Consiliul Județean al Elevilor vrea să știe în ce măsură sunt respectate drepturile și interesele elevilor din fiecare județ din țară.
La doi ani de la aprobarea Statutului elevului, act normativ ce reglementează drepturile și îndatoririle elevilor, Consiliul și-a propus să analizeze modul în care acesta a fost implementat până în prezent.
Cât privește elevii județului Suceava, aceștia pot răspunde la o serie de întrebări privind problemele cu care se confruntă zilnic, respectarea drepturilor lor, starea educației din școala în care învață. Chestionarul poate fi accesat la https://consiliulelevilor.com/risen/suceava.
”Acest sondaj are ca finalitate generală realizarea unui raport județean, denumit RISEJ (Raportul privind implementarea statutului elevului la nivel județean), scopul raportului este de a observa gradul de respectare a Statutului elevului din perspectiva beneficiarilor educației, elevii. De asemenea se va realiza un raport la nivel de țară, care va oferi o privire de ansamblu asupra Statutului elevului de la doi ani de la apariția acestuia”, au arătat reprezentanții Consiliului Județean al Elevilor Suceava. Consiliul vrea ca sondajul să aibă un eșantion de minimum 700 de elevi, pentru a fi reprezentativ.
Elevii sunt întrebați în ce măsură consideră că profesorii lor utilizează metode adecvate și moderne de predare, dacă au fost consultați în ceea ce privește disciplinele opționale de la clasă sau dacă au fost constrânși să aleagă opțiunile preferate de profesori.
Elevii pot sesiza dacă au avut parte de o evaluare subiectivă în acordarea notelor sau dacă și-au exercitat vreodată dreptul de a contesta rezultatele evaluărilor scrise.
Elevii sunt întrebați dacă părerea lor este luată în considerare de cadrele didactice, dacă au fost vreodată sancționați pentru fapte pe care le-au făcut în afara școlii, dacă le-a fost consemnată cel puțin o dată absența în catalog ca mijloc de constrângere sau pedeapsă.
Un alt item al chestionarului vizează accesul gratuit la baza materială a unității de învățământ (biblioteci, săli și spații de sport, computere conectate la internet, precum și la alte resurse necesare realizării activităților și proiectelor școlare în afara programului școlar) sau la consiliere școlară, profesională și/sau psihologică.
În chestionar, elevii pot semnala dacă li s-au cerut vreodată bani pentru eliberarea de acte și documente de studiu (ex. adeverințe).
Statutul elevului a fost aprobat de Ministerul Educației în vara lui 2016. Este primul document de acest tip, elaborat în România după 1990, iar prevederile Statutului ar fi trebuit să se aplice începând cu anul 2016-2017.
Potrivit acestuia, elevii au dreptul la tratament nediscriminatoriu din partea conducerii, a personalului didactic, nedidactic, au dreptul de a contesta rezultatele evaluării lucrărilor scrise și de a învață într-un mediu care sprijină libertatea de expresie, fără încălcarea drepturilor și libertăților celorlalți participanți. De asemenea, elevii au dreptul de a primi rezultatele evaluărilor scrise în termen de maximum 15 zile lucrătoare și de a fi informați privind notele acordate, înaintea consemnării acestora, dar și dreptul de a contesta rezultatele evaluării la lucrările scrise.
Sondaj
Respectarea drepturilor elevilor din Suceava, subiect de analiză pentru Consiliul Elevilor
