România atrage de 5 ori mai puțini turiști decât Bulgaria, decalajul crește față de Ungaria și Cehia



România atrage de aproape cinci ori mai puțini turiști străini decât Bulgaria și încasează de peste trei ori mai puțini bani din această sursă, diferențele fiind și mai mari comparativ cu alte țări, precum Ungaria, Cehia sau Polonia.
Datele reies dintr-un raport al Organizației Mondiale a Turismului, care nu include însă și România, cifrele aferente turismului autohton fiind extrase din statisticile Institutului Național de Statistică și ale Bănii Naționale.
Astfel, potrivit INS, sosirile cetățenilor străini în structurile de primire turistică au numărat 1,275 milioane în 2009.
Datele BNR privind balanța de plăți din turism arată pe 2009 intrări de 882 milioane euro (circa 1,2 miliarde de dolari).
În schimb, raportul Organizației Mondiale a Turismului arată că în Bulgaria au sosit, în aceeași perioadă, 5,739 milioane de turiști străini, care au cheltuit 3,72 miliarde de dolari.
Ungaria a fost vizitată anul trecut de 9 milioane de turiști străini, care au lăsat în țara vecină 5,63 miliarde de dolari.
Cehia a atras puțin peste șase milioane de turiști străini, câștigânt aproape 6,5 miliarde de dolari de pe urma lor, iar Croația a încasat 8,88 de miliarde de dolari de la cei 9,3 milioane de turiști străini care au vizitat acest stat anul trecut.
Economia Poloniei a câștigat 9 miliarde de dolari în 2009 de la turiștii străini, care au vizitat această destinație în număr de 11,89 milioane.
Cipru, o destinație turistică importantă însă o țară cu mai puțin de un milion de locuitori și un PIB de circa 22 de miliarde de dolari, a atras 2,1 milioane de turiști străini, care au cheltuit peste 2,1 miliarde euro.
Israelul a înregistrat peste 2,3 milioane de sosiri în structurile turistice, pe care i-a convins să cheltuiască mai mult de 3,6 miliarde de dolari.
Deși comparațiile cu țări precum Franța, Spania, Austria, Turcia, Grecia sau Italia par inoportune, datele scot în evidență decalajul ce trebuie recuperat de România pentru a ajunge la o exploatare adecvată a acestei resurse.
Astfel, Franța este cea mai vizitată țară din lume, cu 74,2 milioane de sosiri internaționale, care au sprijinit economia cu 49,4 miliarde de dolari.
Peste 52 de milioane de turiști străini au vizitat Spania anul trecut, cheltuind acolo mai mult de 53 miliarde de dolari, iar Italia a atras 40,25 miliarde de dolari de la 43,2 milioane de nerezidenți.
Austria, centrul financiar și economic al Europei Centrale și de Est și o importantă destinație de iarnă, a primit în 2009 peste 21 de milioane de turiști străini, care au cheltuit 19,4 miliarde de dolari.
Grecia și-a consolidat anul trecut economia cu 14,5 miliarde de dolari datorită celor aproape 15 milioane de turiști străini, iar Turcia a câștigat 21,25 miliarde de dolari la peste 25 milioane de vizitatori.
Irlanda și Belgia au atras circa 7 milioane de turiști străini fiecare și au încasat 4,9, respectiv 9,8 miliarde de dolari.
Olanda a luat peste 12 miliarde de dolari de la aproape 10 milioane de vizitatori străini în 2009, iar Suedia a încasat o sumă similară de la 4,8 milioane de turiști nerezidenți.
Elveția a reușit să convingă 8,3 milioane de turiști străini să cheltuiască 14 miliarde de dolari.
Părăsind Europa se poate afla că, spre exemplu, Cambodgia a reușit să atragă ceva mai mulți turiști străini decât România în 2009, respectiv două milioane de persoane, care au cheltuit însă numai 1,18 miliarde de dolari.
Vietman, Taiwan, Filipine sau Indonezia, printre jucătorii medii din turismul asiatic, au încasări de cel puțin două ori mai mari decât România și, evident, au atras atenția unui număr mult mai mare de turiști străini.
Pe cele două continente americane se observă că Mexicul a depășit Canada ca număr de turiști străini, dar nu și ca încasări – 21,45 milioane de vizitatori cu 11,27 miliarde de dolari, respectiv 15,77 milioane de persoane, 13,7 miliarde de dolari.
Panama a atras cam același număr de străini ca și România și a încasat aproape 1,5 miliarde de dolari, iar industria turistică din Argentina, Brazilia, Chile, Columbia, Costa Rica, Cuba, Republica Dominicană, Jamaica, Peru sau Uruguai reușește să convingă cu ceva mai mult succes decât cea românească.
Turismul pe continentul african este dominat de Africa de Sud, Maroc și Tunisia.
În Orientul Mijlociu, Egiptul a atras anul trecut 11,9 milioane de turiști străini și 10,75 miliarde de dolari, urmat de Arabia Saudită, cu 10,9 milioane de vizitatori, respectiv 5,96 miliarde de dolari. Siria a convins 6,1 milioane de turiști străini, însă suma cheltuită de aceștia nu este disponibilă.
Iordania și Libanul au avut de asemenea mai mult succes la turismul internațional decât România, cu 3,78, respectiv 1,85 milioane de străini. Deși Libanul a fost vizitat de un număr relativ mic de turiști străini, suma cheltuită de aceștia este una considerabilă, de 6,7 miliarde de dolari.
La nivel mondial, turismul internațional a scăzut anul trecut cu 4,2%, la 880 milioane de turiști străini. Mai mult de jumătate dintre aceștia au vizitat Europa, 20,6% regiunea Asia-Pacific, 15,9% cele două Americi, în timp ce Orientul Mijlociu și Africa au atras 6%, respectiv 5,2% dintre turiștii străini.
Majoritatea turiștilor străini, respectiv 51% dintre aceștia, au călătorit pentru a-și petrece vacanțele sau concediile în țări străine, 27% și-au vizitat rudele sau au părăsit țara de domiciliu din motive de sănătate, religie etc., iar turismul de business are o cotă de 15%.
Transporturile aeriene au fost preferate de 53% dintre turiștii străini, însă un număr încă mare de persoane a ales să călătorească pe drumuri și autostrăzi, care au fost străbătute de 39% dintre călători. Vasele maritime și trenurile își împart restul de 8% dintre turiști.