România a avut, în perioda 2002-2006, cea mai rapidă creștere a producției auto din regiune



România ocupă primul loc în centrul și estul Europei în funcție de avansul producției de mașini în perioada 2002-2006, cu o rată de creștere anuală de peste 30%, se arată într-un raport al UniCredit Group privind industria auto în regiune.
Producția de automobile a României a urcat de la circa 60.000 de unități în 2002 la 196.000 de vehicule în 2006.
În 2002, România a produs 4% din mașinile fabricate în regiune. Ponderea a urcat la 7% în 2006.
Cehia este primul producător de automobile din centrul și estul Europei. În anul 2006, fabricile cehe au produs aproximativ 850.000 de mașini, ceea ce reprezintă aproximativ 30% din producția totală a regiunii.
Polonia a fabricat, în 2006, aproximativ 600.000 de vehicule, respectiv 22% din producția regiunii, iar Turcia a produs circa 550.000 de mașini, reprezentând 19% din totalul producției din centrul și estul Europei.
Ponderea exporturilor românești din sectorul auto în totalul exporturilor de vehicule noi din centrul și estul Europei a crescut de la 2% în perioada 2001-2003 la 5% în intervalul 2004-2006. România a înregistrat, în perioada 2004-2006, cel mare avans al exporturilor de automobile dintre statele din centrul și estul Europei, de 300%.
Exporturile sectorului auto au totalizat, în 2006, peste 5% din totalul bunurilor vândute în străinătate de România.
Avansul rapid al cererii locale și estimările privind venitul disponibil al gospodăriilor au condus la creșterea importurilor realizate de statele din centrul și estul Europei. Importurile auto nu au făcut excepție de la acest trend. Importurile sectorul auto din noile state membre ale Uniunii Europene, România și Bulgaria, au raportat cea mai mare creștere, în principal datorită nivelului scăzut raportat la începutul perioadei.
De asemenea, România ocupă primul loc în centrul și estul Europei în funcție de creșterea importurilor de automobile, cu un avans de 290% raportat între 2004 și 2006.
Ponderea industriei auto în totalul bunurilor importate de România a fost, în 2006, cuprinsă între 10 și 12%.
Importurile României privind sectorul auto au totalizat, anul trecut, peste patru miliarde euro, în timp exporturile s-au situat sub valoare de două miliarde euro.
Potrivit raportului UniCredit Group, Rusia, România și Turcia sunt cele mai atractive piețe din centrul și estul Europei în funcție de evoluția vânzărilor de mașini noi. Astfel, Rusia reprezintă una dintre cele mai bune piețe în privința posibilelor vânzări de mașini, în contextul numărului mare al populației și al estimărilor privind un nivel ridicat de creștere al Produsului Intern Brut (PIB) pe locuitor.
România este una dintre cele mai atractive state, întrucât deține o populație mare, saturația pieței este redusă (există doar 16 mașini pe cap de locuitor, sau 25 de vehicule pe cap de locuitor raportat la populația cu vârsta cuprinsă între 19 și 65 de ani), iar estimările arată că PIB-ul pe cap de locuitor, în prezent unul dintre cele mai reduse din regiune – va crește semnificativ în anii următori.
De asemenea, trendul demografic arată că România, Polonia și Slovacia vor fi singurele state care vor înregistra o creșterea a numărului de persoane cu vârsta între 19 și 65 de ani, până în anul 2020.
Turcia are cel mai scăzut nivel al saturației pieței, iar autovehiculele se confruntă cu o concurență redusă din partea sectorului de transport public. De asemenea, puterea economiei ar trebui să susțină vânzările de mașini.
Producția de piese auto este foarte importantă pentru trei state din regiune, respectiv Ungaria, Polonia și Cehia. Acestea se află printre primii zece exportatori de piese auto la nivel mondial și și-au dezvoltat diferite zone de specializare. Astfel, Ungaria, Polonia și Cehia dețin 2,7%, 2,5%, și respectiv 2% din exporturile de piese auto realizate la nivel mondial.
Chiar dacă alte țări din regiune nu joacă un rol atât de important la nivel mondial, aceste se extind repede, în special România și Slovacia, care dețin 0,4%, respectiv 0,3% din exporturile mondiale de piese auto.
Constructorii, care au nevoie de reducerea costurilor, vor să-și restructureze, inclusiv prin relocarea, nu numai activitățile de bază, ci și funcțiile de susținere. Regiunea din centrul și estul Europei este în prezent destinația pentru investiții în noi unități de producție, dar ar putea fi și locația pentru asemenea servicii. Creșterea importanței statelor din regiune ca o locație potrivită pentru relocare rezultă în principal din forța de muncă semnificativ mai ieftină decât cea din statele dezvoltate, dar care dispune de o calificare apropiată celei din statele occidentale.
Volkswagen, Renault și Fiat au făcut primele investiții în această regiune, iar valoarea investițiilor străine directe în industria auto au depășit valoarea de 20 de miliarde de euro și vor continua să crească, întrucât procesul de relocare nu s-a încheiat.