România, între țările finanțate de BERD cu avans redus al cheltuielilor guvernamentale în decembrie



România a înregistrat în decembrie 2012 una dintre cele mai reduse creșteri lunare ale cheltuielilor guvernamentale dintre 16 țări din Europa de Est, Asia Centrală și regiunea Mediteranei în care activează BERD, cu un avans de trei ori mai redus față de media acestor țări, a anunțat banca.Astfel, cheltuielile guvernamentale din România au avansat cu 26% în decembrie 2012, comparativ cu media primelor 11 luni ale anului, în timp ce pentru cele 16 țări analizate media se situează la 76%, arată studiul „Fac guvernele cumpărături de Crăciun?” realizat de Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). O majorare mai redusă a cheltuielilor în ultima lună a anului pare a fi asociată unei eficiențe guvernamentale sporite, notează instituția financiară.”Consumatorii nu sunt singurii care fac «cumpărături» de sfârșit de an. Majoritatea țărilor BERD prezintă creșteri puternice ale cheltuielilor guvernamentale în decembrie. În medie, guvernele din țările BERD pentru care sunt disponibile date cheltuie cu 76% mai mult în decembrie decât media lunară a perioadei ianuarie-noiembrie”, notează instituția financiară.România se situează pe locul al 15-lea din cele 16 țări analizate. Astfel, Tunisia înregistrează cea mai mare creștere a cheltuielilor în ultima lună a anului, de 261%, urmată de Rusia – 135%, Mongolia – 121%, Egipt – 106%, Bulgaria – 88%, Ucraina – 75%, Iordania – 73%, Kazahstan – 70%, Belarus – 59%, Letonia – 54%, Estonia – 48%, Maroc – 35%, Serbia – 35%, Ungaria – 29% și România – 26%. În Polonia, pe ultima poziție, cheltuielile guvernamentale au scăzut cu 8%.Finlanda, țară în care BERD nu derulează proiecte, a consemnat o variație de numai 1%. BERD operează în 34 de țări din Europa Centrală și de Est, Asia Centrală, precum și Sudul și Estul Mediteranei.Plata de bonusuri, deseori echivalentul unui salariu lunar, nu explică decât o parte a majorării. Potrivit estimărilor FMI, salariile au în medie o pondere de mai puțin de 15% în totalul cheltuielilor guvernamentale. Bonusurile ar justifica, astfel, 20-40% din creșterea din decembrie.Evoluția din ultima lună a anului poate avea legătură și cu incertitudinea privind colectarea taxelor pe parcursul anului fiscal. Autoritățile nu pot ști cu certitudine ce venituri vor strânge până la finalul calendarului fiscal, astfel că pot începe anul cu o stategie mai conservatoare de cheltuieli pentru a nu risca să rămână fără fonduri pe parcurs. Pe măsură ce se apropie sfârșitul anului, guvernele au o imagine mai clară a veniturilor și sumelor pe care le pot cheltui.Funcționarii sunt în unele cazuri motivați să cheltuiască în decembrie cât mai mult posibil, pentru a nu fi sancționați cu reduceri bugetare în următorul an.Cheltuirea unor sume mari de bani în decembrie nu este probabil un mod eficient de utilizare a fondurilor guvernamentale, potrivit BERD. „Proiectele grăbite în decembrie ar putea conduce la o alocare mai puțin eficientă a fondurilor decât în cazul cheltuielilor mai bine calculate de pe parcursul anului”, notează BERD.Eficiența guvernamentală pare să fie corelată invers cu amploarea majorării cheltuielilor din decembrie, arată studiul băncii. Țările evaluate ca având o eficiență guvernamentală mai redusă, confom indicatorilor Băncii Mondiale, tind să înregistreze creșteri mai mari la sfârșitul anului. Această situație ar putea fi datorată atât calității planificării bugetului și prognozelor, cât și transparenței și caracterului cheltuielilor.”Astfel, se pare că, la fel ca majoritatea cumpărătorilor, cele mai multe guverne din regiunea în care este activă BERD fac cumpărături de Căciun – mai ales în țările cu eficiență guvernamentală mai redusă”, se arată în studiu.De asemenea la fel ca în cazul consumatorilor, o parte a cheltuielilor suplimentare din decembrie sunt inutile. Când banii cheltuiți sunt cei ai contribuabililor și nu venituri personale, astfel de pierderi sunt mai greu de justificat, notează BERD.