RAR susține că suplimentarea taxelor pentru service-uri nu trebuie să influențeze costul manoperei



Registrul Auto Român (RAR) susține că suplimentarea taxelor pentru acordarea autorizației anuale pentru atelierele auto în funcție de activitățile prestate și numărul de mărci reprezentate nu ar trebui să influențeze costul manoperei, RAR considerând nesemnificativă valoarea taxelor aplicate.
De la 1 octombrie a intrat în vigoare o decizie RAR conform căreia atelierele auto vor plăti taxele anuale de autorizare în funcție de numărul lucrărilor prestate și al mărcilor reprezentate, pentru fiecare în parte. Până la această dată, proprietarii de service auto plăteau o taxă unitară anuală de autorizare de aproximativ 1.000 de lei.
Asociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI) susține că firmele din domeniu ar putea fi nevoite să crească prețul manoperei în urma deciziei RAR, întrucât un atelier auto efectuează aproximativ cinci activități pentru 20 de mărci auto, caz în care s-ar ajunge la o taxă de peste 10.000 de lei.
Noile taxe constau în câte 90 lei pentru maximum trei activități de service prestate, 50 lei pentru fiecare activitate suplimentară, precum și 500 lei pentru fiecare marcă pe care o reprezintă.
Reprezentanții RAR susțin că noile prevederi nu ar trebui să afecteze costul manoperei și responsabilizează proprietarii de ateliere.
„În realitate, costul minimal pe care RAR îl solicită nu poate influența prețurile de reparații, întrucât ele sunt nesemnificative raportate la un număr minim normal de vehicule reparate pe fiecare marcă. Acordarea autorizației diferențiată pe mărci și activități va viza îndeosebi calitatea lucrărilor efectuate pentru diverse mărci de vehicule, asumarea responsabilității service-urilor privind activitățile pe care solicită să le desfășoare și ordonarea operatorilor din piața serviciilor de tip service auto în funcție de capacitatea tehnologică, numărul de angajați și în nici un caz după ambițiile personale ale patronilor de ateliere auto”, se arată într-un comunicat al registrului.
Reprezentanții RAR afirmă că lipsa costurilor diferențiate pe număr de mărci a dus la apariția unor efecte negative, incompatibile cu realitatea din piață.
„Au apărut service-uri auto cu 2-3 angajați care doresc să desfășoare activități diversificate pentru 15 și chiar 20 de mărci. Tot piața este cea care a demonstrat că service-urile autorizate și de către producătorii vehiculelor au investit mai mult și mai eficient în logistică, personal, dispozitive, spații și condiții de muncă mai bune, decât service-urile independente”, mai scrie în comunicat.
Membrii ASSAI susțin că noua modalitate de taxare ar putea duce la dispariția de pe piață a jumătate din cele 7.000 de service-uri autorizate din România.