Românii au frigidere și mașini de spălat mai vechi de cinci ani



Un studiu privind dotările gospodăriilor din mediul urban românesc și comportamentele față de echipamentele electronice, solicitat de asociația Eco Tic, lansat ieri, arată că majoritatea românilor au televizoare și mașini de spălat mai vechi de cinci ani, dar își schimbă foarte des telefonul mobil.
Cercetarea de piață lansată ieri și realizată de firma Daedalus Millward Brown pe un eșantion de peste o mie de persoane este o premieră pe piața românească, potrivit Cristinei Iordache, realizatoarea sondajului.
Scopul studiului a fost prezentarea atitudinii și deschiderii românilor către reciclarea produselor electronice și analizarea potențialului pieței. El a fost realizat între 2 și 14 octombrie, în orașe cu peste 50.000 de locuitori, vizând persoane care au achiziționat un echipament electric sau electronic în ultimele 12 luni, a mai precizat Cristina Iordache, în cadrul unei conferințe de presă de ieri.
Potrivit rezultatelor cercetării, românii au în gospodării, în măsură foarte mare, frigidere, mixere, mașini de spălat, uscătoare de păr și cuptoare cu microunde. În ceea ce privește specificul pe regiuni, moldovenii au mai puține epilatoare decât restul țării, în vreme ce bucureștenii au foarte multe periuțe de dinți electrice. Aproape toate persoanele intervievate au televizor, telefon mobil, aspirator și computer. Totodată, românii au mai multe aparate DVD decât radiouri.
Referitor la vechimea produselor electronice din casele românilor, cei mai mulți au frigidere, hote, mașini de spălat, radiouri și uscătoare de păr mai vechi de cinci ani de zile, în vreme ce mașina de spălat vase sau telefonul mobil nu au o vechime mai mare de șase luni.
Specificul românilor este faptul că intenționează să folosească majoritatea echipamentelor electrice sau electronice până la epuizare tehnică.
Peste un sfert din orășeni au în locuințe aparate electrice sau electronice nefuncționale, deoarece mulți dintre aceștia nu știu ce să facă cu ele (68 la sută) sau intenționează să le repare (31 la sută). Întrebați în ce condiții ar renunța la produsele stricate, cei intervievați au răspuns în proporție de 44,7 la sută că ar dori o reducere la achiziția unui aparat nou, iar 41,6 la sută ar vrea ca echipamentele stricate să fie preluate din fața blocului.
Varujan Pambuccian, președinte la Comisia pentru Tehnologia Informației și Telecomunicațiilor, a spus, în cadrul aceleiași conferințe, că în ceea ce privește produsele ITC, oamenii nu mai caută durabilitatea, ci o imagine atractivă.
„Cel mai bun computer din lume a fost creat de Digital și ei au dat faliment pentru că acestea nu se stricau. Așa e normal, trăim într-o societate de consum, ele sunt obiecte cu încărcătură tehnologică, dar sunt de consum. Contează mai mult cum arată și așa e normal să se vândă tehnologia”, a explicat Varujan Pambuccian.
În ceea ce privește sursele de informare în momentul în care vor să facă o achiziție, românii utilizează cel mai des internetul (48 la sută) și televizorul (31 la sută).
Președintele Eco Tic, Valentin Negoiță, a mai anunțat, în timpul conferinței, că asociația a încheiat un contract cu două lanțuri de magazine cu produse electrocasnice pe principiul „buyback”. Acest lucru presupune că românii care au produse electrice sau electronice stricate le pot aduce la unul din magazine și primesc o reducere de preț de aproximativ 15 la sută la achiziționarea unuia nou, indiferent de marcă sau vechime, dar din aceeași gamă.