Rezultatele la bacalaureat sunt pe măsura pregătirii candidaților admiși în liceu, extinderea învățământului obligatoriu la zece ani făcând ca mii de elevi cu medii de 3 și 4 să fie admiși în liceu și trecuți clasa ușor pentru a scăpa de ei sau pentru a nu dispărea anumite catedre și chiar școli.
Un exemplu în acest sens este Grupul Școlar Industrial nr. 19 RATB din București, unde media ultimului admis în 2010 a fost 3,95.
În 2011, nici un elev de la această școală nu a promovat bacalaureatul înainte de contestații. Grupul școlar are însă și pentru acest an 120 de locuri în clasa a IX-a. Cele 120 de locuri sunt distribuite în patru clase, filiera tehnologică-tehnic-mecanică. Elevii care ar absolvi acest colegiu ar putea ocupa funcții de tehnician transporturi.
Paradox al școlii românești
Admiterea unui candidat în clasa a IX-a este un paradox al școlii românești. Un candidat care la o disciplină are media sub cinci este corigent, cu trei medii sub cinci este repetent, dar el este admis la liceu cu 3,59, la evaluarea națională având media unu sau doi. Dacă oricum toată lumea trebuie obligatoriu să fie admisă în liceu, care ar mai fi rostul evaluării naționale?
Este vina profesorilor care au elevi de 3,95, pe care îi „târâie” până la bacalaureat ca „să scape de ei din școală”, după cum spun chiar unii dintre dascăli.
Și Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi” din Capitală are 120 de locuri pentru anul școlar 2011-2012, școală la care promovabilitatea la bacalaureat înainte de contestații a fost de 1%în acest an.
În Capitală sunt peste 20 de unități de învățământ în care media ultimului admis în liceu în 2010 a fost sub 5.
Printre acestea, Colegiul Tehnic „Mircea cel Bătrân”, cu medii de admitere între 4,53 și 4,49 la toate filierele, Colegiul Agricol „Viaceslav Harnaj” – Agricultură, Colegiul Tehnic „Dimitrie Leonida”- Mecanică, cu media 4,14, Grupul Școlar Industrial „Sfântul Pantelimon” – Mecanică 4,98 și Chimie industrială – 4,95, Grupul Școlar Industrial „Constantin Brâncuși”- Fabricarea produselor din lemn – 4,36. Aceeași situație și la Grupul Școlar Industrial „Mecanică Fină”, cu medie de admitere la Mecanică de 3,80, la Colegiul Tehnic de Material Rulant pentru Transporturi Feroviare, tot la Mecanică – 3,54, la Colegiul Tehnic Mecanic Grivița – 3,73 la Mecanică, Grupul Școlar Electronica Industrială – 4,52 la Electric și 4,65 la Electronică automatizări, la Colegiul Tehnic Mihai Bravu – 4,44 la Construcții, instalații și lucrări publice, la Grupul Școlar de Construcții Montaj „Elie Radu” – 4,90 la Mecanică, la Grupul Școlar Industrial „Nicolae Teclu” – 4,02 la Mecanică și 4,26 la Chimie industrială, la Grupul Școlar Industrial Unirea 4,28 la Mecanică, la Grupul Timpuri Noi – 4,44 la Mecanică și 4,40 la Electromecanică, la Liceul Teologic Adventist „Ștefan Demetrescu” – 4,74 la Electric, la Colegiul Tehnic „Petru Rareș” 4,35 la Industrie textilă și pielărie, la Colegiul Tehnic „Miron Mironescu” – 4,67 la Mecanică, la Grupul Școlar Industrial Dacia – 4,68 la Mecanică și 4,20 la Electric, la Colegiul Tehnic Energetic – 4,67 la Electronică automatizări, la Grupul Școlar Industrial „Dimitrie Gusti” – 4,74 la Mecanică, la Grupul Școlar Industrial „Petru Poni” – 4,98 la Industrie textilă și pielărie, la Colegiul Tehnic „Iuliu Maniu” – 4,14 la Mecanică și la Colegiul Tehnic „Carol I” – 4,35 la Mecanică.
Trebuie făcută o analiză foarte serioasă
Inspectorul general școlar Cristian Alexandrescu cere tuturor unităților de învățământ școlar din Capitală să facă o analiză privind rezultatele slabe la bacalaureat, dar și a modului în care elevii promovează an de an.
„Pot fi, spre exemplu, situații care arată că în școala respectivă au fost admiși în clasa a IX-a elevi cu medii foarte slabe, 3 sau 4 să zicem, care apoi au trecut clasa foarte ușor de la an la an și au ajuns la bacalaureat. Deși nu aveau pregătirea pentru bacalaureat, s-au prezentat la examen dacă tot au promovat an de an. Aici trebuie făcută o analiză foarte serioasă”, a subliniat Cristian Alexandrescu.
El a mai spus că în cazul în care se constată calitatea constant scăzută a elevilor, organizarea școlii trebuie regândită.
O mai bună orientare a elevilor
„Cred că este nevoie de o mai bună orientare a elevilor. Poate ar fi mai bine ca acei copii care nu vor să învețe să fie îndrumați spre o meserie bună, în care să obțină performanță. De aceea, o analiză reală a școlii, o evaluare făcută de Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământului Preuniversitar ar putea fi punctul de plecare pentru reorganizarea profilului școlii spre învățământul profesional”, a adăugat Alexandrescu.
Probabil că regândirea admiterii în liceu ar fi una dintre măsurile care ar mai putea salva ceva. Și, sigur, așa cum a spus recent ministrul educației, Daniel Funeriu, închiderea unor școli și reorganizarea lor este o altă măsură viabilă pentru viitor.
Modificarea curriculei și reorganizarea bacalaureatului pe mai multe niveluri, în funcție de pregătirea elevilor, după modelul francez, ar putea veni în ajutorul școlii românești.
Elvira Gheorghita
elvira@mediafax.ro