Ministerul Educației vrea să desființeze ilegal sute de programe de master care au fost acreditate de către ARACIS în ultimul an, mai mult până în 22 august MECTS nu a anunțat locurile pentru această formă de pregătire și pentru doctorat, nici clasificarea universităților, susțin mai mulți rectori.
„Este o situație fără precedent în învățământul românesc. Ministerul vrea să desființeze programe de masterat, abia acreditate în 2010 și 2011 de către ARACIS. Or, legea spune că desființarea programelor de master poate fi făcută numai dacă ARACIS a constatat că acestea nu îndeplinesc criteriile legale. ARACIS tocmai a acreditat sute de programe de master. Ce se va întâmpla cu toți cei care organizează programe de master acreditate de către ARACIS? Ce se va întâmpla după clasificarea univeristăilor?”, au spus, pentru MEDIAFAX, rectorii mai multor univeristăți.
Noua lege a educației prevede clasificarea universităților în trei categorii, respectiv universități centrate pe educație, care au numai pregătire de licență, universități de educație și cercetare științifică sau universități de educație și creație artistică, care au licență și masterat și universități de cercetare avansată și educație, care au licență, masterat și doctorat.
Clasificarea universităților trebuie făcută, potrivit legii, de către un organism extern. La cererea ministrului Educației, Daniel Funeriu, Asociația Universităților Europene a acceptat să fie organismul extern de evaluare.
Universitățile care au anunțat concursuri de admitere la master în vară au fost obligate să schimbe data, întrucât testele vor fi organizate doar după clasificarea universităților, adică în septembrie.
MECTS a anunțat în iulie că locurile la master vor fi acordate numai în baza clasificării universităților, întrucât nu toate instituțiile de învățământ îndeplinesc criteriile pentru organizarea acestei forme de pregătire. De asemenea, pentru doctorat, în premieră, locurile vor fi scoase la concurs.
MECTS are 3.500 de locuri pentru doctorat care vor fi scoase la concurs.
Competiția este individuală, la ea participă conducătorul de doctorat care prezintă una sau mai multe teme de cercetare pentru doctorat (teme de doctorat). Dacă nu va fi selectată nicio temă, atunci respectiva instituție nu va primi locuri la doctorat. MECTS pregătește un cod al studiilor doctorale care va prezenta modul în care vor fi organizate concursurile de doctorat și școlile doctorale, au explicat oficialii MECTS.
În funcție de temele câștigate la concurs, universitățile vor putea fi scoase la concurs locurile la doctorat în interiorul instituției.
Până în 22 august, MECTS nu a dat publicității situația clasificării universităților, ministrul Daniel Funeriu anunțând recent că fiecare universitate din România va fi clasată „exact acolo unde îi este locul”, în cadrul unui proces de clasificare care este în derulare.
„Fiecare universitate din România va fi clasată exact acolo unde îi este locul. Suntem în etapa în care se verifică datele raportate de universități. Va fi făcut public rezultatul clasificării în momentul în care procedurile vor fi finalizate”, a declarat Funeriu.
Universitățile vor fi clasificate împreună cu experți ai Asociației Universităților Europene în baza datelor transmise până în 23 mai de către fiecare instituție de învățământ superior, iar clasarea intenționată într-o categorie superioară celei reale ar putea fi sancționată pentru declarații false.
Odată cu clasificarea universităților începe și ierarhizarea domeniilor de studii, numai că aceasta din urmă ar putea dura până în 2014.
Metodologia de evaluare pornește de la principiul autonomiei universitare, fiecare instituție asumându-și o anumită misiune care o plasează într-una dintre categoriile anunțate. În final, clasificarea universităților este rezultatul unui proces de autoevaluare și evaluare. Decizia privind clasificarea unei universități într-o categorie anumită este rezultatul exclusiv al evaluării externe și comparative. În consecință, organizarea programelor de studii, finanțarea din fonduri publice și tipurile de diplome emise de o universitate sunt dependente în mod exclusiv de poziționarea universității într-o categorie sau alta.
Procesul de evaluare cu scopul clasificării universităților nu reprezintă în niciun fel un proces de ierarhizare a instituțiilor de învățământ superior din România.
„Obiectivul asumat este ca, prin intermediul său, universitățile să aibă posibilitatea de a-și identifica mai bine poziția în cadrul mediului universitar, social – economic sau cultural și de a-și concentra mai bine resursele pentru a-și îndeplini cu eficiență misiunea asumată și pentru a răspunde nevoilor reale ale beneficiarilor direcți și indirecți ai educației și formării profesionale, a precizat în iulie pentru MEDIAFAX, secretarul de stat Cătălin Baba.
Și ministrul Funeriu anunța în iulie, demararea ctivităților de control a datelor transmise de către universități.
„Am semnat un ordin de ministru prin care o echipă mixtă formată din câte un reprezentant al Autorității Naționale pentru Cercetare Științifică (ANCS), al Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU) și al Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS) vor merge în control în toate universitățile pentru a verifica corectitudinea datelor transmise de către acestea în vederea clasificării”, a spus ministrul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, Daniel Funeriu.
În cazul în care o instituție de învățământ s-a clasat, intenționat, într-o categorie superioară celei reale ar putea fi sancționată, conform Legii educației, pentru declarații false și inducerea în eroare a publicului.