România a deschis o emisiune de obligațiuni în dolari pe zece ani pe piața din SUA, cu un cupon de 7%, a declarat, marți, pentru Reuters, secretarul de stat din Ministerul Finanțelor Bogdan Drăgoi.
România profită de condițiile de bune de pe piață prin stabilirea cuponului în jurul a 7%, a spus Drăgoi.
Aranjorii principali ai emisiunii sunt Citi, Deutsche Bank și HSBC.
România are rating „Baa3” din partea Moody’s și „BBB-” de la Fitch, ambele în categoria recomandată pentru investiții. Doar Standard & Poor’s atribuie României calificativ „BB+”, din categoria nerecomandată investitorilor.
Tensiunile de pe piețele financiare internaționale s-au redus în ultima perioadă, iar costurile de împrumut au coborât pentru mai multe state europene, susținut de măsurile fără precedent luate de Banca Centrală Europeană (BCE) pentru asigurarea de lichidități în sistemul financiar. BCE a împrumutat în decembrie aproape 500 miliarde de dolari băncilor comerciale pe perioadă de trei ani și a anunțat o licitație similară, cu lichidități nelimitate și pentru februarie.
Drăgoi a declarat, la mijlocul lunii ianuarie, că România se va finanța la extern de pe piața americană, întrucât băncile europene, principalii cumpărători de obligațiuni în euro, se confruntă cu presiuni legate de noile cerințe de capital.
În noimebrie anul trecut, autoritățile române au organizat un roadshow în SUA, primul astfel de turneu de prezentare din ultimii 16 ani, care nu s-a finalizat însă cu lansarea unei emisiuni, deși intenția părții române era să facă o primă licitație chiar în 2011.
Ministerul Finanțelor avea pregătită o emisiune de obligațiuni românești denomiate în dolari pe piața SUA cu o valoare minimă de 500 de milioane de dolari și un nivel maxim de 2 miliarde de dolari.
Drăgoi spunea atunci că nu s-a grăbit să lanseze o emisiune de obligațiuni în SUA pentru că povestea de succes a României era încă prea puțin cunoscută, și era un moment ușor mai tensoinat pe piețele internaționale.
Ulterior, oficialul MFP a arătat că vor fi organizate anual roadshow-uri de prezentare atât în Europa, cât și în SUA, chiar dacă nu se va lansa automat și o emisiune de obligațiuni, pentru a menține permanent contactul cu investitorii și a face cunoscută situația din România.
Potrivit strategiei MFP, în 2012 vor fi atrase împrumuturi de pe piețele externe de aproximativ 2,5 miliarde de euro.
Guvernul a aprobat la mijlocul anului 2010 programul de emisiuni MTN pe piața internațională pe o perioadă de trei ani, cu un plafon maxim de 7 miliarde de euro. În prima emisiune a programului, Finanțele au atras la începutul lunii iunie a anului trecut 1,5 miliarde euro din vânzarea de obligațiuni pe cinci ani la un randament de 5,29%.