Retailerii ar putea investi anul viitor 750- 900 mil. euro în extinderea rețelelor în România



Companiile de retail ar putea deschide anul viitor 150-170 de magazine pe piața românească, față de cele peste 115 de unități comerciale finalizate în 2007, valoarea totală a investițiilor situându-se între 750 milioane euro și 900 de milioane de euro.
Suma totală a investițiilor în retail este calculată în funcție de informațiile furnizate de retaileri, precum și pe baza investiției medii în magazinele deschise de companii până în prezent.
Analiza cuprinde datele furnizate de rețelele de hipermarketuri Carrefour, Real, Auchan, Cora, Kaufland, Pic, operatorii de de supermarketuri Billa, Spar, Mega Image, La Fourmi, G’market, Interex, Artima, magazinele cu profil de discount Penny Market, Plus Discount, Profi, miniMax și operatorii cash&carry Metro și Selgros.
În funcție de formatul magazinelor, anul viitor vor fi deschise circa 30-35 de hipermarketuri, între 40 și 45 de supermarketuri, 75-90 de magazine de discount, precum și două unități cash&carry.
Numărul total de magazine aparținând comerțului modern a crescut în acest an cu 97 de unități, până la un total de 369 de unități comerciale, cu 36% mai multe decât în 2006, potrivit datelor firmei de cercetare MEMRB, care iau în calcul proiectele finalizate până la 20 decembrie și nu monitorizează rețeaua locală Pic.
„Cu siguranță anul 2007 a fost unul al discounterilor. Numărul lor a crescut cu mai bine de 60% (69 de deschideri), în medie cu aproape șase deschideri pe lună. Este însă normal, dacă ținem cont de politica de expansiune, în medii mai puțin vizate de celelalte tipuri de magazine, precum orașele mai mici”, conform unei analize a MEMRB, remisă agenției MEDIAFAX. Numărul hipermarketurilor a crescut de asemenea cu 55%, cele mai multe deschideri având loc către sfârșitul acestui an.
„S-au deschis în total 12 magazine de acest tip, realizând doar 60% din ceea ce s-a anunțat la începutul anului”, conform firmei de cercetare.
Hipermarketurile continuă să fie segmentul cu cea mai mare dezvoltare pe piața românească în funcție de investiții, pentru anul viitor fiind anunțate 30-35 de noi unități pentru care vor fi alocate 510-600 milioane de euro. De altfel, hipermarketurile reprezintă formatul cu cea mai mare creștere din ultima perioadă, ponderea lui crescând în cadrul formelor de comerț – modern și tradițional – de la 6% la 13% în primul semestru al acestui an , potrivit firmei de cercetare GfK.
Carrefour, cel mai important lanț de hipermarketuri în funcție de vânzări, a anunțat pentru 2008 șase noi magazine, la Oradea, Arad, Pitești, Suceava, Iași și la București, în cadrul centrului comercial Vitantis. Magazinul din București, cu o suprafață mai mică decât formatul standard al retailerului, va necesita investiții de 12 milioane de euro, celelalte cinci unități urmând să coste circa 20 de milioane de euro fiecare. În 2007, compania a deschis patru hipermarketuri.
Real Hypermarket, parte a grupului german Metro, a deschis până în prezent 14 hipermarketuri, dintre care șase magazine au fost deschise în cursul acestui an. Retailerul intenționează să deschidă anul viitor încă șapte unități comerciale, pentru a ajunge la un total de 21 de hipermarketuri. Investiția medie într-un hipermarket Real este de aproximativ 18-23 de milioane de euro, astfel încât compania ar putea aloca în 2008 pentru extindere între 125 și 160 de milioane de euro.
Un alt lanț important de hipermarketuri, Auchan, va inaugura anul viitor cel puțin trei magazine, la Suceava, Constanța și Timișoara, investiția într-o unitate fiind de 40 de milioane de euro. Compania a intrat pe piața românească abia în urmă cu un an și deține patru hipermarketuri, la București, Pitești, Târgu Mureș și Cluj, și un supermarket la Timișoara, care va fi înlocuit anul viitor cu un hipermarket.
Deși nu a deschis niciun magazin în acest an, Romania Hypermarche, operatorul rețelei Cora, a planificat pentru anul viitor un al treilea hipermarket la București, în cartierul Berceni. Potrivit unor informații din piață, retailerul ar putea deschide și un al doilea magazin, la Constanța. Compania, parte a grupului franco-belgian Louis Delhaize, deține trei hipermarketuri, dintre care două în București și unul la Cluj-Napoca.
