Despre noua Gramatică a Academiei (II) 17 iun. • Lecția de limba română Despre noua Gramatică a Academiei (II) Cei care sînt interesați de modul în care este privită sintaxa limbii române, în volumul al II-lea al gramaticii academice, pot afla că se propune aici o viziune novatoare, chiar „spectaculoasă”, după cum afirmă una… 17 iun. • Lecția de limba română Despre noua Gramatică a Academiei (II)
Noutăți în Gramatica limbii române (I) 20 mai • Lecția de limba română Noutăți în Gramatica limbii române (I) Cuvîntul, primul volum al noii gramatici academice, tratează, în capitole distincte, părțile de vorbire (clasele lexico-gramaticale), descriindu-le după metoda tradițională, la care se adaugă perspectiva sintactică și numeroase aspecte semantice ori funcționale. Pornind de la… 20 mai • Lecția de limba română Noutăți în Gramatica limbii române (I)
Stereotipii și clișee 13 mai • Lecția de limba română Stereotipii și clișee Dacă sîntem atenți la cum vorbesc cei din jurul nostru, remarcăm că în comunicarea unora revin adesea aceleași cuvinte sau aceleași combinații de cuvinte. Fenomenul, deranjant pentru noi ca ascultători și neonorant dacă sîntem la originea lui, se înscrie în… 13 mai • Lecția de limba română Stereotipii și clișee
Despre noua Gramatică a limbii române 6 mai • Lecția de limba română Despre noua Gramatică a limbii române La începutul anului curent s-a lansat, cu mult fast, noua Gramatică a limbii române, lucrare editată în 2005, de către Editura Academiei Române, și elaborată de un colectiv format din 20 de autoare, din generații… 6 mai • Lecția de limba română Despre noua Gramatică a limbii române
„Invazia neologismelor“ 29 apr. • Lecția de limba română „Invazia neologismelor“ „Invazia neologismelor“, de care se tem unii, mai ales dacă vine pe axa București-Londra-Washington, este de fapt un fenomen firesc, într-o etapă de tranziție, de mari prefaceri sociale, fenomen resimțit de altfel de toate limbile europene. În acest context, multe… 29 apr. • Lecția de limba română „Invazia neologismelor“
Normarea limbii prin babilonie 15 apr. • Lecția de limba română Normarea limbii prin babilonie Cu mai multe luni în urmă a apărut o lucrare, semnalată deja, destinată normării limbii române, lucrare pe care, printr-o impardonabilă iresponsabilitate, Ministerul Educației și Cercetării intenționează s-o impună școlii românești, avînd titlul Dicționar ortografic, ortoepic și morfologic al limbii… 15 apr. • Lecția de limba română Normarea limbii prin babilonie
Tot despre noul DOOM 8 apr. • Lecția de limba română Tot despre noul DOOM Pornind de la premisa că majoritatea inovațiilor introduse de noul DOOM sînt necesare și justificate (de frecvența în uz, de tradiție, de conformitatea cu originalul ori de coerența sistemului), supunem atenției cîteva aspecte ale modificării cuvintelor, care ar merita însă… 8 apr. • Lecția de limba română Tot despre noul DOOM
Noul DOOM, între aspirație și „presiunea timpului“ 1 apr. • Lecția de limba română Noul DOOM, între aspirație și „presiunea timpului“ Dicționarul ortografic, ortoepic și morfologic (DOOM), ediția a doua, a stîrnit numeroase polemici și discuții, imediat după apariția sa în vara anului trecut. Dar cine a urmărit cu adevărat dezbaterile inițiate, a putut constata că… 1 apr. • Lecția de limba română Noul DOOM, între aspirație și „presiunea timpului“
Este amenințată limba română? 25 mart. • Lecția de limba română Este amenințată limba română? A vorbi despre limba română e oare oportun astăzi, cînd țara este măcinată de compromisuri și de adînci prefaceri sociale, o țară dintr-un univers în care domină paradoxul coexistenței dintre supraabundența comunicării și abolirea ei? Cîtă nevoie are societatea actuală… 25 mart. • Lecția de limba română Este amenințată limba română?