Tariful perceput de Registrul Auto Român (RAR) pentru determinarea deprecierii autovehiculelor se ridică la 243 lei (66,6 euro) la mașinile cu masa maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone și la 299 lei (82 euro) pentru cele care depășesc această greutate, a anunțat marți instituția.
Potrivit RAR, sediile instituției sunt pregătite, începând de marți, să aplice măsurile necesare pentru expertizarea și stabilirea deprecierii autovehiculelor, măsură necesară în cazul mașinilor rulate de import.
„Registrul Auto Român are atributul tehnic să elibereze documentele necesare Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru calcularea taxei (de poluare – n.r.)”, se arată într-un comunicat al RAR, remis, marți, agenției MEDIAFAX.
Persoanele care cumpără un autovehicul începând cu 1 iulie, dată de la care este percepută taxa de poluare auto, beneficiază de reduceri suplimentare celor decise deja prin ordonanța de introducere a acestei taxe, calculate în funcție de starea tehnică generală a mașinii, dotare și vechime. Elementele de depreciere în funcție de care este calculată taxa de poluare auto sunt evaluate contra cost de către Registrul Auto Român, iar cumpărătorii nemulțumiți de valoarea taxei de poluare vor avea posibilitatea să conteste suma, apelând la un expert autorizat din cadrul Corpului Experților Tehnici.
După noua grilă, taxa crește pentru mașinile noi vândute în România, în timp ce valorile scad la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 și Euro 2 cu motoare de până la 2.000 de centimentri cubi, taxa rămânând totuși mai mare pentru automobilele vechi de import.
În ordonanță se precizează că statul va restitui diferența de taxă auto rezultată din suma plătită potrivit reglementărilor din Codul Fiscal și noua taxă de poluare auto.
Comisia Europeană a trecut, la finele lunii noiembrie 2007, la a doua etapă a procedurii de infringement împotriva României în cazul taxei de primă înmatriculare și a cerut Guvernului să modifice taxa auto până la începutul anului 2008. Comisia a cerut României să stabilească un cuantum mai mare al taxei de primă înmatriculare în cazul mașinilor mai slabe din punct de vedere al tipului de catalizator euro folosit, ca taxa să scadă mai mult în funcție de vechime în cadrul aceleiași grupe euro și ca procedura de contestare să fie extinsă și mai clar stabilită.
Ministrul Economiei și Finanțelor, Varujan Vosganian, i-a anunțat pe membrii Guvernului, în luna ianuarie, că procedura de infringement va fi suspendată total atunci când noua formulă a taxei auto va fi aprobată de Parlament.
Plenul Senatului a adoptat, în luna mai, un proiect de lege care prevede anularea taxei speciale pentru autoturisme și autovehicule și restituirea sumelor încasate din această taxă, în termen de 90 de zile de la depunerea solicitării.
Plenul Senatului a adoptat și un amendament primit din partea Comisiei economice, potrivit căruia Ministerul Economiei și Finanțelor este obligat să restituie persoanelor fizice și juridice îndreptățite sumele încasate prin taxele speciale pentru autoturisme și autovehicule, în termen de 90 de zile de la depunerea solicitării de către acestea.
(Valoarea în euro a fost calculată la cursul BNR de marți, de 3,6435 lei / euro)