1. Care este cel mai desăvîrșit model de rugăciune?
Modelul cel mai desăvîrșit de rugăciune este Rugăciunea Domnească, adică: „Tatăl nostru, Care ești în ceruri, Sfințească-se numele Tău; Vie împărăția Ta; Facă-se voia Ta, precum în cer și pe pămaît. Pîinea noastră cea spre ființă Dă-ne-o nouă astăzi; Și ne iartă nouă greșelile noastre, Precum și noi iertăm greșiților noștri; Și nu ne duce pe noi în ispită, Ci ne izbăvește de cel rău. Că a Ta este împărăția și puterea și slava în veci. Amin!” (Matei 6, 9-13).
2. Care este obîrșia rugăciunii Tatăl nostru?
Obîrșia rugăciunii Tatăl nostru este cu totul și în toate cuvintele ei dumnezeiască, fiind alcătuită de Dumnezeu Fiul, adică de însuși Mîntuitorul nostru, la rugămintea unuia dintre Apostoli: „Doamne, învață-ne și pe noi să ne rugăm” (Luca 11, 1). Atunci Mîntuitorul i-a învățat rugăciunea Tatăl nostru (Matei 6, 9-13). Deci, cînd rostim această rugăciune, grăim înseși cuvintele Domnului nostru Iisus Hristos; ne rugăm cu adevărat în numele Domnului Iisus Hristos. De aceea se numește Rugăciunea Domnească.
3. Prin ce se deosebește Rugăciunea Domnească de celelalte rugăciuni?
Rugăciunea Domnească, cea mai de seamă dintre toate rugăciunile, se deosebește prin puterea ei, prin ușurința de a fi înțeleasă și prin bogăția cugetărilor ei.
1. Marea putere a rugăciunii Tatăl nostru stă în faptul că prin ea nu numai că ne rugăm împreună cu Iisus Hristos (Origen, Despre rugăciune, XI, 1, trad. cit., p. 221), ci ne rugăm cu înseși cuvintele Mantuitorului (Sf. Ciprian, De Oratione Domenica, trad. cit., cap. II, p. 45). «Dumnezeu singur a putut să învețe cum ar vrea să fie rugat» (Tertulian, Despre Rugăciune, trad. cit., cap. IX, p. 235). De bună seamă, acestei rugăciuni i se potrivește cel mai bine cuvîntul Domnului: „Orice veți cere de la Tatăl întru numele Meu, vă va da vouă” (Ioan 16, 23).
2. Rugăciunea Tatăl nostru este cea mai ușoară de înțeles dintre toate rugăciunile. Ea este rugăciunea oricui crede în Dumnezeu. Rugăciunea Domnească „pe cît este de restrînsă în cuvinte, pe atît este de cuprinzătoare în sens” (Ibidem, cap. I, p. 230).
3. În rugăciunea Tatăl nostru avem cereri pentru toate trebuințele sufletești și trupești; deci pentru toate bunătățile cerești și pămîntești. Toate cîte le cerem în rugăciunile noastre se află cuprinse în Rugăciunea Domnească (Sf. Ciprian, De Oratione Domenica, trad. cit., cap. II, p. 45). De veți străbate toate rugăciunile, zice Fericitul Augustin, nu veți afla nimic care să nu fie cuprins în Rugăciunea Domnească.
Din cîte părți este alcătuită Rugăciunea Domnească?
Rugăciunea Domnească este alcătuită din trei părți: chemare, cereri și încheiere.
Care este chemarea și ce înseamnă?
Chemarea (invocația) este: „Tatăl nostru, Care ești în ceruri”. Această chemare ne pune în adevărata stare de rugăciune; ne înalță mintea la Dumnezeu și ne întărește încrederea în El, ca Tată, ca «Părinte» (Rom. 7, 15).
1. Cuvîntul Tată deșteaptă încredere, ne aduce aminte de harurile primite de la Dumnezeu (Sf. Ioan Gură de Aur, Omilia XIV-a la Romani, op. cit., vol. X, p. 298-299) și «ne învață că acela care vrea să se roage lui Dumnezeu nu trebuie să vină înaintea Lui numai ca o făptură a Lui, ci ca un fiu al Lui după har, fiindcă dacă nu este fiu, nu poate să-L numească Tată. Iar acest har al înfierii -a dat Iisus Hristos celor care cred într-însul, după cum grăiește Scriptura: „Și celor cîți L-au primit, care cred în numele Lui, le-a dat putere ca să se facă fii ai lui Dumnezeu” (Mărturisirea ortodoxă, II, 10). «Iisus Hristos învățîndu-ne să numim pe Stăpînul și Făcătorul a toate, pe Dumnezeu, Tatăl nostru, odată cu aceasta și în același timp hotărăște eliberarea noastră din muncile veșnice, izbăvirea sufletelor, mîntuirea, înfierea ca fii ai lui Dumnezeu, moștenirea slavei Sale, care ne este făgăduită, unirea cu singurul Său Fiu și, în sfîrșit, revărsarea peste noi a Sfîntului Său Duh» (Sf. Ioan Gură de Aur, Omilia XIX-a la Matei, 4, op. cit., vol. VII, p. 162).
Nici un muritor n-ar îndrăzni să dea această numire Celui Atotputernic, dacă nu ne-ar fi îngăduit Fiul Său cel Unul Născut. «în psalmi, în prooroci și chiar în Lege sînt mii de rugăciuni, dar nu aflăm pe nimeni rugîndu-se și numind pe Dumnezeu Tată…, ci îl rugăm ca pe Dumnezeu și Stăpîn, așteptînd pe Cel ce revarsă duhul înfierii…»