“Ceața” care a făcut ca salariile celor aflați la conducerea asociațiilor de proprietari să fie un mister pe care s-au chinuit să îl dezlege o mulțime de suceveni a fost împrăștiată, odată cu obligativitatea afișării acestora pe listele de cheltuieli lunare la întreținere. La inițiativa viceprimarului Lucian Harșovschi, care coordonează activitatea serviciului de Asociații Locatari din Primăria Suceava, tuturor asociațiilor le-a fost solicitat să facă publice datele legate de repartizarea cheltuielilor administrative, în special salariile președintelui și administratorului.
Propunerea i-a revoltat pe o parte dintre cei aflați la conducerea asociațiilor de proprietari, în vreme ce alții au ales să o ignore, prea puțini fiind cei care s-au conformat.
Alegeri la toate asociațiile de proprietari Tocmai de aceea, în cadrul adunărilor generale, convocate în primele trei luni ale acestui an la toate asociațiile de proprietari, una din măsurile discutate a fost și cea a stabilirii publice a salariilor celor care administrează asociația, precum și afișarea lor la fiecare scară de bloc în parte.
În total au avut loc alegeri la o sută din cele 103 asociații existente în municipiul reședință de județ, la cele rămase fiind apărute o serie de probleme care au justificat amânarea ședințelor.
Aceste alegeri au produs modificări la nivelul unor asociații de proprietari, prin schimbarea a opt președinți de asociație și a opt comitete executive, în vreme ce în cadrul altor șapte comitete au fost înlocuiți o parte din membri.
Salarii înjumătățite la unii, dublate la alții “În urma acestor adunări generale a dispărut această nebuloasă a salariilor celor aflați la conducerea asociațiilor de proprietari.
Foarte mult timp, salariile acestora au fost învăluite în mister, motiv pentru care au și stârnit o mulțime de discuții și nemulțumiri din partea populației”, a declarat viceprimarul Lucian Harșovschi.
Practic, în urma acestor adunări generale, unor președinți și administratori de asociații le-au scăzut salariile, uneori drastic, la mai puțin de jumătate față de cât aveau înainte, în vreme ce altora le-au crescut (chiar și peste 200%) sau le-a rămas la același nivel.
Un lucru cert este că de acum înainte, la toate asociațiile din municipiu, salariile conducerii trebuie să fie afișate pe listele de plată, în caz contrar, cei care vor îndrăzni să nu își afișeze salariile vor fi amendați cu sume cuprinse între 500 și 3000 de lei, plătibili din banii lor, nu ai asociației.
Mai mult, la Primărie a fost întocmită o listă completă cu salariile anterioare și cele actuale la fiecare asociație de proprietari, care poate fi consultată oricând de cei interesați.
Lipsă de implicare din partea celor nemulțumiți O nemulțumire a viceprimarului este că nu a putut participa la toate adunările generale din municipiu, ca urmare a faptului că o parte din conducerile asociațiilor de proprietari au pus aceste întruniri în aceeași zi, chiar și la aceeași oră.
Tocmai de aceea, pentru a preveni astfel de situații de acum înainte, printr-un regulament nou aprobat în Consiliul Local, data de convocare a adunărilor generale se stabilește de comun acord cu Primăria, de către fiecare asociație în parte.
„Oamenii nu s-au implicat așa cum ne așteptam, mai ales dacă e să ne luăm după numărul foarte mare al celor care vin la Primărie să reclame diferite probleme. Dacă la noi au venit să se plângă, la ședințele în care rezolvarea acestor probleme ținea chiar de votul lor, nu s-au mai prezentat.
Sperăm ca de la an la an să facem și mai multă ordine în rândul asociațiilor de proprietari, care lucrează în interesul cetățenilor și nu trebuie să uite asta”, a precizat Harșovschi.
Cele mai mari salarii la președinții de asociație:
- 1. Asociația 11 (George Enescu) – 2004 lei
- 2. Asociația 3 (Centru)- 1428 lei
- 3. Asociația 7 (Areni) – 1400 lei
- 4. Asociația 8 + 30 (Obcini) – 1371 lei
- 5. Asociația 26 (Areni) – 1200 de lei
- 6. Asociația 43 (Burdujeni)– 1200 de lei
- 7. Asociația 14 Obcini – 1000 de lei
- 8. Asociația 23+27 (Obcini) – 1000 de lei
- 9. Asociația 47 (George Enescu) – 950 lei
- 10. Asociația Măgura (Obcini)– 841 de lei.
În alte cazuri, salariile președinților de asociații sunt cuprinse între 300 și 800 de lei.
La unele asociații, președintele are doar un titlu onorific, nefiind plătit cu vreun ban din buzunarul locatarilor (ex. Asociația 32, 15, 2 Armenească, Belvedere, 39 și 62), în vreme ce la alte asociații (în special la cele foarte mici), răsplata financiară a acestora este doar simbolică (67 de lei la Asociația 37 CFR, 100 de lei la asociațiile 35, 40 și 57, ori 120 și 150 de lei la asociații precum 75, 70 și 59 Zamca).
Cele mai mari salarii la administratorii de asociație
- 1. Asociația 33 (Burdujeni) – 2000 de lei
- 2. Asociația 11 (George Enescu) – 1800 de lei
- 3. Asociația 29 (George Enescu) – 1638 de lei
- 4. Asociația 34 (Burdujeni) – 1570 de lei
- 5. Asociația 36 (Burdujeni) – 1527 lei
- 6. Asociația 35 (Burdujeni) – 1500 de lei
- 7. Asociația 38 (Burdujeni) – 1500 de lei
- 8. Asociația 43 (Burdujeni) – 1500 de lei
- 9. Asociația 32 (Burdujeni) – 1459 de lei
- 10. Asociația 8+30 (Obcini) – 1435 lei
- 11. Asociația 7 (Areni)– 1400 de lei
- 12. Asociația 47 (George Enescu) – 1400 de lei
Cel mai mic salariu de administrator, de 100 de lei, este cel de la asociația 2 Armenească, urmat de cel de la 20 BLDV B, de 108 lei, și cele de Asociația 76 – 150 lei, la E 37 – 190 lei și 22 Obor – 343 lei.
Restul salariilor de administrator sunt în jur de 500 – 1000 de lei, în funcție și de mărimea asociației de care se ocupă, dar și de cât de darnici au fost oamenii în momentul în care s-a propus mărirea salariilor.
Astfel, s-au ajuns la situații ciudate, în care administratori care se ocupă doar de câteva 30 -40 de apartamente au salarii mai mari sau apropiate de cele ale administratorilor care se ocupă de mii de locuințe.