Numărul angajaților în învățământ este de 386.657, în scădere față de anul precedent cu 2,3%, în schimb ponderea personalului didactic a fost în continuă creștere în anul școlar precedent, depășind 95%, potrivit unui raport al MECTS privind starea învățământului.
Situația efectivelor de personal din sistemul de învățământ românesc (2009-2010) arată că la nivelul fiecărei categorii de personal din sistemul de educație se înregistrează scăderi ale efectivelor de angajați, personalul administrativ și cel didactic auxiliar înregistrând cea mai mare scădere.
În anul școlar 2009-2010, în învățământ au fost 386.657 de angajați, din care 268.679 sunt personal didactic.
Cele mai importante scăderi s-au înregistrat în învățământul primar, în cel gimnazial și în cel profesional. Măsurile recente privind reducerile de posturi din învățământ, ce vor fi reflectate în situațiile statistice pentru anul școlar 2010/2011, vor accentua această tendință.
Astfel, față de anul școlar anterior, per total, personalul didactic a scăzut cu aproximativ 2,5 puncte procentuale, arată MECTS.
În schimb, ponderea personalului didactic a rămas relativ constantă, reprezentând aproximativ 70% din totalul angajaților din învățământ (0,1 puncte procentuale mai puțin în comparație cu anul precedent).
Numărul cadrelor didactice este în scădere în ambele medii de rezidență, comparativ cu anul școlar precedent.
În învățământul preșcolar, numărul cadrelor didactice a crescut ușor în mediul urban și a scăzut în mediul rural. Astfel, în învățământul primar și gimnazial se înregistrează reduceri în ambele medii de rezidență. În învățământul profesional/SAM se înregistrează scăderi semnificative în ambele medii de rezidență – situație determinată în principal de procesul de reorganizare a acestei forme de învățământ. La nivelul liceului a crescut numărul cadrelor didactice din mediul rural, concomitent cu scăderea numărului cadrelor didactice din mediul urban. Această situație este influențată, de asemenea, de procesul de reorganizare a învățământului profesional și tehnic.
La nivelul învățământului preșcolar, ponderea personalului didactic calificat continuă tendința ascendentă din anul școlar precedent, ajungând la 95,4%. Cu toate acestea, învățământul preșcolar continuă să aibă ponderea cea mai ridicată de personal didactic necalificat, în special în mediul rural.
Ponderea cadrelor didactice calificate a înregistrat o evoluție ascendentă la nivelurile învățământului primar și gimnazial, (98,5%, în primar și 97,1% în gimnaziu), în comparație cu anul școlar precedent. Creșterea este mai accentuată în mediul rural – o consecință a programelor derulate la nivel național care au avut ca grup țintă școlile de la sate. Este de așteptat ca anumite programe specifice de calificare pentru personalul din zonele rurale, derulate din Fonduri Structurale, să conducă la diminuarea progresivă a ecartului dintre mediul urban și rural.
Acelați document al MECTS arată că sistemele de educație din țările Uniunii Europene păstrează tendințe relativ constante în ceea ce privește efectivele de personal didactic. Astfel, în 2008, Suedia, Austria, Germania, Belgia au înregistrat creșteri ale acestor efective, în timp ce Slovacia, Ungaria, Letonia, Bulgaria a înregistrat o tendință descendentă.
România se înscrie în categoria țărilor în care efectivele de cadre didactice sunt în scădere, fenomen însă mai puțin accentuat fată de alte țări din Europa Centrală și de Est, cum ar fi, spre exemplu Slovacia