O autoutilitară veche, cu volan pe dreapta, adusă cel mai probabil din Anglia cu 1000-2000 de euro, doi-trei angajați, câțiva litri de motorină pe zi, mai multe dispozitive de blocare a roților și o chirie pentru un teren de câteva zeci de metri pătrați, în spatele unei spălătorii auto, la ieșirea din oraș. Aceasta este rețeta unei afaceri cât se poate de rentabile, cea a blocării roților și ridicării mașinilor parcate neregulamentar, afacere care prosperă pe zi ce trece pe străzile din Câmpulung Moldovenesc, singura localitate din județul Suceava în care primarul și consilierii locali au bătut palma cu o firmă de profil care săltă zeci de mașini în fiecare lună, iar proprietarii plătesc sute de lei pentru a și le recupera.
În acte, afacerea este una cât se poate de legală, însă modul în care acționează „hingherii” de mașini, cu complicitatea poliției locale și a autorităților, este cel care ridică mari semne de întrebare.
Ce comision are primăria din afacere
În martie 2010, consilierii locali din municipiul Câmpulung Moldovenesc aprobau hotărârea privind serviciul de blocare a roților și ridicare, transport și depozitare a vehiculelor și autovehiculelor oprite sau staționate neregulamentar pe raza localității.
Paradoxal, deși majoritatea străzilor din orașul stațiune turistică nu au mai fost asfaltate de ani de zile, în expunerea de motive a primarului și viceprimarului scria negru pe alb că „realizarea acestei măsuri conduce la asigurarea unui aspect civilizat al străzilor, contribuind la fluidizarea traficului rutier, îmbunătățirea microclimatului și conștientizarea cetățenilor pentru întreținerea aspectului civilizat al străzilor din municipiu”.
În baza hotărârii respective, s-a organizat câteva luni mai târziu o licitație deschisă, pe Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), licitație la care s-a înscris un singur ofertant, respectiv SC Hi Speed Recovery SRL Botoșani.
Firma cu pricina ridică mașini și în județul Botoșani, dar și în județele Brașov (Codlea) și Covasna (Târgu Secuiesc).
Pe data de 19 octombrie 2010, Primăria municipiului Câmpulung Moldovenesc a încheiat cu firma din Botoșani contractul de concesiune pe o perioadă de zece ani a serviciului public de blocare, ridicare, transport, depozitare și eliberare a autovehiculelor.
Pentru fiecare mașină ridicată, primăria primește o redevență lunară de 120 de lei, iar pentru fiecare vehicul căruia i se blochează roțile câte 50 de lei.
Circulație blocată și claxoane în șir, la prima mașină ridicată
Prima ridicare a unei mașini de pe străzile din Câmpulung Moldovenesc a avut loc la începutul lunii mai. Potrivit colegilor de la Monitorul de Câmpulung, „operațiunea a fost departe de o executare impecabilă, circulația fiind blocată minute în șir chiar în centrul municipiului, într-un cor de claxoane ale participanților la trafic și de proteste ale trecătorilor, care au strigat la operatori că distrug mașina prin manevre stângace”.
În cele câteva luni de când își desfășoară activitatea în așa-zisa stațiune turistică, reprezentanții SC Hi Speed Recovery SRL sunt acuzați de fel de fel de abuzuri, de la avarierea unor mașini la ridicarea unor autoturisme oprite în fața policlinicii, cu urgențe medicale.
Ce scrie în contractul cu primăria și ce se întâmplă în realitate
În contractul încheiat între municipalitatea din Câmpulung Moldovenesc și SC Hi Speed Recovery SRL, se prevede că prioritare la ridicare sunt vehiculele care prezintă un real pericol pentru siguranța circulației sau perturbă fluența traficului rutier.
Dacă ar fi așa, însă, „hingherii” de mașini ar da faliment în scurt timp.
Așa se face că în cele mai multe dintre cazuri sunt vânate mașinile celor care opresc în zona centrală a orașului, pe marginea principalei artere care străbate orașul (Calea Bucovinei –Calea Transilvaniei), să-și cumpere ceva de la un magazin, să intre la o farmacie sau să scoată bani de la bancomat. Respectivii conducători auto nu se gândesc nici o clipă că la întoarcere nu își vor mai găsi mașinile în locurile în care le-au parcat, mai ales că pe marginea drumului sunt oprite, cât vezi cu ochii, alte câteva zeci de autoturisme. Așa se încalcă o altă regulă a contractului semnat cu autoritățile locale, potrivit căruia este interzisă ridicarea selectivă a mașinilor.
