Asociația Românilor din Italia (ARI) solicită Guvernului ca românii rezidenți în străinătate care dețin autovehicule să nu plătească taxa de primă înmatriculare dacă preferă să înregistreze mașinile în România.
„Vor avea de câștigat posesorii de autovehicule, prin economii importante la polițele auto, care în Occident sunt de câteva ori mai mari decât în România, va avea de câștigat statul român, pentru că societățile de asigurare românești plătitoare de taxe în România vor avea încasări de la sute de mii de noi clienți și își vor putea deschide filiale cu clienți garantați în țările unde sunt mari comunități de români, iar mediul nu va fi afectat, întrucât mașinile «stranierilor» vor circula în România, ca întotdeauna, numai în perioada sărbătorilor”, se spune într-o scrisoare deschisă transmisă de ARI autorităților de la București.
Asociația susține că varianta propusă ar însemna pentru România „o infuzie de capital continuă, foarte mare”, întrucât mulți români din străinătate vor opta pentru înmatricularea mașinilor pe piața locală.
„Estimăm că numărul de proprietari de autoturisme români din Europa depășește un milion, și asta se poate constata în perioada de vacanță, când românii se întorc acasă. Dacă statul român ar da o atenție mai mare cetățenilor săi care muncesc în străinătate, s-ar îmbogăți foarte ușor cu câteva sute de milioane de euro, de la proprietarii unor autovehicule care vor polua România doar în perioade de vacanță. Gândiți-vă și la bugetele localităților din România care au exportat forță de muncă în Occident: vor putea fi comune și sate cu mii de plătitori ai taxei de proprietate auto”, se spune în scrisoarea ARI..
Potrivit ARI, doar în Italia sunt cel puțin 500.000 de români cu permis auto.
Șeful Departamentului pentru Afaceri Europene, Adrian Ciocănea, a declarat, miercuri, agenției MEDIAFAX, că propunerile României privind modificările care vor fi aduse taxei auto au fost apreciate la Bruxelles ca fiind „în acord cu legislația europeană în domeniu”.
Taxa a fost introdusă la începutul anului trecut, după eliminarea accizelor plătite la importul și achiziția autoturismelor de pe piața internă, și este calculată în funcție de capacitatea motorului, de standardele de emisii și de vechimea autovehiculului.
Guvernul a anunțat că va modifica taxa, prin ordonanță de urgență, pentru corelarea nivelului acesteia cu valoarea de piața a mașinii, urmând să fie redefinit termenul de mașină nouă și să fie introdusă o procedură de contestare pentru persoanele care se consideră nedreptățite.
Astfel, valoarea taxei de primă înmatriculare va crește chiar și de aproape trei ori în cazul mașinilor noi, urmând să scadă proporțional cu vechimea, în cazul autovehiculelor cu aceeași cilindree și încadrate în aceeași normă de poluare Euro, au declarat săptămâna trecută, agenției MEDIAFAX, surse guvernamentale.