România, Rusia și Ucraina, cele mai atractive piețe farmaceutice din estul și centrul Europei



România, Rusia și Ucraina sunt cele mai atractive piețe farmaceutice din Europa Centrală și de Est întrucât au înregistrat în ultimii ani creșteri de peste 20% și oferă noi oportunități de preluare a unor companii locale, potrivit unui studiu al firmei poloneze de cercetare PMR Publications.
Ritmul rapid de dezvoltare a făcut ca cele trei state să fie mai interesante pentru investitori decât piețele mai mature din Europa Centrală și de Est, precum Polonia, Cehia și Ungaria, unde în ultimii ani a avut loc o încetinire a creșterii.
Potențialul de dezvoltare este ridicat în România, Rusia și Ucraina ca urmare a numărului de locuitori – 140 de milioane de persoane în Rusia, 46 de milioane în Ucraina și 22 de milioane în România – și a creșterii puterii de cumpărare.
Pe termen mediu și lung, aceste trei piețe, precum și Turcia și Bulgaria, vor fi extrem de atractive pentru investitori, iar cea mai bună oportunitate pentru intrarea rapidă pe o anumită piață este preluarea unei companii locale, se arată în studiul „Strategiile de afaceri ale producătorilor de medicamente din Europa Centrală și de Est 2007”.
În România, o astfel de posibilitate este creată de privatizarea Antibiotice, ultima companie farmaceutică aflată în proprietatea statului. Strategia de dezvoltare a companiei include lansarea a 40 de noi produse, în următorii cinci ani.
Statul a anunțat că prețul minim acceptat pentru pachetul de 53,02% din Antibiotice Iași este de 136 milioane euro.
Totodată, mai multe companii indiene, respectiv Shreya Lifesciences, Lupin și Dr. Reddy`s Laboratories, precum și compania elenă Alapis s-au arătat interesate de LaborMed Pharma, unul dintre cei mai mari producători români de medicamente cardiovasculare, se arată în studiu.
Potrivit Ziarului Financiar, care citează surse din industrie, pe lista scurtă pentru preluarea LaborMed au rămas compania israeliană Teva, cel mai mare producător de medicamente generice de la nivel mondial, și fondurile de investiții Advent International și GED Capital.
LaborMed a înregistrat, în prima jumătate a anului trecut, o creștere de 47% a vânzărilor și deține circa 80 de produse în portofoliul său, comercializate atât pe piața locală cât și în state din fosta Uniune Sovietică.
Compania este activă pe piața românească în special în segmentul produselor cardiovasculare, unde ocupă locul trei din punct de vedere cantitativ, cu o cotă de 11,5%, fiind devansată de Terapia Ranbaxy și Laboratoarele Servier.
LaborMed derulează și activitate de distribuție prin intermediul companiei LaborMed Pharma Trading, care deține opt depozite la nivel național. Totodată, compania ocupa în trimestrul al treilea al anului trecut locul 6 în topul producătorilor locali, cu o cotă de piață de 1,6% și 1% în Republica Moldova, intenționând atingerea unui nivel similar și în alte piețe din regiune.
O altă țintă interesantă de preluare este, potrivit studiului, compania ucraineană Darnitsa, care investește intensiv în dezvoltare.
Conform unor informații neoficiale, actualul proprietar al companiei analizează oportunitatea vânzării Darnitsa.
În octombrie 2007, Darnitsa a vândut 10% din acțiuni la bursa din Frankfurt și alte 10% din titluri către un investitor strategic.
Fondurile obținute din vânzarea acțiunilor vor fi folosite la dezvoltarea de produse și îmbunătățirea standardelor de producție.
Liderii pieței farmaceutice din Europa de Est, Gedeon Richter, Krka, Zentiva, Polpharma și Sanitas, și-au concentrat dezvoltarea pe multe din piețele din regiune, pentru a obține venituri suplimentare și a compensa vânzările mai mici de pe piața locală.
Din punct de vedere strategic, preluarea companiei poloneze Polpharma de către grupul ungar Gedeon Richter a avut rolul, printre altele, să compenseze scăderea vânzărilor pe piața locală.
Prin preluarea producătorului rus Akrihin, controlat de Polpharma, Richter își va consolida poziția pe piața farmaceutică din Rusia.
În prezent, Rusia și alte state din fosta Uniune Sovietică generează aproape 40% din vânzările companiei.
Tranzacția va consolida și poziția internațională a Polpharma, care realizează pe piața locală 87% din vânzări, cel mai ridicat nivel între companiile analizate.
Pentru majoritatea principalilor jucători pe piașa farmaceutică din Europa centrală și de Est, piețele externe sunt mai importante decât cele locale, iar acest fapt ar putea determina și alte companii să le urmeze strategia.
În cazul companiei Zentiva, aceasta realizează 63% din vânzări pe piața externă.
Studiul a inclus 15 state din Europa Centrală și de Est, respectiv România, Belarus, Bulgaria, Croația, Cehia, Lituania, Letonia, Polonia, Rusia, Serbia, Slovacia, Slovenia, Ucraina și Ungaria.
PMR realizează studii de piață și oferă servicii de consultanță în domeniul farmaceutic, fiind una dintre cele mari companii de profil din Europa Centrală și de Est, cu o experiență de zece ani.