Dacă tot vorbim de regulile stipulate în contractul la care facem referire, un punct foarte important este acela potrivit căruia reprezentanții SC Hi Speed Recovery SRL „sunt obligați să poarte pe timpul activității o îmbrăcăminte distinctă și inscripționată vizibil cu însemne privind denumirea societății și activitatea efectuată”. Ori, așa cum am observat în cursul săptămânii trecute, când am monitorizat activitatea „hingherilor” de mașini, nici unul dintre aceștia nu purta o astfel de îmbrăcăminte.
De altfel, așa cum vă informam în ediția de ieri, angajați ai SC Hi Speed Recovery fac ture prin Câmpulung Moldovenesc cu o mașină neinscripționată, un VW Golf 3 Combi (BT –04 –LUP), iar când observă un autoturism parcat sub incidența unuia dintre zecile de indicatoare cu oprirea interzisă montate în zona centrală a orașului, intră în acțiune.
Mașina respectivă este ridicată în doar 30 sau 40 de secunde, fiind dusă și depozitată într-un spațiu special amenajat pe un teren închiriat, la ieșirea din oraș, teren aflat în spatele unei spălătorii auto.
Practic, parcările neregulamentare sunt constatate de angajații societății din Botoșani, care apoi apelează la poliția locală pentru a trimite un agent care să semneze procesul verbal de contravenție.
E lesne de înțeles de ce „hingherii” preferă să ridice mașinile în loc să le blocheze roțile, diferența tarifelor dintre cele două operațiuni fiind considerabilă (434 de lei – ridicarea mașinilor; 186 de lei –blocarea roților).
Cât despre spațiul de depozitare a mașinilor ridicate, spațiu situat pe un teren în spatele unei spălătorii auto, și la acest capitol nu sunt respectate regulile impuse de municipalitate.
În caietul de sarcini al concesionării serviciului de ridicare mașini/blocare roți scrie negru pe alb că în spațiul de depozitare trebuie să încapă cel puțin 30 de autovehicule, iar acesta să aibă cel puțin 1.000 de metri pătrați.
În realitate, în spațiul respectiv încap maxim zece autovehicule, iar suprafața e aproximativ jumătate din cea cerută în caietul de sarcini al licitației câștigate de SC Hi Speed Recovery.
Nu se pot ridica mașini din intersecții, curbe, treceri pietoni, stații autobuz, stații taxi, zone pietonale
În contractul încheiat între cele două părți există și un alt punct, care nu este respectat de reprezentanții societății din Botoșani.
E vorba despre punctul 12. alineat 4, care prevede că „nu se poate aplica măsura de ridicare din motive obiective, în următoarele situații”, printre care și (la litera „h”) – „intersecții, curbe, treceri pietoni, stații autobuz, stații taxi, zone pietonale”.
Sunt cel puțin câteva zeci de șoferi ale căror autoturisme au fost ridicate în astfel de situații.
La primărie nu se știe câte mașini au fost ridicate
La Primăria Câmpulung Moldovenesc, deși în contractul cu firma de ridicări mașini se specifică obligația acestora de a trimite zilnic câte un exemplar din evidența zilnică, nu se știe exact câte mașini au fost săltate până în prezent sau la câte le-au fost blocate roțile.
Primarul Gabriel Șerban dă din umeri și spune că nu e treaba lui să știe aceste informații.
Se știe în schimb că din mai și până săptămâna trecută s-au virat către primărie 18.804 lei, reprezentând redevența de pe urma contractului cu SC Hi Speed Recovery SRL.
O firmă controversată, cu sediul într-un apartament
SC Hi Speed Recovery SRL este o firmă controversată chiar la ea acasă, la Botoșani. Firma s-a înființat în decembrie 2008, cu un capital de numai 200 de lei, cu sediul într-un apartament de bloc, având ca patron un tânăr în vârstă de 30 de ani, Iulian Bogdan Juncănaru. La două luni de la înființarea, societatea bloca și ridica deja mașini în municipiul Botoșani. La Botoșani presa locală a scris pagini întregi cu scandalurile apărute de-a lungul timpului legate de activitatea acestei firme, de la ridicări abuzive la mașini distruse.