Mai mult de jumătate dintre români sunt indiferenți față de stilul lor de viață, potrivit unui studiu realizat în cadrul acțiunii „Lanțul Culorilor”, prima fază a „Programului pentru un stil de viață sănătos”.
Astfel, în cadrul acțiunii „Lanțul Culorilor” s-a constatat că aproape 40% dintre români încearcă să aibă un stil de viață sănătos, cu o alimentație echilibrată și mișcare în fiecare zi. Studiul „culorilor” a fost realizat în perioada 23 iunie – 13 iulie, pe un eșantion de 13.000 de persoane, având ca obiectiv să-i ajute pe români să conștientizeze ce stil de viață au, prin rolul pe care îl joacă alimentația echilibrată și activitatea fizică în viața lor.
Studiul a scos la iveală faptul că 54% dintre cei intervievați sunt indiferenți și nepăsători în ceea ce privește stilul lor de viață, alegând culoarea neagră din „Lanțul culorilor”, 22% încearcă să mănânce echilibrat și să facă mișcare – culoarea galbenă, 15% sunt activi și atenți la alimentație – culoarea verde, în timp ce 9% sunt sedentari și consumă alimente în exces – culoarea roșie.
Pentru toate cele 13.000 de voturi strânse pe site-ul www.putindinfiecare.ro (2.370 de voturi) și prin acțiunea de sampling (10.630 voturi) a fost aleasă o culoare care să exprime fiecare atitudine cu privire la stilul de viață. Românii din toată țara au putut să aleagă culoarea corespunzătoare stilului lor de viață pe site-ul programului www.putindinfiecare.ro – promovat pe diferite site-uri de lifestyle, precum și în cadrul emisiunii „Forma Maximă”, difuzată duminică, de la 14.20, la TVR 1 – fiind strânse în total 2.370 de voturi.
În plus, bucureștenii au putut vota alegând o brățară colorată distribuită de echipa de promotori care a fost prezentă pe toată perioada campaniei în mai multe zone din București: Piața Romană, Parcul Herăstrău, Piața Obor, cartierul Militari și altele, inclusiv în clădiri de birouri, pentru a oferi ocazia să voteze și celor cu un program mai încărcat – fiind strânse în total 10.630 de voturi. Voturile au fost centralizate și, pentru fiecare culoare exprimând un stil de viață aleasă, a fost legată câte o panglică pe unul din cei patru stâlpi ai culorilor montați în Parcul din Piața Unirii din București.
„Este foarte important să conștientizăm necesitatea unei alimentații echilibrate și a mișcării în viața noastră. Cred că sănătatea trebuie pusă înainte de orice alte lucruri și ar trebui să ne îngrijim să trăim echilibrat, să mâncăm de trei ori pe zi, să ne asigurăm necesarul de nutrienți și să facem mișcare în fiecare zi, nu doar atunci când ne aducem aminte. Puțin mai multă atenție la felul în care ne hrănim și o oră de mișcare în fiecare zi ne vor ajuta să avem o stare psihică și fizică mai bună, să performăm mai bine la serviciu, să fim pozitivi și mai energici”, a declarat Dan Mircea Cheța, Președintele Fundației Pentru Alimentație Sănătoasă din România.
Cel mai sănătos trăiesc persoanele sub 18 ani
Dintre cele 10.630 de persoane din mediul urban care au votat în cadrul „Lanțului culorilor”, majoritatea aveau peste 18 ani, 60% fiind femei și 40% fiind bărbați.
Categoria cea mai „verde” (persoane active și atente la alimentație) este cea a femeilor cu vârste de 18-24 de ani, reprezentând 17% din totalul celor care au acest stil de viață. Pe de altă parte, cel mai sănătos trăiesc persoanele sub 18 ani, 48% dintre ele alegând culoarea galbenă și pe cea verde, urmate de persoanele cu vârste cuprinse între 55-64 de ani, 39% din această categorie alegând galben și verde.
Categoria persoanelor cu vârste de 25 – 54 de ani este cel mai puțin preocupată de tot ceea ce înseamnă stil de viață sănătos. Principala cauză este că această categorie este cea a oamenilor activi în câmpul muncii, preocupați de alte aspecte ale vieții lor, precum locul de muncă sau familia, în detrimentul felului în care trăiesc, nemaiavând timp să acorde importanță alimentației și mișcării, acestea fiind doar o necesitate și nu niște resurse care duc spre o viață mai bună.
„Ne dorim ca rezultatele acestui studiu să fie un semnal de alarmă care să-i motiveze pe români să aducă o schimbare în bine la stilul lor de viață. Cel mai importat este ca în orice demers să recunoști și să-ți dai seama unde ești, pentru a lua măsuri ca să-ți fie mai bine. Ne dorim ca această campanie să ajute românii să trăiască echilibrat și să-i facă conștienți de importanța alimentației și a mișcării, pentru a trăi mai bine. Sperăm ca în acest demers să avem alături de noi toți factorii importanți ai societății, de la școli până la instituții media și să reușim împreună să promovăm exemple pozitive demne de urmat”, a spus Attila Szász, membru CNA.
Companiile susținătoare ale „Programului pentru un stil de viață sănătos” sunt Agrana România, Coca-Cola, Hochland România, Kraft Foods România, Mars România, Nestle România și Unilever South Central Europe.
Programul a fost lansat în 2008, când un grup de companii din industria alimentară și a băuturilor răcoritoare, membre ale IAA, alături de CNA au început o campanie națională de educare cu privire la un stil de viață sănătos, prin cele două componente ale sale: nutriție echilibrată și exercițiu fizic.