Românii aleg magazinele în care fac cumpărături după apropierea de casă și serviciu și după preț



Apropierea de casă sau de serviciu și timpul necesar pentru a ajunge la magazin, dar și prețurile sunt pentru cei mai mulți dintre români principalele criterii de alegere a magazinului unde cheltuie cei mai mulți bani pe produse alimentare și nealimentare de uz curent, potrivit unui studiu al GfK.
Jumătate dintre români au ca principal criteriul de alegere a magazinul apropierea de casă sau de serviciu, precum și timpul necesar pentru a ajunge la magazin, se arată în studiu.
Acest criteriu are o influență și mai pregnantă în rândul persoanelor între 45 și 55 de ani sau a celor cu educație superioară, dar mai ales pentru persoanele din Capitală.
Nivelul prețurilor este de asemenea un motiv destul de important în alegerea magazinului, menționat de aproximativ 46% dintre români, cu un impact mai mare în rândul femeilor sau a persoanelor cu venituri mai mici de 1.500 lei, dar mai puțin luat în considerare de bucureșteni.
Varietatea gamei de produse alimentare și nealimentare se regăsește ca un criteriu important pentru românii care preferă lanțurile de magazine de tip hipermarket (43%), fără a aduce modificări în clasamentul final (locul 3 în top).
Prospețimea și calitatea produselor, deși ocupă locul 4 în clasamentul motivelor pentru care consumatorii aleg un magazin (16% din total populație), este de o importanță relativ mică printre tinerii cu vârsta cuprinsă între 25 și 35 de ani, dar și a persoanelor care locuiesc în București.
Alte criterii de o importanță relativă pentru cumpărători (sub 6%) sunt obișnuința de a merge într-un magazin anume (mai ales în rândul românilor care nu lucrează), existența promoțiilor (cu un impact puțin mai mare printre femei), personalul plăcut și posibilitatea cumpărării rapide (lipsa cozilor sau viteza achitării la casă).
Datele fac parte din studiul Shopping Monitor realizat în noiembrie 2010 pe un număr de 737 de respondenți de peste 15 ani, din mediul urban, responsabili de cumpărarea produselor alimentare și nealimentare din gospodărie, eșantion reprezentativ pe regiuni istorice și grad de urbanizare. Metoda de culegere a datelor a fost cea a interviurilor telefonice.
GfK România, fondată în 1992, este parte integrantă a grupului GfK, una din cele mai mari organizații de cercetare de piață din lume.