Casa de Cultură a Sindicatelor Suceava a găzduit sâmbătă, 24 noiembrie, spectacolul de operă „Bărbierul din Sevilla” de Gioachino Rossini, operă bufă în trei acte, la finalul căreia publicul sucevean s-a ridicat în picioare și a aplaudat îndelung prestația artiștilor de pe scenă. Orchestra “Opera Vox”, sub bagheta dirijorului prof. univ. dr. Leonard Dumitriu, de la Universitatea Națională de Arte “George Enescu”, și-a ocupat încă de la începutul spectacolului locul în fosa orchestrei, spațiu aflat sub avanscenă, de unde i-a acompaniat pe soliști. Pentru rolul bărbierului Figaro a fost invitat în spectacol baritonul Fernando Araujo, profesor universitar la prestigioasa Academie “Mozarteum” din Salzburg. El a interpretat acest rol în diferite teatre de operă din Italia, Spania, Elveția, Austria și Germania.
Rosina, „pupila lui Bartolo”, a fost interpretată de soprana Cristina Simionescu de la Opera Națională Română din Iași, una dintre cele mai bune interprete din țară ale acestui rol. În rolul Contelui Almaviva, publicul sucevean l-a văzut pe tenorul Mihai Irimia de la Opera Română din Brașov, tenor liric invitat în toate teatrele de operă din țară. Bartolo și Basilio au fost interpretați de bașii Ioan Vrasmas și Marius Chiorean, care au cântat împreună acest titlu de zeci de ori pe scena Operei Naționale Române din Cluj-Napoca.
Travestiuri, încurcături, confuzie
Organizatorii au ales ca pe un ecran așezat în dreapta scenei să se deruleze traducerea în limba română a operei. Cu mici excepții, textul tradus în limba română a fost afișat în același timp cu replicile în limba italiană ale soliștilor din spectacol.
Rosina, o tânără fermecătoare, este captivă în casa unui bătrân înstărit, tutorele ei, doctorul Bartolo, dificil, mofluz, gelos, ridicol, îndrăgostit de ea, care intenționează să o ia de nevastă. Însă Rosina este îndrăgostită de un tânăr de vârsta ei, nobil, dar deghizat, nedezvăluindu-și adevărata identitate. Figaro, bărbierul iubit de întreaga Sevilla, priceput la toate, află că îndrăznețul Conte Almaviva este îndrăgostit de tânăra, bogata și frumoasa Rosina. Și Rosina îl iubește pe Contele Almaviva, care-i cântă serenade sub fereastră. Vicleanul Figaro, ispitit de aurul promis de Conte, devine pețitorul Rosinei în favoarea Contelui. Figaro reușește să împletească o adevărată pânză de păianjen și, folosind nenumărate trucuri, îi unește în final pe cei doi îndrăgostiți fără speranțe, chiar înainte ca Rosina să devină soția doctorului Bartolo.
Întreaga intrigă, presărată de travestiuri, încurcături, confuzie, „tehnici” tipice Commediei dell’Arte, conduce în final spre triumful iubirii tinerilor frumoși, simpatici, al dragostei firești. Publicul a apreciat calitățile vocale ale soliștilor, costumele, decorul, punerea în scenă a spectacolului de operă, interpretarea Orchestrei și Corului “Opera Vox”, răsplătindu-i pe artiști cu aplauze și ovații. Regia și scenografia spectacolului poartă semnătura Ligiei Ghilea, lector universitar doctor la Academia de Muzică “Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca.
La final, toți protagoniștii spectacolului de operă au fost chemați și rechemați pe scenă, pentru a-și primi binemeritatele aplauze și aprecieri din partea spectatorilor.



