România se află pe locul 13 din 25 de țări din Europa care oferă cele mai bune condiții pentru investițiile în spații industriale și logistice, potrivit raportului European Distribution Report 2008 realizat de compania Cushman&Wakefield, depășind state precum Spania și Finlanda.
Clasamentul are la bază analiza raportului dintre costuri și beneficii, care au luat în calcul factori precum nivelul chiriilor, al cheltuielilor cu forța de muncă, dimensiunea pieței, gradul de proximitate față de piețele cheie, densitatea populației.
„Analizând o serie de factori care poziționează România pe locul al 13-lea în acest clasament, observăm că elementele favorabile României sunt chiriile mici și costurile reduse cu personalul. Pe de altă parte, ritmul redus de dezvoltare a rețelei de transport rutier și implicit volumul scăzut de mărfuri tranzitate sunt aspectele care impiedică cotarea României pe o poziție mai înaltă între piețele industrial-logistice ale Europei”, se arată într-un comunicat al biroului din România al companiei de consultanță imobiliară Cushman&Wakefield.
Dezvoltarea retail-ului în România, concretizată prin numărul tot mai mare de centre comerciale, atrage după sine dezvoltarea spațiilor de logistică și depozitare. Astfel, se așteaptă ca volumul acestor spații să ajungă la un nivel aproape dublu anul acesta, precizează realizatorii studiului.
„Ritmul ascendent al pieței industrial – logistice din România poate fi menținut prin dezvoltarea în continuare a portului Constanța și prin dezvoltarea porturilor la Dunăre. Dunărea reprezintă singura rută de transport corespunzătoare, care ne conectează direct la centrul Europei și care este prea puțin exploatată în prezent”, a declarat, în comunicat, directorul departamentului industrial la Cushman & Wakefield Activ Consulting, Gabriel Sfetcu.
El a adăugat că 65% din volumul mărfurilor care tranzitează România se transportă pe uscat și numai 10% maritim și fluvial. În același timp în ultimii trei ani portul Constanța a înregistrat cea mai mare creștere a volumului de mărfuri din Europa, respectiv 277%.
„Cu toate acestea Constanța încă se situează pe ultimele locuri între principalele porturi din Europa în privința volumului de mărfuri – locul 17 din 20”, a arătat Sfetcu.
Trei dintre primele cinci piețe ale Europei care oferă cele mai bune pentru amplasamente pentru spațiile industriale și logistice se află în Europa Centrală și de Est, conform raportului emis bienal.
„Nu este nicio surpriză că țările din Europa Centrală și Est ocupă primele locuri ale clasamentului din acest an. Aceste piețe se maturizează pe măsură ce nodurile și rutele de distribuție se dezvoltă pentru a susține piețele locale în creștere precum și pe măsură ce business-urile caută să își reducă costurile”, a declarat, în comunicat, Ferdinand Hlobil, head of industrial pentru Europa Centrală în cadrul Cushman & Wakefield.
Astfel, prima poziție în clasament este ocupată de Belgia, fiind urmată de Olanda, Ungaria, Cehia și Polonia. România a intrat în premieră în acest clasament, direct pe locul al 13-lea.
Totuși, clasamentul Cushman & Wakefield arată că piețe mature precum Marea Britanie, Belgia, Olanda, Franța și Germania continuă să fie în centrul activităților economice și de asemenea deținătoare ale principalelor porturi și aeroporturi de marfă, toate acestea aflându-se înainte României în clasament.
Din acest motiv aceste țări încă domină ca dimensiune piața europeană a spațiilor industrial-logistice. Cele mai scumpe orașe în funcție de spațiile industriale sunt de asemenea localizate în Europa de Vest, respectiv Londra, Dublin, Barcelona, Stockholm și Amsterdam.
România depășește însă ca atractivitate țări precum Portugalia, Spania, Turcia, Finlanda, Rusia, Irlanda și Bulgaria.
Raportul mai arată că în Europa, chiriașii se orientează către orașele din țară, evitând în acest fel capitalele unde lipsa terenurilor și blocajele de trafic constituie o problemă majoră. De asemenea, nivelul mai scăzut al chiriilor favorizează această tendință.
„În România asistăm la o situație opusă. În București, fiind competiția mai mare, prețurile sunt mai mici decât în restul țării”, a precizat Sfetcu.
European Distribution Report 2008 include 25 de țări, comparativ cu 15 țări în ediția anterioară, majoritatea țărilor nou intrate în clasament fiind din Europa de Est, inclusiv România.