România ocupă locul 15 într-un top mondial privind puterea intangibilă, un indicator care măsoară abilitatea unui stat de a influența acțiunile celorlalte prin valori precum cultură, personalități, instituții și politici, potrivit unui studiu realizat de compania de audit și consultanță Ernst&Young.
România este, totodată, una dintre cele nouă state din clasament care înregistrează un trend ascendent de la începutul recesiunii economice până în prezent, conform studiului Soft Power Index, lansat marți de Ernst & Young.
„Ce poate face România pentru a dezvolta această sursă de influență la masa negocierilor internaționale? Investițiile în cinematografie, energii regenerabile sau în lotul olimpic sunt doar câteva avantaje pe care le putem cultiva în acest sens. Dar, pentru a avea cu adevărat un cuvânt de spus, trebuie să înregistrăm progrese pe toate palierele puterii intangibile, de la creșterea companiilor locale, la consolidarea instituțiilor care garantează implementarea legilor și libertățile civile, sau la investițiile în educație și turism”, susține compania, într-un comunicat.
Bogdan Ion, country managing partner la Ernst & Young România, a declarat că brandul de țară „se așează pe niște piloni consolidați de puterea intangibilă” exercitată de România la nivel regional și internațional.
„Faptul că Brâncuși este unul dintre cei mai scumpi și bine vânduți artiști din lume, că exportăm cu succes filme românești și o întreagă serie de personalități și valori culturale odată cu acestea, că doar cu câteva zile în urmă echipa națională de gimnastică a câștigat aurul european ilustrează perfect acest loc 15 în exercitarea unui nivel de acceptare și atracție la nivel mondial. Sunt avantaje competitive pe care le putem consolida și pentru care alte state sacrifică resurse uriașe. Suntem în acest moment într-o poziție cu un potențial extraordinar de creștere, iar acest lucru s-a văzut foarte bine în urmă cu o săptămână, când mii de turiști străini s-au lăsat cuceriți de atmosfera unică a străzilor bucureștene”, a spus el.
Așa-numita „putere tangibilă” se referă la amenințări sau recompense economice și militare. „Puterea intangibilă” (sau soft power) câștigă însă tot mai mult teren, fiind considerată un indicator important al puterii unei națiuni. Soft power reflectă abilitatea de a modela preferințele celorlalți, prin valori intangibile, precum cultură, personalități, instituții și politici, generând astfel acceptare și beneficii în raport cu alte state.