Piața muncii

Raiul sau iadul de la locul de muncă



Climatul organizațional exprimă stările generate de confruntarea dintre așteptările angajaților și condițiile de muncă și relaționare interumană din cadrul firmei.
Deducem de aici că în crearea unui climat organizațional optim, importante sunt nu doar dorințele noastre referitoare la cum ar trebui să fie atmosfera într-o organizație, ci și condițiile pe care aceasta le pune la dispoziția noastră.
În realitate, factorul uman este direct responsabil de crearea și optimizarea climatului de la locul de muncă, și nu organizația în sine. Iadul sau raiul din orele de serviciu este generat de angajați și manageri. Interacțiunea zilnică dintre cei din firmă, dintre problemele lor personale și profesionale sunt toate nuanțate de modul în care reacționează fiecare la impactul cu diferite situații și conjuncturi.
Într-o societate în care banii și funcțiile sunt urmărite cu înverșunare, metodele preponderent utilizate pentru atingerea scopurilor sunt discuțiile despre cât de bine muncesc unii și cât de rău alții, oferirea de cadouri pentru « a fi văzut bine », punerea unora în situații compromițătoare, etc.
Cu cât problemele financiare cu care se confruntă societățile comerciale se adâncesc, cu atât conflictele interumane devin mai puternice și cu repercusiuni mai grave asupra atmosferei din cadrul lor. Spectrul falimentului îi face pe unii manageri aibă tot mai des atitudini comportamentale dure față de angajați, iar aceștia, la rândul lor direcționează unii altora, presiunea psihică la care sunt supuși. Indirect, o parte din aceste tensiuni se pot observa și în atitudinea față de clienții firmei : dezinteres, plictiseală, iritabilitate, nerăbdare, ceea ce deteriorează relația client – vânzător, agravând problemele financiare cu care oricum se confruntă majoritatea afacerilor private.
Perioadele sociale de criză, determină membrii societății să se întoarcă fie către un comportament moral, bazat pe solidaritate, compasiune și toleranță, fie către exteriorizarea unor manifestări atitudinal-comportamentale negative (invidie, ură, agresivitate, violență, blamare, discriminare, etc.).
Direcția ascendentă sau descendentă a moralității este dată de ceea ce se regăsește sub « măștile sociale » pe care oamenii le folosesc mai mult sau mai puțin, în viața de zi cu zi. În perioadele tensionate, în care echilibrul vieții este perturbat, ies la suprafață adevăratele tipare comportamentale și atitudinale, cele pe care de obicei, când totul e bine și frumos și nu ne deranjează nimic le punem la păstrare, căutând să ne prezentăm cât mai convenabil.
Acum sunt momente unice, pe care cineva interesat de dezvoltare personală, ar putea să le perceapă ca pe o provocare, o șansă oferită de viață în vederea accelerării șlefuirii individuale, căci e ușor să ai o atitudine corespunzătoare față de cei din jur atunci când salarul e sigur, ai de toate și viitorul e roz, însă se va vedea dacă același comportament bun poate fi menținut și chiar îmbunătățit când necazurile și problemele vin din toate părțile.
Dezvoltarea personală de calitate și durabilă, se realizează, atât la nivel profesional cât și la nivel personal, în mijlocul încercărilor adevărate. Este păcat să fie irosite aceste momente, această provocare a vieții care pune la dispoziție conjuncturile favorabile pentru a putea elimina cât mai multe din pornirile inferioare ale ființei umane.
Beneficiile succeselor în evoluția la nivel de moralitate, toleranță, etc. se vor regăsi în atmosfera energizantă, caldă din firmă, în zâmbetele colegilor, familiei, clienților și nu în ultimul rând în cifra care reprezintă profitul firmei.

Psiholog Mihai MOISOIU

Psihologia muncii – psihologie organizațională.
– psihologia transporturilor.
Trainer style life
Terapeut – terapii alternative

E-maill: training.reality@gmail.com
Telefon: 0753937223



Recomandări

De la registre prăfuite la tabloul de bord digital: universitarul sucevean Marius-Sorin Ciubotariu despre modul în care inovația rescrie viitorul contabilității și al educației economice

De la registre prăfuite la tabloul de bord digital: universitarul  sucevean Marius-Sorin Ciubotariu despre modul în care inovația rescrie viitorul contabilității și al educației economice
De la registre prăfuite la tabloul de bord digital: universitarul sucevean Marius-Sorin Ciubotariu despre modul în care inovația rescrie viitorul contabilității și al educației economice