Reduceri la taxa auto, după 1 iulie 2008, pentru înmatriculările de autovehicule rulate



Persoanele care vor înmatricula, de la 1 iulie, autovehicule second-hand vor beneficia de o reducere suplimentară a taxei de poluare auto dacă declară pe propria răspundere că rulajul mediu anual real al mașinii este mai mare decât cel considerat standard pentru categoria respectivă a vehiculului.
Taxa de poluare va fi calculată printr-o formulă care include coeficienți stabiliți în funcție de gradul de poluare a motorului (normele Euro) și emisia de dioxid de carbon, suma rezultată pentru fiecare subcategorie fiind ajustată cu o cotă de reducere raportată la vechimea mașinii, situația tehnică generală, nivelul de dotare și rulajul mediu anual, cu un număr standard de kilometri pentru fiecare tip de autovehicul.
„Atunci când persoana care solicită înmatricularea unui autovehicul rulat declară pe propria răspundere că rulajul mediu anual real al autovehiculului este mai mare decât rulajul mediu anual considerat standard pentru categoria respectivă de autovehicule, la calculul taxei se va lua în considerare o reducere suplimentară față de cota stabilită deja în ordonanța privind taxa de poluare”, au declarat, ieri, agenției MEDIAFAX surse din Ministerul Economiei și Finanțelor.
Pentru fiecare tip de autovehicul va fi aplicat un nivel standard privind rulajul mediu anual.
Pentru a beneficia de reducerea suplimentară a taxei de poluare, proprietarii de autovehicule trebuie să completeze la administrația fiscală o declarație pe propria răspundere, sub sancțiunea falsului în declarații din Codul Penal, privind rulajul mediu anual al autovehiculului, exprimat în număr de kilometri, la data înmatriculării în România.
La calculul taxei de poluare se va mai lua în considerare atât situația tehnică generală, cât și nivelul de dotare al mașinii.
Taxa de poluare auto va fi plătită în lei, prin virament sau în numerar, la unitățile trezoreriei, iar sumele astfel colectate vor fi transferate lunar în contul Administrației Fondului pentru Mediu.
Niveluri standard privind rulajul mediu anual
Astfel, pentru un autovehicul folosit la transportul de pasageri și cu cel mult opt locuri pe scaune (încadrat în categoria auto M1) a fost stabilit un nivel standard al rulajului mediu anual de 15.000 kilometri, iar pentru un autovehicul folosit la transportul de mărfuri și cu o masă maximă care nu depășește 3,5 tone (din categoria N1) a fost decis un nivel standard de 30.000 kilometri.
Rulajul mediu anual considerat standard crește corespunzător capacității autovehiculelor grele, la 60.000 kilometri pentru mașinile folosite la transportul de pasageri, cu mai mult de opt locuri pe scaune și o masă maximă ce nu depășește 5 tone (categoria M2), precum și pentru autovehiculele de transport marfă cu o masă maximă între 3,5 tone și 12 tone (categoria N2) și, respectiv, la 100.000 kilometri în cazul mașinilor de transport pasageri cu greutatea de peste 5 tone (categoria M3) și al autovehiculelor pentru transport marfă cu masa maximă de peste 12 tone (categoria N3).
Rulajul mediu anual real va fi însă calculat prin raportarea indicatorului de kilometraj al autovehiculului la vechimea stabilită în funcție de data primei înmatriculări, iar cota de reducere suplimentară a taxei de poluare va crește de la 0 la 3,5% din sumă, în raport direct proporțional cu diferența dintre rulajul mediu anual real și cel standard, exprimată în număr de kilometri, au afirmat sursele citate.
Astfel, pentru un autovehicul folosit la transportul de pasageri și cu cel mult opt locuri pe scaune se va aplica o cotă de reducere suplimentară de 1% în cazul unei diferențe de 5.001-10.000 kilometri între rulajul mediu anual real și cel standard, de 2,5% pentru o diferență cuprinsă între 20.001 și 25.000 kilometri și de 3,5% pentru o diferență mai mare de 30.001 kilometri.
Cota de reducere suplimentară crește corespunzător diferenței de rulaj și în cazul unui autovehicul folosit la transportul de mărfuri și cu o masă maximă care nu depășește 3,5 tone, respectiv de la 1% pentru o diferență de 10.001-20.000 kilometri la 2% pentru o diferență de 30.001-40.000 kilometri și la 3% în cazul unei diferențe mai mari de 50.001 kilometri între rulajul mediu anual real și cel standard.
Pentru mașinile folosite la transportul de pasageri, cu mai mult de opt locuri pe scaune și o masă maximă ce nu depășește 5 tone, precum și pentru autovehiculele de transport marfă cu o masă maximă între 3,5 tone și 12 tone va fi aplicată o cotă de reducere suplimentară de 1% în cazul unei diferențe de 15.001-30.000 kilometri, de 2% pentru o diferență de 45.001-60.000 kilometri și de 3% pentru cazurile în care diferența dintre rulajul mediu anual real al autovehiculului și rulajul mediu anual standard este mai mare de 75.001 kilometri.
Același sistem va fi aplicat și în cazul mașinilor de transport pasageri cu greutatea de peste 5 tone și al autovehiculelor pentru transport marfă cu masa maximă de peste 12 tone, cu o cotă de reducere de 1% pentru o diferență de 25.001-50.000 kilometri, de 2% pentru o diferență de 100.001-150.000 kilometri și de 3% pentru o diferență mai mare de 200.001 kilometri între rulajul mediu anual real și cel considerat standard.