Românii au cumpărat în 2010 mai puține produse decât în 2009, cu un buget aproximativ egal



Bugetul lunar alocat de români pentru alimente și produse de îngrijire a locuinței a rămas aproximativ la fel în 2010, comparativ cu 2009, dar volumul a scăzut, iar cheltuielile cu unele produse, precum alcoolul, snacks-urile și băuturile carbonatate, au fost reduse sau chiar eliminate.
Astfel, bugetul de cheltuieli s-a ridicat anul trecut la 710 lei pe lună, față de 719 lei în 2009. Cu toate acestea, în București a fost resimțită o scădere cu aproximativ 5% a bugetului mediu lunar de cheltuieli alocat alimentelor și produselor pentru locuință, potrivit studiului ShopperTrends, realizat de compania de compania de cercetare Nielsen.
Potrivit studiului, patru din cinci persoane au recunoscut că au remarcat anul trecut creșteri de prețuri, iar măsura luată de aceștia a fost reducerea cheltuielilor pe anumite categorii de produse.
„Cel mai des menționat ca fiind afectat de reducerea cheltuielilor a fost segmentul de băuturi, precum vin, spirtoase și bere, acestea fiind primele produse eliminate din coșurile de băuturi în 2010. Alte categorii cumpărate mai puțin din cauza inflației alimentare au fost snacks-urile sărate, răcoritoarele carbonatate, ciocolata, alimentele organice, biscuiții și cafeaua”, a declarat, într-o conferință de presă, Bogdana Baltasiu, Client Service Manager Customer Research în cadrul Nielsen.
Totodată, românii au mai tăiat, printre altele, din cheltuielile alocate alimentelor pentru bebeluși, juice-urilor, cerealelor pentru micul dejun, înghețatei și ceaiurilor.
Alimentele proaspete, respectiv legume, fructe, carne, pește și lactate, care reprezintă 63% din bugetul alocat cumpărăturilor, au fost achiziționate fie în cantitate mai mică, fie cumpărătorii au mărit frecvența de achiziție pentru a reduce cantitatea de produse aruncate.
Potrivit datelor Nielsen, și în 2010 românii au preferat să cumpere produsele alimentare și de îngrijire a locuinței în principal din rețelele de comerț modern, respectiv hipermarketuri, supermarketuri și discounteri, aceste unități acoperind 48% din piață.
„Românii aleg magazinele din comerțul modern în funcție de ușurința de a ajunge la unitate, de oferta variată a magazinului, pentru faptul că alimentele sunt proaspete și pentru raportul bun calitate/preț”, se mai arată în raport.
Baltasiu a adăugat că o diferență observată anul trecut în comportamentul consumatorilor a fost scăderea importanței promoțiilor, în contextul în care majoritatea unităților din comerțul modern oferă astfel de avantaje.
Studiul ShopperTrends a fost realizat în perioada octombrie-noiembrie 2010 și au fost luate în calcul răspunsurile a 1.200 de persoane, principalii cumpărători de produse alimentare și de îngrijire a locuinței din gospodării.