Acordarea de servicii medicale pentru pacienții asigurați medical a funcționat cu dificultate sau a fost complet blocată la unele cabinete medicale și farmacii, timp de trei zile.
Medicul de familie Irina Badrajan, secretarul Colegiului Medicilor Suceava, ne-a declarat, ieri, că este exasperată de blocajele din sistem. ”Nu merge nimic, stăm și ne uităm la computere și toată lumea ne spune că este un sistem minunat. De trei zile serverul central funcționează ca dracu’! Nu se pot valida serviciile medicale, nu funcționează nici serviciul cu cardul, nimic. Serverul central deservește tot, inclusiv farmaciile, deci blocajul este pe toată linia”, ne-a spus medicul furios.
La asta se adaugă starea de nervozitate a pacienților, care nu de puține ori vin de la distanță la cabinetul medical și se văd în situația de a nu putea primi serviciile de care au nevoie. Pacienții a căror stare de sănătate a permis reprogramarea au fost trimiși acasă de medici și invitați la o dată ulterioară, cei care au rămas au primit servicii medicale cu întârziere.
Conform reglementărilor de utilizare a sistemului informatic și a cardului național de sănătate, toate serviciile și aplicațiile operate de medici și farmaciști pe durata cât sistemul cardurilor nu funcționează trebuie să fie încărcate în sistemul central PIAS în maximum 72 de ore de la momentul când au fost efectuate. Pentru a se încadra în timp cu validarea serviciilor, atât statisticienii din spitale, cât și ceilalți furnizori de servicii medicale sunt nevoiți să lucreze peste program, până la finalizarea încărcării datelor.
Servicii medicale limitate sau absente, timp pierdut și nervi
De asemenea, pacienții nu pot lăsa cardurile de sănătate la medicii lor de familie sau la medicii specialiști la care au mers la consultație, astfel încât trebuie să revină pentru respectarea cadrului legal.
Contactat, președintele-director al Casei Județene Suceava de Asigurări de Sănătate, Cristi Bleorțu, ne-a declarat că nu este vorba despre un blocaj efectiv, ci doar de o funcționare mai greoaie. ”Este perioada de raportări, de început de lună și sistemul funcționează mai greu. Firma de mentenanță lucrează la optimizare. Este adevărat că sunt probleme de conectare, se conectează mai greu sau se deconectează în timpul accesării unei aplicații, dar merge. Am primit raportări de la medicii din județ”, a mai spus șeful CAS Suceava. Acesta a mai spus că dacă ar fi fost vorba de blocare, aceasta s-ar fi întâmplat la nivel național și ar fi fost anunțată de Casa Națională a Asigurărilor de Sănătate, așa cum s-a întâmplat când s-au înregistrat astfel de situații. ”Când pică, pică în toată țara. Acum doar funcționează mai greu”, a precizat directorul Bleorțu.
Indiferent dacă i se spune blocaj sau funcționare dificilă, atât pentru pacienți, cât și pentru medici contează mai puțin. Pentru ei contează timpul pierdut, pe care nu îl decontează nimeni, și limitarea accesului la servicii medicale de strictă necesitate.
Din cauza sistemului informatic
Rețetele compensate și consultațiile medicale, din nou în haos
