Codul de Procedură Fiscală (CPF) va fi modificat, pană la jumătatea anului 2006, una dintre schimbări vizând extinderea răspunderii solidare și la debitorii nedeclarați insolvabili, pentru care veniturile și bunurile urmăribile reprezintă jumătate din capitalul social, a declarat, marți, la Sinaia, Daniel Chițoiu, vicepreședinte la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).
În varianta actuală a CPF, poate fi inițiată această procedură doar după declanșarea insolvenței debitorilor.
O altă modificare se referă la prelungirea termenului pentru înțelegerile de plată în cazul agenților economici care au dificultăți financiare temporare, de la șase luni la un an, astfel încât la finele anului fiscal aceștia să-și poată achita toate obligațiile bugetare.
„Prin noua variantă a Codului de Procedură Fiscală se încearcă îmbunătățirea relației cu agenții economici, având ca efect creșterea gradului de conformare voluntară și reducerea evaziunii fiscale. Vor fi incluse și modificări de ordin organizatoric, precum și o simplificare a procedurilor de executare silită, pentru reducerea termenului de finalizare”, a afirmat reprezentantul ANAF.
Anul viitor vor fi realizate la nivelul direcțiilor generale ale finanțelor publice județene structuri similare Direcției Generale de Administrare a Marilor Contribuabili, destinate contribuabililor mici și mijlocii cu o cifră de afaceri cuprinsă între 20-500 miliarde de lei vechi.
În plus, până la jumătatea anului viitor, ANAF va extinde facilitatea de declarare și plată online a impozitelor și taxelor și pentru aceste categorii de contribuabili.
„Începînd cu 1 ianuarie 2006, declarațiile fiscale nu vor mai fi prezentate pe dischetă. Am achiziționat aparate de citire a codului de bare, astfel încât declarațiile vor putea fi depuse numai pe suport hârtie. De asemenea, de la această dată va fi înființat în București un call center, obiectivul fiind oferirea unor răspunsuri rapide la problemele fiscale ale contribuabililor”, a explicat Chițoiu.
De la 1 ianuarie 2007, va fi operată inversarea ordinii de plată a obligațiilor bugetare, aceasta urmând să fie realizată în funcție de vechime.
„În prezent, în prima fază se achită ratele eșalonate, apoi debitele curente și accesoriile, plata obligațiilor restante și a majorărilor de întârziere fiind ultima etapă. Această modalitate a creat probleme atât agenților economici, cât și organelor de administrare fiscală”, a arătat Chițoiu.
În prezent nu există o bază de date la nivel național, informațiile fiind centralizate pe diferite nivele, la administrațiile fiscale din orașe și comune, direcții județene și ANAF.
„Avem un proiect cu Banca Mondială prin care intenționăm să realizăm, în 2006, o bază centralizată de date. Sperăm să realizăm și un sistem integrat de baze de date, împreună cu autoritățile locale. Ne confruntăm cu o lipsă de resurse financiare, dotări tehnice și linii de comunicații. De la 1 ianuarie va fi introdus un nou program informatic privind evidența fiscală, mult mai performant, astfel încît contribuabilii să nu mai fie pe drumuri. Acesta trebuia implementat din octombrie, dar a fost decalat pentru că în trimestrul patru s-a realizat instruirea personalului la nivel național”, a explicat oficialul ANAF.
El a mai arătat că este necesară și rezolvarea problemei semnăturii electronice.
„Chiar dacă vor exista documente semnate electronic de administrațiile fiscale, este posibil să apară dificultăți acolo unde sunt prezentate aceste acte. Nu sunt pregătiți cei care trebuie să primească certificatele electronice. Semnătura electronică este eliberată de o terță parte, Autoritatea de Certificare. Cei care primesc documente semnate electronic au nevoie de acces online la această autoritate pentru a certifica că semnătura aparține contribuabililor”, a mai spus Chițoiu.