Guvernul anunța, săptămâna trecută, că a aprobat majorarea cu 40% a pachetelor alimentare pentru elevi din programul, încă pilot, „Masă caldă în școli”. Mai exact, de la 7 lei la 10 lei.
În comunicatul transmis de Ministerul Educației, programul mai aduce și alte noutăți încurajatoare și concluzii optimiste, însă situația din teren nu este la fel de roz.
An de an, programul s-a blocat în metodologii și legislații, pornind de fiecare dată cu întârzieri semnificative. Nici în acest an școlar, scenariul nu arată mai bine, iar la două luni de la începerea școlii, elevii încă nu au primit pachetele alimentare.
Singura școală din județul Suceava inclusă în programul ministerului este cea din comuna Moldova Sulița, unde învață circa 250 de elevi. În anul școlar trecut, programul a funcționat doar trei luni de zile, din martie până în iunie, pachetele fiind livrate în regim de catering, elevii primind câte un sandviș de la o unitate de alimentație publică din Câmpulung Moldovenesc. Iar în primul an de implementare, 2016-2017, elevii au primit prima masă din program abia în luna mai, cu aproape 9 luni întârziere și cu doar o lună înainte de finalul anului școlar.
În acest an școlar, cel mai probabil elevii vor primi pachetele alimentare în 2019, Ministerul Educației transmițând că programul va fi organizat pe an calendaristic, nu pe an școlar, cum a fost până în prezent.
Concluziile ministerului
La nivel național, 50 de unități școlare sunt incluse în „Masă caldă în școli”. După 2016 – 2017 și 2017 – 2018, ani școlari în care programul mai mult a stat pe tușă, ministerul de resort a tras deja câteva concluzii. Nimic despre amânări, întârzieri, poticneli. Pe hârtie, programul a mers excelent și a avut și rezultate foarte bune.
„În urma pilotării programului în anii precedenți, s-au constatat o serie de efecte pozitive asupra beneficiarilor direcți și indirecți, dintre care amintim: scăderea ratei abandonului școlar, diminuarea absenteismului și a întârzierilor la prima oră, formarea deprinderii la copii a unei alimentații sănătoase, consolidarea relației familie-școală prin implicarea părinților în educarea copiilor în privința unei alimentații sănătoase și reducerea migrației elevilor din unitățile de învățământ din mediul rural către unitățile de învățământ din mediul urban”, se arată într-un comunicat de presă al Ministerului Educației. Cu toate acestea, pentru evaluarea corespunzătoare a programului pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preșcolarii și elevii din 50 de unități de învățământ preuniversitar de stat, s-a decis implementarea acestuia pentru o perioadă mai lungă de timp, fiind necesară continuarea pilotării pentru cel puțin un ciclu de învățământ. Implementarea programului constituie una dintre măsurile de prevenire și, totodată, de intervenție cu influență asupra părăsirii timpurii a școlii în România.
Nici „Cornul și laptele” n-au ajuns în școli
Nici programul „Cornul și laptele” nu dă semne că se simte mai bine, elevii din școlile din județ neprimind încă, în acest an școlar, pachetul alimentar.
Consiliile județene au sarcina de a contracta firme pentru asigurarea derulării programului „Laptele și cornul”, ce face parte din pachetul de măsuri pentru reducerea abandonului școlar. În Suceava și în mai multe județe, autoritățile județene încă nu au finalizat procesul prin care produsele alimentare ajung la elevi.
„Pentru ca nepăsarea acestora să fie amplificată, din informațiile pe care le deținem, în unele zone distribuția va începe abia după 10 ianuarie 2019, la 4 luni după deschiderea școlilor. Este penibil cum elevilor le sunt puse piedici chiar de către cei care ar trebui să le faciliteze accesul la educație. Atragem atenția asupra faptului că unele consilii județene sunt foarte consecvente în a întârzia cu atribuirea contractelor pentru programul «Laptele și cornul», unele dintre acestea reușind să repete performanța de a tărăgăna distribuirea alimentelor câteva luni de la începutul anului școlar”, transmit reprezentanții Consiliului Național al Elevilor
Întârzieri
Rateuri repetate pentru „Masa caldă în școli”. Guvernul dă mai mulți bani programului, însă acesta nici nu funcționează
