România nu va reduce taxa pentru podul Giurgiu-Ruse, în pofida așteptărilor guvernului de la Sofia



România nu va reduce taxa pentru autovehiculele care trec peste podul de la Dunăre din zona localităților Giurgiu-Ruse, având nevoie de banii atrași din această sursă, în pofida deciziei guvernului de la Sofia de a reduce unilateral acest tarif.
Decizia autorităților române de a menține această taxă la actualul nivel este indicată într-un document oficial înregistrat la Guvern la sfârșitul anului trecut, exact în perioada în care Simeon Djankov, vice-prim ministru și ministru de Finanțe al Bulgariei, anunța, după o vizită efectuată în România, că a primit asigurări că autoritățile de la București se pregătesc să reducă la rândul lor taxele pentru trecerea podului peste Dunăre.
În vara anului trecut, guvernul bulgar a redus taxa pentru autoturismele care traversează podul dinspre Ruse spre Giurgiu de la 12 leva (6 euro) la 4 leva (2 euro).
Taxa de pod din direcția Giurgiu – Ruse, stabilită de România, nu a fost însă modificată, fiind menținută la echivalentul a 6 euro.
Documentul citat relevă că autoritățile române nu intenționează nici în perioada următoare să reducă taxa peste podul Giurgiu-Ruse, cunoscut drept „Podul Prieteniei”, chiar dacă declarațiile oficialului bulgar, întors din vizită în România chiar la momentul redactării acestui document, erau optimiste.
„Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale nu preconizează diminuarea tarifelor de trecere pentru utilizarea podului de la Giurgiu-Ruse, având în vedere că acestea constituie venit la dispoziția companiei și sunt utilizate la finanțarea lucrărilor de construcție, modernizare, întreținere și reparație a drumurilor naționale, precum și la garantarea și rambursarea creditelor externe și interne contractate în acest scop”, se arată în documentul semnat de conducerea Ministerului Transporturilor.
În primăvara anului 2010, după o discuție cu prim-ministrul bulgar, premierul Emil Boc afirma că speră ca mașinile să circule „cu mai puține taxe” peste podul Giurgiu-Ruse încă din sezonul estival al acelui an.
Ei anunțau că cele două guverne analizează posibilitatea eliminării taxelor pentru mașinile care trec podul peste Dunăre la Giurgiu-Ruse, măsură care să fie aplicată în etape, începând cu o diminuare a sumei de plată și ajungându-se ulterior la desființarea taxei.
Până în prezent, doar autoritățile bulgare au redus taxa, pentru a încuraja venirea turiștilor români.
Podul dintre Giurgiu și Ruse este la acest moment singurul peste Dunăre aflat la granița dintre Bulgaria și România, fiind traversat zilnic de aproximativ 900 autovehicule.
România și Bulgaria au semnat încă din 2000 acordul pentru construirea unul al doilea pod, între Calafat și Vidin, dar proiectul a întârziat din cauza fondurilor insuficiente, oficialii bulgari criticându-i de mai multe ori pe cei români pentru lipsă de angajament.