Patru mari giganți din sectorul IT – Apple, Google, Facebook și Amazon – și-au încălcat treptat tot mai mult teritoriile în ultimii ani, iar în 2013 războiul va escalada pe două fronturi, hardware și căutare online, potrivit cotidianului american Wall Street Journal.
Marii jucători de pe piața software, inclusiv Google și Amazon, sunt interesați să-și crească prezența hardware pentru a spori loialitatea propriilor clienți și pentru a avea un control mai puternic asupra serviciilor software. Apple, pe post de răspuns, dezvoltă tot mai mult software propriu pentru a-și diferenția produsele.
Google, după achiziția de 12,5 miliarde de dolari a companiei Motorola Mobility, intenționează să folosească producătorul de telefoane mobile pentru a lansa noi dispozitive cu sistem de operare Android, cu care să-și protejeze afacerile de Apple. Amazon s-a implicat mai puternic în acest conflict prin lansarea tabletei Kindle Fire și testează, de asemenea, propriul telefon.
În același timp, toate cele patru companii consideră căutarea online drept o oportunitate importantă pentru a-și păstra clienții și a profita de pe urma acestora. În timp ce Google a dominat această piață mulți ani, rivalii vor să-i submineze poziția prin căutarea online de pe smartphone-uri și alte dispozitive mobile, precum și prin servicii care permit recomandări din partea prietenilor.
Apple a lansat pe această piață Siri, un serviciu activat prin voce care răspunde pe iPhone și iPad unor întrebări pe subiecte precum vremea sau rezultate ale competițiilor sportive. Anul următor, compania vrea să sporească capacitatea de răspuns a serviciului.
De asemenea, la o conferință în septembrie directorul general al Facebook, Mark Zuckerberg, a vorbit despre modul în care prietenii pot furniza răspunsuri utile. Compania își va extinde capacitățile de căutare online în viitor, a spus el.
Cele patru companii se înfruntă și pe alte segmente, de la retail la publicitate online.
„Intră toți unii pe piețele altora. Fiecare vrea să pună mâna pe cât mai mult teren”, a declarat Greg Sterling, analist la Opus Research.
Apple trebuie să arate anul următor că știe și să se apere, scrie Wall Street Journal. Rivali de la Samsung la Amazon atacă pozițiile companiei, care în ultimii ani a redefinit piața IT prin lansarea unor produse precum iPhone și iPad.
Competitorii au oarecare succes: cota Apple pe piața mondială a smartphone-urilor a coborât în trimestrul al treilea la 15%, de la 23% în primele trei luni ale anului, potrivit datelor firmei de cercetare IDC.
De asemenea, tabletele Android câștigă teren împotriva iPad. Pentru a-și apăra teritoriul, Apple a lansat recent iPad Mini, o tabletă mai ieftină prin care vrea să concureze produse similare.
Apărarea nu este, însă, suficientă. Apple are și inițiative ofensive. Directorul general al companiei, Tim Cook, a subliniat „interesul puternic” al Apple pentru segmentul de televiziune, iar compania a testat televizoare HD și a discutat posibile parteneriate cu furnizori de televiziune prin cablu.
Nu este clar dacă Apple va avea ceva gata de lansare anul următor, potrivit Wall Street Journal.
Google a invadat noi teritorii în acest an, intrând din nou în conflict cu principalii rivali, dar și cu furnizori de internet wireless și de televiziune prin cablu.
Anul următor, compania va lucra și mai susținut pentru a se asigura că serviciul de căutare pe internet, YouTube și alte noi servicii, precum Google Wallet (care permite folosirea smartphone-urilor pe post de portofele digitale), ajung la clienți fără să fie afectate de viteze reduse ale traficului de date sau blocate de competitori.
În acest scop, Google va trebui să accelereze inițiative lansate în acest an, precum furnizarea de internet de mare viteză, controlul accesului la internet wireless prin parteneriate, și producția de smartphone-uri și tablete prin intermediul Motorola. De asemenea, Google s-ar putea implica mai mult în dezvoltarea de produse electrocasnice care să folosească sistemul de operare Android.
Compania se poziționează și pentru a se apăra împotriva marilor rivali Amazon și Facebook. Google colaborează cu retaileri în competiție cu Amazon, ajutându-i să ajungă la clienți prin intermediul motorului său de căutare.
Pentru a contracara Facebook, Google a împins clienți ai unor servicii precum căutarea online și Gmail să se înregistreze pe Google+, o combinație de Facebook și Twitter.
Google va trebui să se decidă anul următor dacă va încheia un parteneriat cu o companie auto pentru crearea unei mașini fără șofer, bazată pe software Google, sau să se implice mai direct în producție.
Anul 2012 a fost pentru Facebook anul intrării pe bursă. În 2013, compania se va concentra pe continuarea transformării într-o afacere care are în centru dispozitivele mobile. De asemenea, va deveni clar cât de mult se va implica Facebook în lupta pentru controlul experienței utilizatorului pe smartphone-uri.
În ultimul an, Facebook a rescris aplicațiile pentru dispozitive mobile, a lansat mai multe produse pentru publicitatea pe smartphone-uri și tablete, precum și aplicații individuale, precum serviciul de messenger.
Rivalii și directorii din IT vor, de asemenea, să știe dacă sau când Facebook va intra pe segmentul hardware. Zuckerberg a calmat zvonuri că Facebook dezvoltă un telefon, calificând un astfel de plan o „strategie greșită”. Surse apropiate companiei au afirmat, însă, că Facebook a colaborat strâns cu producători de telefoane mobile, precum HTC la proiectarea unor noi dispozitive.
Facebook ar putea să-și crească și oferta pentru căutare online. În decembrie, Facebook a introdus o nouă funcție care permite utilizatorilor să găsească în apropiere afaceri în funcție de referințele prietenilor și altor utilizatori.
Comerțul online va deveni tot mai important pentru Facebook, odată cu dezvoltarea afacerii recent lansate Gifts (Cadouri). Platforma de comerț electronic – care permite trimiterea de cadouri prietenilor – reprezintă o amenințare reală pentru Amazon, în contextul creșterii numărului de parteneriate între Facebook și retaileri.
Pentru Amazon, 2013 ar putea fi anul în care lansează mult așteptatul smartphone.
Retailerul a testat un smartphone cu furnizori din Asia, iar o lansare ar putea avea loc la începutul anului, afirmă surse apropiate situației. Un smartphone Amazon s-ar baza pe experiența companiei cu dispozitive Kindle Fire HD și magazinul online de aplicații, care dispune în prezent de peste 60.000 de aplicații bazate pe sistemul de operare Android.
Un smarthone ar putea reduce cota de piață a Apple și ar reprezenta o provocare pentru producătorii de telefoane mobile bazate pe sistemul de operare Android. Amazon ar putea lansa dispozitivul la un preț redus, vizând să obțină profit din vânzarea de produse pe Amazon.com, cărți în format electronic, jocuri și aplicații. Aceasta a fost abordarea directorului general, Jeff Bezos, în privința tabletelor, pe care le-a descris ca fiind mai mult platforme de vânzare decât produse care ar trebui să aducă direct profit.
Amazon vizează Apple și pe piața tabletelor. Ultima versiune Kindle Fire a fost primită pozitiv de unii critici. Amazon ar putea introduce o nouă versiune low-cost anul următor, care să mențină și mai bine utilizatorii în ecosistemul Amazon.