Cel mai prost plătiți profesori din UE sunt în Bulgaria și România, iar cel mai bine plătiți dascăli sunt în Luxemburg, Danemarca și Austria, potrivit unui raport al Comisiei Europene, care precizează totodată că peste tot salariile debutanților sunt neatractive.
În aproape toate țările europene, salariile brute de bază pentru profesorii aflați în primii ani ai carierei sunt mai scăzute decât PIB-ul național pe cap de locuitor, iar remunerația lor nici măcar nu se va dubla pe parcursul vieții active, cu excepția câtorva state membre, se arată în studiul care compară salariile profesorilor și directorilor de școli din sectorul public în cele 27 de state membre ale UE, Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Turcia.
Datele, bazate pe anul școlar 2009 – 2010, cuprind educația de la nivelul preșcolar și până la cel secundar.
„Atunci când sunt disponibile cifre și luând în considerare atât nivelurile salariale, cât și sporurile, profesorii cel mai bine plătiți din Uniunea Europeană sunt în Luxemburg, Danemarca și Austria. Cel mai prost plătiți sunt în Bulgaria și România. Șase milioane de profesori sunt angajați în prezent în statele membre”, mai notează raportul, realizat de rețeaua Eurydice a Comisiei Europene, de Ziua Mondială a Profesorilor (5 octombrie).
Raportul arată că, la începutul carierelor lor, salariile brute de bază ale profesorilor sunt mai scăzute decât PIB-ul național pe cap de locuitor în toate țările, cu excepția Germaniei, Spaniei și Portugaliei. Numai în trei țări, respectiv Cipru, Portugalia și România este posibil ca profesorii să își dubleze salariile de bază pe parcursul carierei. Cu toate acestea, chiar și în aceste țări, este nevoie de mai bine de 20 de ani pentru a progresa către vârful scalei salariale.
În majoritatea țărilor europene se oferă o gamă largă de sporuri în plus față de salariile de bază, dar numai jumătate dintre țări acordă sporuri speciale pentru continuarea calificării profesionale și pentru excelență în predare.
Salariile reale ale profesorilor, inclusiv suplimentele, se află în multe țări aproape de vârful scalei de salarizare. Aceasta se datorează unei populații de profesori îmbătrânite și sporurilor pe care le pot primi profesorii.
În Danemarca (61.804 de euro pe an), Grecia (22.817 de euro pe an), Finlanda (44.775 de euro pe an) și Anglia (35.580 de euro pe an), venitul net al profesorilor este, în medie, mai ridicat pe scala de venituri datorită acestor sporuri, arată raportul Euridyce.
În general, profesorii din Europa și-au menținut puterea de cumpărare pe parcursul anului 2009, iar criza economică a avut un impact asupra salariilor lor în numai câteva țări în 2010, precum Irlanda, Grecia, Spania, Letonia și România. Pe parcursul aceleiași perioade, Țările de Jos și Polonia au crescut salariile profesorilor. În multe țări, măsurile de austeritate mai recente și viitoare pot afecta salariile profesorilor și cheltuielile cu educația în general. Cu toate acestea, numeroase guverne europene plasează sectorul educației în centrul programelor lor de reformă, se mai spune în documentul CE.
„Admir sincer profesorii noștri care își aduc o contribuție esențială la viețile copiilor și la societatea noastră. Ei modelează talentele noastre viitoare și se află în inima eforturilor Comisiei de a ajuta statele membre să îmbunătățească calitatea sistemelor lor de educație și formare. Trebuie să încurajăm cei mai buni absolvenți să își aleagă profesia de educator și să rămână în această profesie. Salariile și condițiile de lucru reprezintă o prioritate, dacă dorim să atragem și să păstrăm cei mai buni profesori”, a declarat Androulla Vassiliou, comisar pentru educație, cultură, multilingvism și tineret.
Raportul este realizat de Rețeaua Eurydice a Comisiei Europene, care oferă informații și analize cu privire la sistemele și politicile europene de educație. Începând din 2011, reunește 37 de unități naționale bazate în toate cele 33 de țări participante la Programul UE de învățare pe tot parcursul vieții (statele membre UE, Croația, Islanda, Liechtenstein, Norvegia, Elveția și Turcia). Rețeaua este coordonată și gestionată de Agenția Executivă pentru Educație, Audiovizual și Cultură a UE de la Bruxelles, care realizează proiectele de studii și oferă o gamă de resurse online.