România a înregistrat în luna martie cea de-a cincea scădere din UE a volumului comerțului retail față de aceeași perioadă a anului trecut, de 5%, de cinci ori mai abruptă decât cifra înregistrată la nivelul Uniunii Europene, potrivit datelor prezentate miercuri de Eurostat.
Volumul comerțului retail a scăzut în UE în martie cu 1%, iar în zona euro s-a redus cu 1,7%.
Declinul comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut a fost determinat de scăderi pe aproape toate segmentele, cu excepția produselor nealimentare.
Astfel, volumul comerțului retail cu alimente, băuturi și tutun a scăzut în UE, în luna martie, cu 2,3% față de nivelul din aceeași perioadă a anului trecut, în timp ce segmentul carburanților auto s-a contractat cu 2,5%. Volumul comerțului retail de produse nealimentare cu excepția carburanților auto (textile, electronice, mobilă, medicamente, cărți etc.) a crescut însă cu 0,4%.
Cele mai abrupte scăderi din UE, ajustate pentru zilele lucrătoare, au fost înregistrate în Spania (-9,6%), Danemarca (-8,7%), Portugalia (-6,8%), Malta (-6,6%) și România (-5%). La polul opus, cele mai puternice creșteri au fost observate în Polonia (6,9%), Luxembourg (5,7%) și Lituania (5,2%).
Pe de altă parte, România contrazice trendul UE în cazul evoluției volumului comerțului retail în martie comparativ cu luna februarie. Creșterea de 0,8% remarcată în România este a doua din UE, după Estonia (2,1%), și contribuie astfel la atenuarea declinului de 0,8% înregistrat la nivelul Uniunii Europene.
Cifrele la nivelul UE și zonei euro nu reprezintă medii ale indicatorilor fiecărui stat membru, ci sunt calculate prin compilarea seriilor de date din fiecare țară, ajustate pentru zilele lucrătoare.