Operatorul de hipermarketuri cu profil de discount Kaufland, parte a grupului german Lidl&Schwarz, a deschis până în prezent 31 de hipermarketuri în România, urmând ca, în 2008, să deschidă 10-15 noi unități. Investiția medie într-un centru comercial Kaufland este de 7-8 milioane de euro.
Pic, singurul operator autohton de hipermarketuri, are în plan trei magazine, printre locațiile posibile numărându-se Ploiești și București. Compania din Pitești, controlată de frații Ilie și Cornel Penescu, a deschis în toamna acestui an două hipermarketuri, la Brăila și Oradea, pentru care a investit 53 de milioane de euro.
Al doilea segment important de retail din punct de vedere al creșterii vânzărilor este cel de discount. Potrivit datelor GfK, ponderea magazinelor de discount a urcat în primul semestru de la 4% la 5%.
Pentru 2008, companiile de profil au programat 65-75 de noi magazine și investiții de 90-120 milioane de euro.
Rețelele cu cel mai mare număr de magazine de pe piața românească, Plus, controlată de grupul german Tenglemann, și Penny Market, aparținând retailerului Rewe, vor avea, la sfârșitul acestui an, câte 50 de magazine fiecare.
În 2008, Plus ar putea deschide alte 30 de magazine, investiția medie într-o unitate fiind de 1,5 milioane de euro, însă, potrivit unor informații din presa internațională neconfirmate de companie, Tenglemann negociază vânzarea magazinelor din România către rețeaua Carrefour.
La rândul său, Rewe România își propune să deschidă circa 20-25 de magazine Penny Market, care presupun o investiție de 1,5 milioane de euro pe unitate, și una sau două unități Penny Market XXL, unde costurile se ridică la 2,5 milioane de euro.
Rețeaua de magazine de discount Profi, controlată de Louis Delhaize, a ajuns în acest an la 44 de unități, prin deschiderea de noi magazine și achiziția rețelei Albinuța din București de la retailerul lituanian Maxima LT. Firma și-a propus pentru 2008 alte zece unități, valoarea investiției variind între 800.000 de euro și 1,2 milioane de euro pentru fiecare.
MiniMax Discount s-a extins în acest an cu opt unități, ajungând la un total de 12 magazine. Pentru anul viitor, retailerul își propune alte 15-20 de magazine, în condițiile în care fiecare unitate costă circa un milion de euro.
În afară de planurile de investiții ale companiilor deja prezente în România, piața de retail ar putea înregistra anul viitor și noi intrări. Astfel, grupul german Lidl&Schwarz a decis să reia planurile de dezvoltare a rețelei de discount Lidl în România și are în vedere investiții de circa 150 de milioane de euro până în 2011, în peste 100 de magazine.
Dar nu numai rețelele de hipermarketuri și cele de discount au planuri mari pentru 2008, ci și operatorii de supermarketuri, care au anunțat investiții totale de 75-85 de milioane de euro în peste 40 de magazine.
Compania Billa, controlată de Rewe, intenționează să deschidă cel puțin zece magazine, inclusiv în spații comerciale de mici dimensiuni. Billa deține în prezent 28 de supermarketuri.
La rândul său, Spar, care deține franciza retailerului olandez cu același nume, ar putea deschide anul viitor 10-11 supermarketuri, investiția medie fiind de 1-2 milioane de euro pe unitate. Compania intenționează să ajungă la o rețea de 25 de magazine la sfârșitul lui 2008.
Rețeaua de supermarketuri Interex, deținută de grupul francez ITM Entreprises, vrea să finalizeze șase proiecte, primul urmând să fie inaugurat în luna februarie, la Brăila. Compania a ajuns la o rețea de zece unități, după ce a deschis în 2007 două magazine.
Spre deosebire de celelalte segmente de magazine, cel de cash&carry pare să se fi stabilizat, nefiind anunțate multe proiecte noi. Metro Cash&Carry, cel mai important retailer în funcție de vânzări, nu a anunțat nicio deschidere în România pentru 2008, în prezent rețeaua cuprinzând 23 de magazine, dintre care ultimul deschis în Băneasa în urmă cu doi ani.
Al doilea operator de cash&carry din România, Selgros, controlat de germanii de la Rewe, are în vedere minim două magazine în 2008, primul urmând să fie inaugurat la Brăila în luna februarie. Investiția medie într-un magazin Selgros se ridică la 15 milioane de euro.