Românii anticipează majorări de prețuri și în perioada următoare din cauza unor posibile creșteri de taxe și impozite, indicatorul GfK privind așteptările legate de evoluția prețurilor înregistrând în martie unul dintre cele mai mari avansuri din Uniunea Europeană.
Studiul „Europa Climate” efectuat de GfK a fost realizat în rândul consumatorilor din Austria, Bulgaria, Cehia, Franța, Germania, Italia, Marea Britanie, Polonia, România și Spania, state care însumează circa 80% din populația totală a celor 27 state membre ale UE.
„În luna martie, așteptările privind prețurile au marcat o creștere în toate țările Uniunii Europene studiate. Singura excepție o constituie Bulgaria, unde după o creștere puternică începând din luna decembrie a anului trecut, actualmente indicatorul s-a diminuat ușor, situându-se în martie la cota de 7,6 puncte. O creștere deosebit de pronunțată au consemnat-o Franța, Italia și România”, potrivit studiului.
În Franța, așteptările consumatorilor privind prețurile s-au amplificat în martie cu 12,4 puncte, situându-se acum la 46,9 puncte, cea mai ridicată valoare din ultimii aproximativ 20 de ani. În Italia, indicele s-a situat în martie la -11,1 puncte, comparativ cu -22 de puncte în februarie.
La mijlocul anului 2010, românii suportat majorarea cu 5% a TVA
„În România, indicatorul (privind așteptările legate de prețuri – n.r.) se situează în prezent la 19,7 puncte. La mijlocul anului 2010, românii au avut de suportat o majorare cu cinci puncte procentuale a taxei pe valoarea adăugată. Urmare a controverselor pe această temă, așteptările privind prețurile au crescut la 14 puncte în august. În perioada următoare, însă, indicatorul s-a calmat, iar până în ianuarie a scăzut la cota de -15,3 puncte. În prezent, românii anticipează noi majorări de impozite și de taxe, astfel încât așteptările privind prețurile au crescut în martie cu 29,7 puncte”, potrivit studiului GfK.
Astfel, GfK notează că Guvernul român este supus în continuare unei presiuni internaționale puternice pentru reducerea deficitului bugetar, având în vedere ajutoarele financiare ce i-au fost acordate de către Fondul Monetar Internațional, Banca Centrală Europeană și Uniunea Europeană.
Potrivit studiului, teama de inflație tot mai pronunțată a consumatorilor europeni se răsfrânge și asupra așteptărilor lor privind veniturile.
„În prezent, indicatorul (privind așteptările legate de venituri – n.r.) este în scădere pe un front larg. Excepție în acest sens face doar România, cu o creștere nesemnificativă, după ce în iunie 2010 indicatorul marcase aici un record negativ de -72,7 puncte. Pentru a păstra controlul asupra finanțelor publice, guvernul român a impus anul trecut un pachet de măsuri severe de austeritate”, se arată în studiul GfK.
GfK notează că în urma adoptării pachetului de măsuri de austeritate a existat o scădere abruptă a așteptărilor cetățenilor în ceea ce privește veniturile.
„Ulterior, începând de la mijlocul anului, speranța prudentă că recesiunea se va încheia în curând a determinat o creștere continuă a indicatorului (privind așteptările legate de venituri – n.r.). În prezent, acesta se stabilizează la un nivel foarte scăzut, respectiv -31,3 puncte. În februarie a fost acordată bugetarilor o creștere salarială de 15%, care a compensat cel puțin în parte reducerile din anul precedent. Experții prevăd pentru cele nouă luni rămase din acest an un ușor reviriment economic”, se mai spune în studiu.
În prezent, România pare a se stabiliza la un nivel foarte scăzut
Totuși, dintre țările supuse analizei, doar germanii și austriecii pornesc de la premisa că situația economică se va ameliora simțitor.
În luna martie, indicatorul care arată așteptările privind evoluția economică se cifra în Austria la 38,2 puncte, iar în Germania chiar la 49,5 puncte.
„În Spania, România și Austria, indicatorul (privind așteptările legate de evoluția economică – n.r.) a câștigat în valoare, în timp ce în Cehia și în Bulgaria a suferit diminuări evidente. În prezent, România pare a se stabiliza la un nivel foarte scăzut. Aici, așteptările privind starea economică au crescut de la mijlocul anului trecut cu circa 34 de puncte ale indicatorului, situându-se în prezent la o valoare de -37.3 puncte.
Referitor la disponibilitatea de a cumpăra, pe ansamblul Europei are loc o diminuare a acestui indicator, evoluție corespunzătoare așteptărilor reduse privind veniturile.
„În prezent, acest indicator nu înregistrează creșteri decât în Cehia, în Austria și în Italia. După prăbușirea suferită în anul precedent, România a înregistrat o ușoară revigorare, iar în prezent se stabilizează – chiar dacă la un nivel foarte scăzut. În luna martie, indicatorul se cifrează la -35,1 puncte. Valorile de departe cele mai ridicate le prezintă Austria cu 30,9 puncte și Germania cu 34,3 puncte”, se mai arată în studiu.
Grupul GfK, prezent și pe piața din România, este una din cele mai mari organizații de cercetare de piață din lume. Compania își desfășoară activitatea în peste 100 de țări, având mai mult de 10.000 de angajați. Vânzările GfK s-au ridicat în 2009 la 1,16 miliarde euro.