Reguli pe care trebuie să le respectăm atunci când mergem la biserică



Părintele Cleopa
Părintele Cleopa

Fraților, trebuie să știți că un creștin care merge la biserică are mai multe reguli canonice de bună cuviință, dacă vrea să-l folosească Sfânta Biserică.
Prima condiție canonică pentru a merge la Sfânta Biserică este să te ierți cu toți. Dacă merge mama la biserică, sau tata, să zică: „Iertați-mă, măi băieți! Iartă-mă, soție!“.
A două condiție canonică este ca, atunci când mergi la Biserică, să duci un mic dar din casa ta. Măcar o lumânărică, măcar un bănuț, o prescură, un pahar de vin, ce poți. Căci, prin acel mic dar pe care-l duci tu la biserică se binecuvintează toată averea ta, căci îl dai jertfă lui Dumnezeu.
A treia condiție canonică este că, la biserică, este bine să mergi mai de dimineață, ca să poți apuca Evanghelia Învierii de dimineață și Slavoslovia. Și, totodată, dacă te duci mai devreme, te poți închina liniștit, nu-i lume multă la biserică, te duci la locul tău fără să deranjezi slujba.
A patra condiție canonică este aceea că totdeauna bărbații în biserică trebuie să stea în partea dreaptă, iar femeile în partea stânga. Și în ordinea această trebuie să stea în biserică: bărbații bătrâni în frunte, cei mai puțin cărunți la spate, cei mai tineri în spatele lor, flăcăii și băieții tot așa. La fel și femeile. Iar între bărbați și femei să lăsați o cărare în biserică, pentru cei care doresc să se închine și să ducă darul la sfântul altar.
A cincea condiție canonică este să nu vorbiți în biserică, căci este mare păcat. Dacă este mare nevoie să vorbești, vorbește în șoaptă sau prin semne.
A șasea condiție canonică este că, dacă mergi la biserică, să nu ieși până nu se termină slujba. Numai, Doamne ferește, dacă ești bolnav, sau dacă pățești ceva. Dar, altfel, să nu ieși, căci, dacă ieși înainte de terminarea Liturghiei, ești asemenea cu Iuda, care a ieșit de la Cina cea de Taină, unde erau la masă Mântuitorul cu Apostolii, și s-a dus și L-a vândut pe Hristos. Așa arată Sfântul Ioan Gură de Aur.
A șaptea condiție canonică pentru cei ce merg la biserică este ca, atunci când se închină la sfintele icoane, să nu sărute sfinții pe față, că-i păcat. Nu-i voie. Dacă sfântul este pictat în picioare, îi săruți picioarele, dacă este pictat pe jumătate, îl săruți în partea de jos.
A opta condiție canonică de care trebuie să țină seama cel ce vine la biserică este că, după ce dă preotul binecuvântare de Sfânta Liturghie, nimeni nu mai are voie să se închine la icoane în biserică sau să mai ducă daruri la altar, că este mare păcat. Când auzi că zice preotul: „Binecuvântată este împărăția Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh, totdeauna, acum și pururea și în vecii vecilor“, gata! De atunci, fiecare stă la locul lui liniștit, nu se mai duce să se închine. Chiar de-ai venit cu un dar în biserică, cu lumânare și cu prescură, le dai la urmă. Căci, din timpul acela, preotul intră în Sfânta Liturghie și nu mai are timp să ia darul. Căci, dacă te duci și el se oprește de la Liturghie, îi rămân o mulțime de rugăciuni și are păcat. Deci, darurile se dau la biserică până se dă binecuvântarea de Liturghie. De atunci înainte, nu mai este voie nici să te închini la icoane, pentru că îi tulburi pe cei care vor să asculte Sfânta Liturghie, nici să mai aduci darul la altar.
Creștinii trebuie să stea în genunchi când se sfințesc preacuratele daruri, când se cântă: „Pe Tine Te lăudăm“, după a noua condiție canonică. Alții stau în genunchi și la Evanghelie. Nu-i o greșeală. La Axionul Maicii Domnului și la Tatăl nostru, atunci se stă. Și, după ce se cântă Tatăl nostru, se face sărutarea păcii. Așa se făcea înainte. Acum în biserici s-a uitat. Cei ce au dezlegare și vor să se împărtășească cu Preacuratele Taine, trebuie să-și ceară iertare de la toți, de la cei mai bătrâni până la cei mai tineri. Dacă sunt bărbați, se duc la cei mai bătrâni oameni din frunte. Și de la care au avut vreo supărare, Doamne ferește, să ceară iertare: „Iartă-mă, frate! Iartă-mă, cumetre sau vecine!“. La fel și femeile să se ducă la cele mai bătrâne și să ia iertare, să le sărute mâna, iar acelea să le sărute pe frunte. Această rânduială se face înainte de a merge la Sfânta Împărtășanie. Și, apoi, iei o lumânărică aprinsă și la iconostas o dai în mâna paraclisierului; nu mergi cu ea înaintea preotului, în fața sfântului potir. Pentru că, în fața sfântului potir, când mergeți, nu aveți voie să fiți cu lumânarea aprinsă, nici să mai faceți Sfânta Cruce, că-i mare primejdie. Mulți, făcând cruce, s-a întâmplat că au lovit potirul, pe preot, și au vărsat Sfintele.
(Părintele Cleopa)



Recomandări

Mănăstirea Domnească Sfântul Procopie de la Bădeuți – ctitorie a Binecredinciosului Voievod Ștefan cel Mare și Sfânt

Mănăstirea Domnească Sfântul Procopie de la Bădeuți – ctitorie a Binecredinciosului Voievod Ștefan cel Mare și Sfânt
Mănăstirea Domnească Sfântul Procopie de la Bădeuți – ctitorie a Binecredinciosului Voievod Ștefan cel Mare și Sfânt

„Ce ai Tu cu noi Iisuse, Fiul lui Dumnezeu?” – Predica Înaltpreasfințitului Părinte Calinic la Duminica a V-a după Rusalii

„Ce ai Tu cu noi Iisuse, Fiul lui Dumnezeu?” – Predica Înaltpreasfințitului Părinte Calinic la Duminica a V-a după Rusalii
„Ce ai Tu cu noi Iisuse, Fiul lui Dumnezeu?” – Predica Înaltpreasfințitului Părinte Calinic la Duminica a V-a după Rusalii