România trebuie să-și reorienteze exporturile către țări din afara Uniunii Europene, piețe pierdute în ultimii 20 de ani, precum fosta Uniune Sovietică, țările arabe sau China, având în vedere dificultățile din zona euro, apreciază economiștii din domeniul bancar.
„În cazul în care continuăm să exportăm direct în Europa va merge tot mai prost, trebuie să ne gândim la exporturi extra-UE și să găsim alte piețe importante”, a declarat miercuri, într-o conferință de presă, economistul-șef al Raiffeisen Bank, Ionuț Dumitru.
El a arătat că, dacă în anul 1991 ponderea exporturilor României către Uniunea Europeană era de 44,3%, în 2011 aceasta a crescut la 71,1%, în timp ce exporturile către țările din fosta Uniune Sovietică și-au diminuat ponderea de la 23% la 6%, iar pentru țările arabe de la 4% la 2%.
Dumitru a explicat că România ar putea recupera aceste piețe printr-un parteneriat prin care să promoveze produsele lor pe piața românească, în schimbul accesului pe piețele lor.
Opinia lui Dumitru este susținută și de economistul-șef al Garanti Bank, Rozalia Pal, care apreciază că România ar trebui să se orienteze spre zone precum China sau Statele Unite ale Americii, identificând un potențial de creștere din partea piețelor externe.
„Dorim orientarea de creștere spre cerere externă, dar există cerere în condițiile în care depindem 70% de UE? În momentul de față nu ne ajută zona euro pentru comerț, trebuie să ne orientăm către piețe din afara Uniunii Europene”, a spus Pal.