Românii intenționează ca în următoarele șase luni să cheltuiască mai puțin pe haine, dar nu vor să reducă bugetul alocat pentru produsele alimentare, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare Winkle.
Studiul, realizat în 12 țări, arată că în Canada, Australia sau Marea Britanie majoritatea populației consideră consultarea unui medic ca fiind prima variantă atunci când au o problemă de sănătate, în schimb doar 23% dintre români consideră medicul prima opțiune.
Un procent mai mare (30%) preferă să consulte un prieten sau o cunoștință care are simptome similare și să folosească tratamente alternative.
În privința cheltuielilor pentru următoarele șase luni, românii au spus că intenționează să aloce mai puțin pentru cumpărarea de haine, intenție apropiată fața de cea a consumatorilor din Germania și Olanda.
În ceea ce privește cheltuielile cu mâncarea, un procent redus dintre români intenționează să își micșoreze bugetul (14%), situație similară cu cea din Brazilia, China, Canada sau SUA.
Doar 5% dintre germani vor să cheltuiască mai puțin pe mâncare în următoarele șase luni.
Românii sunt cei mai predispuși la consumul pe termen scurt, comparativ cu restul statelor analizate. Astfel, dacă românii ar avea de ales între un minut în care ar putea lua gratis dintr-un magazin tot ce vor și a primi în fiecare zi timp de un an orice cantitate doresc dintr-un singur produs ales, 41% ar prefera prima variantă.
În urma românilor se situează olandezii, dintre care 33% ar alege un minut de „cumpărături gratis”. La polul opus, doar 13% din germani ar alege prima opțiune, în timp ce restul de 87% ar prefera să primească gratis un anumit tip de produs un an.
O trăsătură comună pentru toate cele 12 țări în care a fost realizat studiul este afirmația „a pierde bani este ca și cum aș pierde pe cineva drag”.
În comparație cu celelalte țări, un procent mai mic din populația României consideră că serviciile și tarifele oferite de bănci sunt corecte și justificate și au încredere în banca cu care lucrează.
Mai mult de o treime dintre români (35%) – al doilea procentaj în rândul celor 12 state analizate după Franța (36%) – vor să scadă cheltuielile de transport în următoarele șase luni. Aproape jumătate intenționează să mențină același nivel, iar restul de 17% să crească fondurile alocate în acest scop.
Românii conduc clasamentul celor 12 țări în privința procentajului de populație care intenționează să diminueze cheltuielile pentru asigurări, cu 44%, fiind urmați de brazilieni (42%) și ruși (38%).
Mai mult de jumătate dintre românii consultați, respectiv 51%, intenționează să taie în următoarele șase luni din cheltuielile pentru produse electronice, un nivel destul de ridicat, apropiat de Canada (55%), SUA (54%) și Franța (52%).
În privința reducerii cheltuielilor pentru comunicații mobile, românii cu 28% se situează aproape de germani (29%), olandezi (27%) și americani (27%). În timp ce 60% dintre români intenționează să-și mențină cheltuielile pe acest segment, 12% vor să le majoreze.
Cu operațiuni în Olanda, Marea Britanie și Canada, Winkle a intrat recent și pe piața românească.