Românii nu obișnuiesc să facă reclamații când li se încalcă drepturile de consumatori, astfel că România ocupă unul dintre ultimele locuri în UE în această privință, a declarat președintele Asociației Naționale pentru Protecția Consumatorilor și Promovarea Programelor și Strategiilor, Sorin Mierlea.
„România se află pe locul 25 din 27 la nivelul anului 2011 în privința numărului de reclamații legate de protecția consumatorului. Din păcate, exercițiul acesta de a face o sesizare sau plângere le este străin românilor. Probabil vine de când eram foarte mici, când ne întreba profesorul la sfârșitul orei dacă am înțeles și toți răspundeam că da, cu toate că nu era așa. În plus, de cele mai multe ori, nu avem încredere în acest demers, fiindcă mergem pe premiza că și așa nu se întâmplă nimic și mai pierdem și timpul degeaba”, a spus Mierlea.
Primele trei locuri în topul țărilor ai căror cetățeni depun plângeri legate de protecția consumatorului sunt Marea Britanie, Germania și Belgia.
„În aceste țări, organizațiile neguvernamentale care activează în domeniul protecției consumatorului se bucură de mai multă încredere în rândul populației decât Armata sau Biserica. (…) Este și o problemă de a încerca. Iar în momentul în care încercăm, să avem și credința că se întâmplă ceva, să urmărim sesizarea respectivă, să urmărim să ni se răspundă. Pe de altă parte, ceea ce este îmbucurător în ultimii ani este faptul că crescut cu peste 50% soluționarea alternativă a disputelor, adică prin medierea litigiului dintre agentul economic și cumpărător”, a spus reprezentantul ANPCPPSR.
Potrivit acestuia, în România exită peste 10 entități care se ocupă cu protecția drepturilor consumatorilor, fapt care explică parțial numărul redus de plângeri depuse de clienți, cifrate la câteva mii anual.
„Nu cred că agenții economici sunt speriați de autoritățile sau instituțiile care apără drepturile consumatorilor. Agenții economici nu se sperie de stat pentru că amenzile sunt reduse. Agentul economic se sperie doar dacă vânzările se vor reduce din cauza unei reclame negative”, a spus Mierlea.
Șeful ANPCPPSR a afirmat că mai mult de 50% din problemele legate de protecția consumatorului ar putea fi evitate dacă respectivul client respectă trei regului, prima fiind citirea etichetei produsului, care trebuie să fie în limba română.
„Apoi trebuie să ne uităm la termenul de valabilitate și să solicităm bonul, nu neapărat pentru fiscalizarea tranzacției, ci pentru a avea un document justificativ pe care să-l atașăm plângerii atunci când solicităm despăgubiri materiale sau morale dacă produsul sau serviciul a fost neconform specificațiilor. În plus, orice consumator român are posibilitatea să acționeze în justiție, fără taxe judiciare sau de timbru, furnizorul produsului sau serviciului”, a arătat Mierlea.
El a mai spus că, la nivelul gospodăriilor din România, pierderile provocate de neutilizarea unui produs din cauza unor deficiențe se apropie de 40%.
„Avem legi, avem reglementări, dar din păcate de cele mai multe ori fiecare dintre noi spunem că este prea greu sau că n-avem timp să înaintăm o plângere atunci când ni se încalcă drepturile pe care le avem în calitate de consumator. Această inerție ne costă foarte mult. De fapt, înseamnă risipă, adică produse cumpărate, dar nefolosite sau aruncate la gunoi, care se cifrează în gospodăriile din România la aproape 40%. Este enorm”, a spus președintele asociației.
El a îndemnat românii să devină membri ai asociațiilor neguvernamentale care activează în domeniul protecției consumatorilor, pentru o mai bună informare și pentru a fi susținuți și consiliați atunci când vor să înainteze o plângere unei instituții a statului din domeniu sau se adresează instanței.
„Spre exemplu, în Olanda fiecare familie este membră la cel puțin cinci ONG-uri care activează în acest domeniu. În România, taxa anuală la un ONG de profil se ridică la 25 de lei. Nu cred că este o sumă mare în raport cu beneficiile pe care un client le-ar putea avea în calitate de membru al asociației respective”, a mai spus Mierlea.