Roșul sporește atenția la detalii, albastrul stimulează creativitatea – studiu



Culoarea roșu sporește atenția la detalii și ajută la memorare, iar culoarea albastru încurajează creativitatea, potrivit unui studiu publicat în ediția online a revistei Science, informează AFP.
Aceste constatări se aplică în publicitate, avertismentele înscrise pe ambalajele medicale și, mai ales, în designul birourilor și claselor de studiu, a declarat Rui Juliet Zhu, profesor de marketing în cadrul Universității British Columbia din Vancouver (Canada).
Zhu recomandă ca produsele folosite de departamentele de creație ale companiilor de marketing să fie albastre, iar sesiunile de brainstorming să aibă loc în camere cu pereți albaștri. Folosirea culorii roșu în publicitate va îndemna clienții să devină mai atenți asupra detaliilor produsului.
În trecut, efectele culorilor asupra performanțelor mentale au rămas învăluite în mister, deoarece studiile anterioare, care nu au asociat culorile cu diversele tipuri de activități, au generat rezultate contradictorii, a declarat Zhu.
Cercetătoarea canadiană a organizat șase teste, la care au participat 600 de studenți care lucrau pe calculatoare ale căror monitoare aveau culorile de fundal setate în nuanțe de albastru, roșu sau alb (pentru grupul de control).
Studenții au avut performanțe semnificativ mai bune sau mai proaste, în ceea ce privește creativitatea sau atenția la detalii, în funcție de culoare, a declarat Zhu.
Cercetătoarea canadiană a declarat că utilizarea culorii roșu poate îmbunătăți performanțele obținute în timpul activităților care necesită vigilență, deoarece oamenii o asociază cu semnalele de oprire, cu cele de urgență, cu ambulanțele și cu pericolul.
Culoarea albastru stimulează creativitatea, deoarece oamenii îl asociază cu „oceanul, cerul, libertatea, spațiile deschise și cu starea de pace și de liniște”, a explicat Zhu. Un mediu liniștit „îi determină pe oameni să adopte un comportament de explorare și le îmbunătățește creativitatea”, a adăugat aceasta.
Reacțiile oamenilor în fața culorilor probabil că nu sunt moștenite. Ele reprezintă „asociații învățate de-a lungul vieții”, a explicat Zhu.
Cercetătoarea canadiană a avertizat asupra faptului că la studiu au participat numai voluntari din America de Nord și că, din acest motiv, aceleași teste efectuate în alte părți ale planetei ar putea avea rezultate diferite.
„În țare de unde provin, China, roșul este asociat cu prosperitatea, cu averea și cu norocul, deci, acolo aș fi obținut alte rezultate”, a explicat Zhu.