Românii sunt printre cei mai nemulțumiți europeni în privința calității transportului feroviar



Românii, polonezii și bulgarii sunt cei mai nemulțumiți din UE de serviciile companiilor de transport feroviar, acuzând durata mare a călătoriilor, lipsa curățeniei și nerespectarea graficului de circulație, potrivit unui sondaj Eurobarometru privind satisfacția călătorilor în statele membre.
România se situează în coada clasamentului, pe penultima poziție, în privința ponderii persoanelor care călătoresc cu trenul în timpul liber (39%, la egalitate cu Polonia și înaintea Ungariei, 34%). Media la nivelul UE este de 56%. Pentru călătorii de afaceri folosesc trenul 6% dintre românii chestionați, iar 12% ajung astfel la serviciu sau școală/universitate.
Aproape o cincime dintre românii consultați au afirmat că folosesc trenul de 1-3 ori pe lună sau mai des, comparativ cu o medie a UE de 23%. Trei procente dintre persoanele intervievate au afirmat că merg cu trenul în majoritatea zilelor, iar 2% recurg la acest mijloc de transport de 1-3 ori pe săptămână.
În privința serviciilor de informare privind programul și peroanele trenurilor, românii sunt pe poziția a șasea în UE ca grad de nemulțumire, respectiv 20%, la egalitate cu Franța, Cehia și media UE. Topul nemulțumiților este condus de Polonia, cu 46%.
Românii sunt printre cei mai nemulțumiți cetățeni europeni în privința siguranței personale în stații, situându-se pe poziția a doua, cu un procentaj de 36%, la egalitate cu Bulgaria și în urma Poloniei (41%). Media în UE este de 21%.
În funcție de securitatea din trenuri, românii sunt pe locul al treilea ca nemulțumire, cu 32%, după Polonia (40%) și Bulgaria (37%), în timp ce în UE media se situează la 15%.
Pasagerii trenurilor din România sunt pe locul al doilea în UE ca nemulțumire în privința conexiunilor cu alte mijloace de transport, cu 29%, după Polonia (35%). La nivelul UE, media este de 21%.
Conexiunile cu alte trenuri nu sunt satisfăcătoare pentru 26% din români, al treilea procentaj din UE, după Polonia (38) și Germnaia (28%), la o medie europeană de 21%.
Referitor la calitatea facilităților și serviciilor, precum cafenele, toalete sau magazine, 49% din pasagerii din România sunt nemulțumiți, la fel ca în Cehia, iar cele două țări se situează pe locul al cincilea în UE. Polonezii (62%) sunt din nou cei mai nemulțumiți, în timp ce media europeană este de 33%.
Românii se află pe locul al patrulea, cu Ungaria, după nivelul de nemulțumire în privința curățeniei și întreținerii facilităților din stații, cu 56%, după Polonia (71%), Slovacia (59%) și Bulgaria (57%). În Uniunea Europeană, 36% din călători sunt nemulțumiți.
Alte aspecte care îi nemulțumesc pe cei care călătoresc pe calea ferată, în România sau alte state UE, sunt frecvența de succedare a trenurilor, durata călătoriilor, punctualitatea, confortul, curățenia și întreținerea vagoanelor.
Sondajul Eurobarometru a fost derulat în România de Gallup în perioada 21-29 martie. La nivelul Uniunii Europene, studiul a vizat 25 de state membre.
În România transportul feroviar de persoane este asigurat în principal de compania de stat CFR Călători, existând și câțiva operatori privați, cu activitate redusă.
Numărul de călători cu trenul a scăzut constant în ultimii ani. În 2010 scăderea a fost de 5%, CFR Călători având 58 de milioane de călători.