România și Bulgaria vor avea din 2013 un spațiu aerian comun, care nu va mai fi dictat de granițele geografice, ceea ce va permite optimizarea rutelor și reducerea prețului biletelor de avion, procesul fiind parte a unui proiect UE.
Uniunea Europeană a inițiat în 2004 proiectul „Cer Unic European” (Single European Sky – SES) pentru a crea un spațiu aerian integrat, prin stabilirea unor norme comune în statele membre.
SES presupune crearea unor „blocuri funcționale de spațiu aerian” proiectate dincolo de granițele naționale și care au în vedere fluxurile de trafic. Noile criterii de configurare a spațiului vor depinde de necesitățile tehnice și operaționale, și nu de granițele geografice.
Tot în 2004, România și Bulgaria au decis să înființeze un bloc aerian prin unirea celor două spații aeriene.
În perioada 2011-2012 se derulează faza de preimplementare și planificarea amănunțită a procesului prin care se va realiza interoperabilitatea celor două spații aeriene.
În această fază o echipă formată din 68 de controlori de trafic, o parte dintre ei români, și 30 de piloți simulează condițiile de trafic ale celor două state într-un scenariu care vizează transportul aerian în anul 2015.
Pentru realizarea simulărilor, Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA și BULATSA, insituția cu atribuții similare din Bulgaria, au solicitat sprijinul organismului european pentru siguranța navigației aeriene – Eurocontrol.
După finalizarea acestei etape, în 2013 va începe implementare a proiectului.
„Proiectul vizează o mai bună împărțire a sectoarelor aeriene în beneficiul tuturor, al pasagerilor, al companiilor aeriene și al tuturor jucătorilor din aviație”, a declarat Alexandru Nazare, secretar de stat în Ministerul Transporturilor într-o conferință de presă organizată de Eurocontrol după o simulare a traficului realizată de echipa implicată în proiect.
Scopul SES este de a optimiza utilizarea spațiului aerian astfel încât să minimizeze impactul resticțiilor impuse de controlul traficului și de a realiza un management al traficului mai flexibil, prin armonizarea rețelelor de transport aerian din statele Uniunii Europene.
„Reorganizarea spațiului aerian dintre România și Bulgaria va genera 80 de rute aeriene noi și le va optimiza pe cele existente, care vor fi mai scurte. Aceasta înseamnă reducerea distanțelor parcuse de avioane cu 1,8 milioane de kilometri pe an, ceea ce se traduce în scăderea consumului de combustibil”, a spus Răzvan Bucuroiu, head of network operational planning în cadrul Eurocontrol.
Potrivit lui Bucuroiu, companiile aeriene care operează în cele două țări sau cele care survolează spațiul aerian în tranzit vor beneficia de reducerea costurilor operaționale cu 10 milioane euro pe an și de scăderea costurilor cu combustibilul cu 5 milioane euro pe an.
La exercițiul de simulare a traficului aerian de deasupra celor două state au participat din partea României 30 de controlori de trafic aerian civili, 5 controlori militari și 4 observatori, iar echipa Bulgariei a avut 20 de controlori civili, 2 militari și 4 observatori.
Cele două echipe împreună cu o alta formată din piloți francezi simulează zborurile în timp real și colectează datele de trafic pe care apoi le analizează pentru a demonstra că schimbările propuse vor îmbunătăți eficiența zborurilor.
Finalizarea etapei de simulare și procesare a datelor colectate are ca termen 4 decembrie 2012, dată până la care România și Bulgaria vor trebui să încheie acorduri bilaterale și să adopte normele europene pentru armonizarea legislației.