Românii sunt preocupați de protecția datelor personale și au încredere în operatorii telecom



Furnizorii de servicii de Internet, telefonie fixă și mobilă reprezintă entitățile în care românii au cel mai ridicat nivel de încredere în privința gestionării datelor personale în siguranță, la polul opus plasându-se autoritățile și comunitățile online, potrivit unui studiu Nokia Siemens Networks.
„Nivelul ridicat de încredere pe care oamenii îl au în operatorii telecom este o oportunitate esențială pentru ca aceștia să le ofere servicii mai țintite și mai relevante, contribuind astfel la dezvoltarea afacerii. Datorită tehnologiilor pentru protecția datelor personale, clienții vor putea să navigheze pe Internet în mai mare siguranță, vor putea să își gestioneze propriile date și vor beneficia de un control mai mare în ceea ce privește tranzacțiile financiare”, a declarat șeful Nokia Siemens Networks România, Dragoș Chivu, într-o conferință de presă.
Sondajul privind protecția datelor personale face parte din studiul privind comportamentul consumatorilor (Consumer Behavior Study – CBS) derulat de Nokia Siemens Networks (NSN) în 18 țări, printre care Franța, Germania, România, Spania și Marea Britanie, în perioada octombrie-decembrie 2010.
La sondaj au participat circa 5.000 de persoane – utilizatori de servicii de telefonie mobilă, din care 1.041 din România, cu vârsta cuprinsă între 14 și 64 de ani.
Rezultatele studiului arată o creștere semnificativă a conștientizării cu privire la utilizarea corectă dar și greșită a datelor personale de către terți, în comparație cu anul 2009. De asemenea, studiul a evidențiat faptul că datele personale ale utilizatorilor de telefonie mobilă și Internet, care includ nume, fotografii și ocupația, sunt din ce în ce mai mult privite ca având un grad ridicat de sensibilitate și necesitând o protecție mai mare.
În ceea ce privește atitudinea generală față de securitatea datelor personale, majoritatea respondenților au fost de acord că protecția datelor personale este un subiect important (88%), considerând în același timp că nu au control asupra datelor personale (70%).
„Drept urmare, 6 din 10 respondenți declară că își aleg destinatarii datelor personale cu foarte mare grijă”, a spus Chivu.
În ceea ce privește tipul de date pe care respondenții sunt dispuși să le divulge, românii par îngrijorați de partajarea datelor cardurilor de credit, 86% dintre respondenți considerând procesul de stocare și procesare a datelor fiind riscant și foarte riscant.
Deși ridicat, procentul este oricum mai mic decât media europeană, unde 92% dintre respondenți sunt precauți atunci când partajează informații financiare.
Pe de altă parte, românii sunt dispuși să divulge informații în schimbul unor servicii personalizate, 65% dintre respondenți fiind de acord cu acest lucru, spre deosebire de un procent mediu mai mic (46%) la nivel european.
La nivel european, consumatorii au cel mai ridicat nivel de încredere în bănci și consideră că numerele cardurilor de credit sunt cele mai importante date.
Mai mult ca oricând, utilizatorii europeni își încredințează preferențial datele personale unor companii cu care au deja o relație (57% media, 61% în Spania, 69% în România).
NSN, companie mixtă a grupului finlandez Nokia cu germanii de la Siemens, are 64.000 de angajați la nivel internațional și este prezentă în 150 de state.
Compania este unul dintre cei mai importanți furnizori de echipamente și servicii în domeniul telecomunicațiilor.
Portofoliul NSN include soluții destinate protecției datelor personale, una dintre acestea permițând operatorilor telecom să acționeze ca brokeri de identitate pentru clienți, protejând datele personale ale utilizatorilor pe de o parte și făcând posibilă furnizarea unor servicii mai relevante și mai personalizate, pe de altă parte.
În România, la nivelul anului 2009, afacerile NSN s-au ridicat la 23,4 milioane lei, de la 49,3 milioane de lei în urmă cu un an, conform datelor de la Registrul Comerțului.