Restricții

Reabilitarea termică a blocurilor cu bani de la UE, condiționată de veniturile tuturor vecinilor



Obținerea fondurilor europene pentru reabilitarea termică a blocurilor se dovedește a fi foarte dificilă
Obținerea fondurilor europene pentru reabilitarea termică a blocurilor se dovedește a fi foarte dificilă

Un nou program de reabilitare termică a blocurilor, în care 60% din costuri sunt asigurate de UE și bugetul de stat și 40% de asociațiile de proprietari și de primărie, dă speranțe sucevenilor care vor să aibă un confort termic sporit, fără a fi nevoiți să plătească mai mult la încălzire.
Totuși, condițiile impuse de noul program, „Sprijinirea investițiilor în eficiența energetică a blocurilor de locuințe” sunt atât de restrictive, încât nu se știe câți locatari ai blocurilor din Suceava se vor putea încadra, pentru a fi acceptați ca beneficiari de fonduri europene.
Primarul Sucevei, Ion Lungu, a dat ieri citire acestor condiții, pentru ca reprezentanții asociațiilor de proprietari, prezenți la întâlnirea lunară de la sediul Primăriei Suceava, să știe la ce să se aștepte.
În primul rând, pentru a fi eligibile, proiectele care vor fi inițiate de municipalitate, în colaborare cu asociațiile de proprietari, trebuie să vizeze reabilitarea termică a anvelopei clădirii, iar, după caz, și reabilitarea sistemului de încălzire, astfel încât să rezulte o reducere de minim 40% a consumului de energie pentru încălzire.
Programul vizează în special locatarii cu venituri mici, deși și aici este un paradox – de obicei aceștia nu au cu ce suporta costurile reabilitării termice.
Astfel, ratele de cofinanțare ale autorităților publice locale și asociațiilor de proprietari vor fi stabilite în funcție de proporția în clădire a familiilor cu venituri reduse:
– 30% contribuția unității administrativ teritoriale (UAT) și 10% contribuția asociației de proprietari (AP), în condițiile în care mai mult de 50% dintre proprietari (de apartamente – locuințe) din bloc au un venit mediu lunar net pe membru de familie sub 150 Euro;
– 20% contribuția unității administrativ teritoriale și 20% contribuția asociației de proprietari, în condițiile în care mai mult de 50% dintre proprietari (de apartamente – locuințe) din bloc au un venit mediu lunar net pe membru de familie sub 350 Euro;
– 10% contribuția unității administrativ teritoriale și 30% contribuția asociației de proprietari, în condițiile în care mai mult de 50% dintre proprietari (de apartamente – locuințe) din bloc au un venit mediu lunar net pe membru de familie sub 500 Euro.
Venitul mediu lunar net pe membru de familie se calculează ca medie aritmetică a veniturilor nete ale membrilor familiei proprietarului, în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare la ADR, din care se vor exclude: alocații de stat pentru copii, burse de studii și sociale sau alte subvenții pentru elevi acordate în baza unor acte normative.
„Atenție, media veniturilor nu se face la nivel de scară de bloc, ci pe întregul imobil, încât dacă majoritari sunt cei cu venituri mari, cota de finanțare a locatarilor crește”, le-a explicat Lungu reprezentanților asociațiilor de proprietari, care vor trebui să distribuie formularele cu cererile de finanțare, în care trebuie trecute și veniturile fiecărei familii din blocul ce se dorește a fi reabilitat termic.
Cei care nu își declară corect veniturile riscă să dea peste cap întregul proiect și să piardă finanțarea europeană, încât toate costurile lucrărilor efectuate vor fi suportate de locatari și de primărie.
O altă problemă o reprezintă resursele financiare pentru acoperirea tuturor cheltuielilor aferente proiectelor ce compun cererea de finanțare, în condițiile în care, în prima fază, acestea sunt suportate integral de primărie, care trebuie să își recupereze apoi banii de la UE și de la asociațiile de proprietari. Problema e cu atât mai spinoasă cu cât, din experiența reabilitărilor termice anterioare, mai sunt încă de recuperat o mulțime de bani de la cei care au beneficiat de un astfel de program în urmă cu trei ani.
Apartamentele cu destinație comercială plătesc 100% din valoarea reabilitării
O altă restricție de care trebuie să țină cont cei ce solicită anveloparea termică a blocului pe bani europeni este că în proiect vor mai fi incluse și o serie de cheltuieli neeligibile datorită destinației spațiului în proprietate (spațiile comerciale, inclusiv apartamentele cu altă destinație decât locuință). Pentru aceste spații, proprietarii lor vor suporta în proporție de 100% cheltuielile privind lucrările de construcții și instalații ce revin spațiilor respective, din devizul general al proiectului.
Prin excepție, dacă blocul a fost construit cu spații comerciale la parter, iar proprietarii acestor spații nu sunt de acord cu reabilitarea termică a acestora, se poate depune un proiect pentru reabilitarea blocului fără spațiile comerciale de la parter.
Dacă o parte din lucrările de anvelopare termică au fost efectuate deja în regie proprie de proprietari (de ex. înlocuirea tâmplăriei exterioare), care au proprietăți tehnice similare sau superioare celor propuse prin proiectul de reabilitare termică a unui bloc, acestea se elimină din devizul proiectului, contribuția proprietarilor respectivi fiind diminuată cu suma reprezentând valoarea pe care ar fi trebuit s-o acopere proprietarul dacă ar fi fost executată lucrarea respectivă prin proiect.
În proiect sunt acceptate doar blocurile construite în perioada 1950 – 1990, dar nu doar vechimea contează, pentru că nu sunt acceptate blocurile care nu se încadrează într-un regim de înălțime de minim P+3 etaje.
De asemeni, nu se acceptă blocurile a căror documentație tehnico-economică nu a fost elaborată sau actualizată cu cel mult doi ani înainte de data depunerii cererii de finanțare, iar devizul general al lucrărilor necesare nu trebuie să fie mai vechi de 12 luni.
Pași de urmat
Pentru a se încadra în programul de reabilitare termică trebuie parcurși mai mulți pași. De exemplu, pentru început, trebuie prezentat un tabel cu toți proprietarii din bloc, din care să rezulte rata de cofinațare aplicabilă în condițiile în care mai mult de 50% dintre proprietari din bloc au un venit net lunar mediu pe membru de familie sub unul dintre cele trei praguri menționate.
De asemenea, este necesară o hotărâre a Adunării Generale a Asociației de Proprietari, prin care se aprobă participarea la programul de reabilitare termică a blocului, indicatorii tehnico-economici ai proiectului, măsurile de reabilitare energetică, cota de cofinanțare și valoarea contribuției asociației de proprietari, cu menționarea clară a încadrării sub unul din pragurile de venit stabilite în Ghidul solicitantului (150 Euro, 350 Euro sau 500 Euro).
O cerere de finanțare se poate completa pentru mai multe proiecte care cuprind blocuri de locuințe grupate în funcție de rata de cofinanțare a asociației de proprietari. O cerere de finanțare (de exemplu pentru municipiul Suceava)trebuie să se încadreze în limitele valorii minime de 1.700.000 lei (inclusiv TVA) și limitele valorii maxime de 46.000.000 lei (inclusiv TVA).
Durata de implementare a proiectului (perioada cuprinsă între data semnării contractului de finanțare și data finalizării ultimei activități prevăzute în cadrul proiectului) nu trebuie să depășească data de de 31.07.2015.