Românii rămân destul de precauți în ceea ce privește cumpărăturile de pe internet, considerându-l un proces riscant, potrivit studiului „E-commerce 2011: Tendințe și Atitudini. Studiu asupra utilizatorilor de internet din Romania” efectuat de către Geminus Group.
Potrivit raportului, deși sunt foarte conștienți de multitudinea de opțiuni pe care mediul online îl oferă cumpărăturilor, experiența lor personală cu un asemenea mod de a cumpăra este destul de limitată.
Analizarea datelor publicate în acest raport arată că aproape toți utilizatorii de internet români au aflat despre posibilitatea de a face cumpărături online. Totuși, doar 54% din ei declară că au făcut cumpărături online măcar o singură dată.
Procentul de cumpărători online este cel mai scăzut printre femei. O comparație cu studiul similar efectuat în 2009 arată că, în cei doi ani, s-a înregistrat o creștere de doar 4%. Asta înseamnă că practic popularitatea comerțului online în România a rămas aceeași. În același timp, comerțul online are un mare potențial de creștere, în special odată cu scăderea numărului utilizatorilor ce au dubii în legătură cu siguranța tranzacțiilor online.
În acest an, aproape 44% din toți respondenții ce știu despre posibilitatea de a achiziționa produse online consideră că această metodă este riscantă, în comparație cu 2009, când ei reprezentau jumătate din utilizatorii de internet din România. Mai mult decât atât, un procent semnificativ dintre cei intervievați au considerat acest mod de a cumpăra ca fiind unul ce consumă mai puțin timp, iar peste 30% din ei au declarat că este mai ieftin decât cel tradițional.
În timp ce cumpără, utilizatorii de internet din România sunt concentrați pe a achiziționa produse de cea mai bună calitate la cel mai mic preț posibil. Un al factor important în timpul cumpărăturilor este experiența plăcută pe care o aduce. Respondenții de sex feminin au găsit acest aspect mai important decât factorii economici.
Deși utilizatorii de internet români nu se pot lăuda cu o experiență impresionantă în domeniul cumpărăturilor online, ei folosesc frecvent internetul ca o sursă de informații pentru a planifica anumite achiziții. Mai mult de jumătate din populația online caută informații online înainte de a cumpăra produse ca bilete de avion, autobuz, tren sau servicii de turism (vacanțe).
Cumpărătorii cu experiență pe internet preferă să cumpere din magazine online mai degrabă decât din site-uri de licitații, site-uri cu anunțuri de mică publicitate sau site-uri de social shopping. Peste 65% din ei au făcut minimum o tranzacție la un magazin online, listând ca principal motiv al acestei alegeri faptul că produsele achiziționate sunt livrate acasă. Produsele electronice și electrocasnice sunt printre cele mai cumpărate produse în acest mod. Popularitatea site-urilor de licitații e mult mai mică decât cea a magazinelor online, și deși pentru mulți utilizatori de internet site-urile de licitații au prețuri mici, mulți sunt conștienți și de dezavantaje: posibile informații false despre produs și neconcordanța dintre produsul ales pe site și cel livrat.
Raluca Georgescu, Country Manager al Allegro Group România, a declarat că această piață este încă la început, dar câștigă din ce în ce mai mult teren. Recenta expansiune a site-urilor de social shopping ajută și ea la extinderea activităților de comerț online. Ne așteptăm ca mulți jucători din piața offline să vină în online în următorii doi ani, dezvoltând și mai mult piața. Noi produse ce vor facilita și securiza plățile online vor ajuta la depășirea principalului obstacol în calea maturizării pieței, lipsa de încredere, și astfel, vor contribui la dezvoltarea comertului online în România.
Raportul „E-commerce 2011: Tendințe și Atitudini. Studiu asupra utilizatorilor de internet din România” a fost efectuat în România pentru Allegro Group România, de către IIBR | Gemius Group (Interactive Institute for Market Research) în parteneriat cu Rol.ro, Ejobs, Digital4 și Internet Corp. Principalul scop al acestui studiu a fost identificarea modului de utilizare și a preferințelor utilizatorilor de internet din România în ceea ce privește comportamentul de shopping online pe site-uri de tipul e-shop sau e-auction.
Studiul a fost realizat prin folosirea metodei CAWI (computer-assisted web interviewing). Datele au fost colectate în perioada 20 – 25 mai 2011. Eșantionul final a fost compus din 1.500 de chestionare completate de către utilizatorii de internet din România, cu vârste de peste 15 ani. Datele structurale au fost luate din Mercury Omnibus, Noiembrie 2010.
Gemius este o agenție internaționalpă de research. Înființată în Polonia, Gemius și-a extins granițele în regiunea EMEA și desfășoară operațiuni în mai mult de douăzeci de piețe. Oferă, de asemenea, soluții de cercetare profesioniste, servicii de analiză și consultanță variind de la studii site-centrice și user-centrice până la cele mai avansate instrumente de studiere a comportamentului utilizatorilor anumitor siteuri web (gemiusTraffic), profilare socio-demografica a audienței (gemiusProfile), calitatea folosirii paginilor www (gemiusUsability) și eficacitatea campaniilor de publicitate online (gemiusEffect). Gemius realizează de asemenea cercetări bazate direct pe cerințele clienților (gemiusAdHoc). Pe lângă serviciile de ceretare menționate mai sus, Gemius oferă studii despre comportamentul utilizatorilor care vizionează conținut multimedia online (gemiusStream) și un instrument de măsurători imediate și prezentare a tuturor click-urilor făcute de utilizatorii de internet ai unui website (gemiusHeatMap).
Începând cu 2004 IIBR este o sucursală a Grupului Gemius dedicată de studiilor de piață, fiind specializată în studii ce combină atât indicatori de răspuns direct (măsurați cu ajutorul scripturilor) cât și alți indicatori clasici de marketing (colectați prin folosirea chestionarelor online). Compania se axează pe studii de înaltă calitate și aderă strict la codul de conduită trasat de ESOMAR.