România ocupă locul 8 din 34 de țări europene după suprafața de centre comerciale cu dată de finalizare în 2012-2013, cu un total de circa 400.000 metri pătrați, în condițiile în care în acest interval în Europa vor fi construite mall-uri de 10,9 milioane metri pătrați, potrivit Cushman&Wakefield.
Din cei 10,9 milioane de metri pătrați de proiecte de centre comerciale care au ca programată ca dată de deschidere în intervalul 2012-2013, compania de consultanță imobiliară estimează că pentru 6,4 milioane de metri pătrați livrarea este anunțată pentru acest an, însă nu exclude unele amânări.
Pe primul loc în Europa după suprafața de malluri cu finalizate în perioada analizată se află Rusia, piață care reprezintă 21% din total, cu 2,3 milioane de metri pătrați de spații noi în următorii aproximativ doi ani.
Turcia se află pe poziția a doua, cu peste 1,3 milioane de metri pătrați, din care 700.000 de metri pătrați în Istanbul.
Înaintea României se mai află Franța, cu proiecte de circa un milion de metri pătrați (40 de centre comerciale și 50 de extinderi), Ucraina și Italia, fiecare cu aproximativ 750.000 de metri pătrați, Polonia cu 600.000 metri pătrați și Germania, cu aproape 500.000 de metri pătrați.
Cel mai mare proiect din Europa cu finalizare în această perioadă va fi construit în Rusia, la Krosnodar – Oz Mall – cu o suprafață închiriabilă de 169.000 de metri pătrați (adică aproape cât totalizează suprafața celor mai mari mall-uri din București, respectiv AFI Cotroceni și Sun Plaza).
De asemenea, în Istanbul va fi construit un centru comercial de 135.000 de metri pătrați, iar la Zaragoza (Spania) unul de 123.500 de metri pătrați.
În România, cel mai mare proiect a cărui finalizare este anunțată pentru 2012-2013 este cel din complexul imobiliar Palas Iași, de 54.100 de metri pătrați (inclusiv o stradă comercială). Alte proiecte semnficative din România mai sunt Ploiești Shopping City, dezvoltat de fondul sud-african NEPI, cu o suprafață închiriabilă de 55.000 de metri pătrați, AFI Palace Ploiești (28.000 metri pătrați), Coral Constanța (40.000 metri pătrați) sau Coresi Shopping Center Brașov (25.000 metri pătrați). La acestea se mai adaugă o serie de proiecte de dimensiuni mai reduse, dar și extinderi ale unor scheme existente.
În ceea ce privește nivelul chiriilor, acestea se încadrează în România între 300 și 650 de euro pe metru pătrat pe an, cea mai redusă valoare din 20 de țări din Europa.
Spre comparație, în Polonia chiria variază între 500 și 950 de euro/mp/an, în Ungaria între 600 și 1.080 de euro/mp/an, iar în Cehia între 800 și 1.200 de euro/mp/an.
În România stocul de centre comerciale este de peste 1,2 milioane de metri pătrați, din care peste 420.000 de metri pătrați în București.