Joc cu viața

Risc enorm la fiecare cursă pentru sucevenii care merg în străinătate cu pirați



Transportatorii care fac curse clandestine nu îndeplinesc normele de siguranță pentru călători
Transportatorii care fac curse clandestine nu îndeplinesc normele de siguranță pentru călători

Cumplitul accident rutier petrecut marți dimineață pe DN 17, între Șcheia și Stroiești, când un microbuz care venea din străinătate s-a izbit violent de un podeț, trei persoane decedând pe loc, scoate în evidență un aspect care ar trebui să dea de gândit celor care aleg să facă drumuri de mii de kilometri fără a ține cont de șoferul cu care călătoresc sau mașina în care se urcă.
Conducătorul auto care efectua cursa nu era transportator legal, asupra sa neputând exista nici un control privind timpii de odihnă de pe parcursul călătoriei. De altfel, mașina cu care se deplasa, vehicul de tip 8+1, nici măcar nu corespunde normelor tehnice care permit autorizarea pentru astfel de curse.
Un cumul de factori care au dus la o tragedie
La prima vedere, în cazul accidentului din zorii zilei de marți totul pleacă de la calul lăsat de izbeliște pe un drum național, șoferul mașinii Renault Trafic, Nicolaie Sebastian Chiverega, din Bălcăuți, pierzând controlul asupra volanului și izbind podețul din beton după ce a luat pe capotă animalul. Totuși, având în vedere forța impactului cu podețul, mai ales în condițiile în care mașina a mai rulat aproximativ o sută de metri după ce a lovit animalul, este evident că șoferul rula cu viteză mare.
Plecat de duminică seară din Germania, fără a avea schimb la condus, bărbatul din Bălcăuți era în mod cert foarte obosit, condiții în care accidentul s-ar putea pune și pe lipsa de reacție a acestuia, mai ales că animalul nu a țâșnit pe carosabil, cum s-a spus inițial, ci se deplasa pe drum, în prealabil mai mulți șoferi depășindu-l.
Greu de pedepsit de lege
Florin Homiuc, șeful Autorității Rutiere Române (ARR), agenția Suceava, ne-a declarat că în județ există numeroși pirați care efectuează curse clandestine în Italia, Germania, Anglia sau chiar țările nordice, aceste aspecte fiind adesea reclamate de cei care fac curse legale.
El a arătat că cei mai mulți transportatori pirat sunt din zona Rădăuți – Marginea, urmați de cei din zona municipiului Suceava, de regulă cursele fiind efectuate cu vehicule de tip 8+1, care nici măcar nu sunt incluse în categoria microbuzelor ce pot efectua curse internaționale.
Cum mașinile de acest gen nu sunt supuse licențierii, inspectorii ARR nu au competența de a-i verifica, aceste atribuții revenind poliției, sau, pe linia evaziunii fiscale, Gărzii Financiare. Pentru ca transportatorii pirat să poată fi sancționați în vreun fel ar trebui ca pasagerii din mașini să recunoască faptul că au fost luați în microbuze contra cost, fapt care însă nu se întâmplă aproape niciodată.
Siguranță sporită sau viață în pericol pentru câțiva lei în plus?
„Mașinile autorizate îndeplinesc toate normele tehnice, având obligația de a face ITP la fiecare șase luni, iar șoferii au certificate de pregătire profesională și avizele medicale și psihologice la zi. Apoi există asigurări pentru bagaje și călători și, cel mai important, cu ajutorul tahografelor, care sunt obligatorii, se pot verifica cu ușurință timpii de conducere, odihnă și repaus. De cealaltă parte, cei care fac curse clandestine nu îndeplinesc nici măcar una din aceste reguli. Este important ca sucevenii să înțeleagă aceste lucruri, și să nu-și riște viața pentru câțiva lei în plus”, a atras atenția Florin Homiuc.



Recomandări