Anunțata mărire de trei ori a taxei auto de poluare a băgat spaima în sucevenii care au mașini second-hand aduse din străinătate și nu le-au trecut prin vizita tehnică de la Registrul Auto Român (RAR), ori nu au achitat încă taxa de poluare. Așa se face că numărul taxelor achitate la Direcția de Finanțe a crescut cu 150% în doar câteva zile, iar la RAR Suceava se fac presiuni pentru primirea mașinilor la expertiză, deși programările sunt deja făcute până la începutul lunii februarie. Șoferii au toate motivele să fie îngrijorați, având în vedere că taxa triplată face ca valoarea acesteia să depășească suma dată pe mașină, iar per total banii achitați pentru autoturismul vechi se apropie de suma necesară pentru achiziționarea unei mașini noi.
Presiuni la inspectorii RAR La Registrul Auto Român, agenția Suceava, programările pentru verificarea mașinilor vechi aduse din străinătate sunt făcute până pe 5 februarie 2009. După cum ne-a explicat Tiberiu Lupu, șeful agenției, zilnic la RAR sunt verificate aproximativ 60 de astfel de mașini. La acestea se adaugă alte 100-120 de mașini, pentru care se fac alte tipuri de verificări, condiții în care, susține Lupu, instituția nu mai poate face alte programări.
„Se fac presiuni la adresa oamenilor noștri, unii încearcă să obțină o programare peste rând. Din verificările pe care le-am făcut eu, nu reiese însă că angajații noștri s-ar deda la astfel de practici”, spune Lupu.
Mulți șoferi afirmă că se pot face programări peste rând, la unii inspectori RAR, operațiunile realizându-se înainte sau după programul cu lucru. Lupu susține însă că acestea sunt doar povești.
„Fiecare persoană vine cu un bilet de ordine, cu ziua și ora la care a fost programată. Pe respectivul bilet există un număr de identificare, introdus în baza de date, iar alte operațiuni în afară de acestea nu se pot face”, explică Lupu, care spune că așteaptă sesizări concrete cu privire la aceste reclamații.
Șapte miliarde de lei vechi, achitați în contul taxei într-o zi Proprietarii de mașini care au reușit să treacă de verificarea tehnică de la RAR se grăbesc să achite taxa de poluare, după vechea lege, la Direcția Generală a Finanțelor Publice Suceava.
Așa se face că vineri în județ s-au înregistrat 264 de persoane care au achitat taxă de poluare pentru diferite modele de mașini, suma virată de acestea fiind de 773.000 de lei. Cei mai mulți șoferi care au achitat taxa vineri sunt din municipiul Suceava, 95, urmați de cei din Rădăuți, în număr de 71. Prin comparație, cu o zi înainte, în contul taxei de poluare s-au plătit 450.000 de lei, suma fiind și mai mică în zilele precedente.
La finele lunii noiembrie, la Direcția Generală a Finanțelor Publice Suceava, se achitau, în medie, 90-100 de taxe de poluare pe zi, de unde rezultă o creștere de peste 150% în doar câteva zile.
Noile taxe omoară comerțul cu mașini vechi Guvernul României a anunțat, la mijlocul săptămânii trecute, că va majora de trei ori taxa de poluare la mașinile rulate, măsura urmând a intra în vigoare pe 15 decembrie. Decizia are drept scop descurajarea achizițiilor de mașini vechi, din străinătate, și cumpărarea de autoturisme noi.
Spre exemplu, pentru un Volkswagen Golf cu motor de 1.600 cmc, categoria Euro 2, și o vechime de 9-10 ani, taxa de poluare auto este acum de 1.400 de euro. Triplată, aceasta ajunge la 4.200 de euro, adică mai mult decât ar costa mașina, vândută la un preț de 3500-4000 de euro. Cei mai afectați de această lege sunt comercianții de mașini second-hand, unii dintre ei având zeci de mașini aduse în țară, dar pe care nu mai au timp să le înmatriculeze.
Teama de noua taxă
RAR-ul și Finanțele, luate cu asalt de proprietarii de mașini second-hand






