Bani din vechituri

Rablele de pe străzile Sucevei, o afacere de mii de euro



Sucevenii pot scăpa de mașinile vechi prin programul “Rabla 2010”
Sucevenii pot scăpa de mașinile vechi prin programul “Rabla 2010”

În maxim două săptămâni, rablele care stau de luni sau chiar de ani de zile înțepenite în parcările de lângă blocuri, ori pe trotuare, spre nemulțumirea celor care caută minute în șir un loc de parcare, vor deveni foarte căutate, în special de cei care vor să își cumpere mașină nouă.
Anul acesta, în programul „Rabla”, de reînnoire a parcului auto la nivel național, care va începe în perioada 5 – 15 februarie, sunt acceptate chiar și câte trei mașini vechi, de la o singură persoană, pentru fiecare din ele fiindu-i oferit un bon valoric de 3.800 de lei, adică aproape 1.000 de euro.
Astfel, în funcție de modelul de mașină nouă aleasă și de dotările acesteia, un sucevean care se va prezenta la un dealer auto cu trei bonuri valorice (vouchere), în valoare totală de 11.400 de lei, obținute după predarea autoturismelor vechi la unitățile de dezmembrare auto participante la programul “Rabla”, poate plăti doar două treimi din valoarea autoturismului nou, sau chiar și mai puțin (în cazul unei Dacii Logan sau Sandero).
Zeci de bonuri valorice de 3.800 de lei, scoase la vânzare
În vreme ce unii, dornici să își cumpere mașină nouă, folosindu-se de această oportunitate, caută persoane de la care să cumpere actele mașinilor mai vechi de 10 ani, care se pot încadra în acest program, mulți proprietari de rable caută să scape de ele, contra unui preț decent, fără a fi nevoiți să cumpere mașină nouă, pentru care nu au suficienți bani sau nu le trebuie.
În aceste condiții, în Suceava a apărut deja un fel de bursă de tranzacționare a voucherelor oferite prin programul „Rabla 2010”, unii căutându-și clienți prin anunțurile din ziare, iar alții adresându-se direct dealerilor auto și firmelor de dezmembrare auto agreate în acest program național.
“Există deja un fel de piață liberă a acestor bonuri valorice, în care, în funcție de proprietar, se cer prețuri cuprinse între 5 și 15 milioane (lei vechi – n.r.) pentru un astfel de bon valoric. În ultima vreme au venit la noi chiar mulți oameni dornici să își vândă rabla prin acest program și să obțină o cotă parte din valoarea voucherului de 3.800 de lei. Unii au venit doar să întrebe, alții au lăsat numere de telefon, în caz de sunt oameni interesați să negocieze cu ei un preț. Unii erau mulțumiți să obțină și 500 de lei pe mașina lor, pentru că oricum nu o mai folosesc și mai mult plătesc taxe la ea și îi încurcă”, a spus Traian Muha, patronul firmei Muha Dezmembrări, una dintre firmele autorizate să primească rable în cadrul acestui program de reînnoire a parcului auto.
“Am o asemenea rablă la țară, nu am ce face cu ea și nici mașină nouă nu îmi trebuie, am deja una. Vreau să vând actele mașinii și mașina unei persoane care vrea să obțină acel voucher de 3.800 de lei. Cred că sunt mulți în această situație, pentru că numai în zona unde stau eu văd zilnic mașini vechi, care nu au mai fost mișcate din vara anului trecut, dar ocupă locurile de parcare”, spune Elena Croitor, care, prin intermediul rubricilor de anunțuri, cere 1.500 de lei negociabil pentru a ceda bonul ei valoric pentru rablă altei persoane interesate să își ia mașină nouă.
Practic, cei care cumpără două vouchere pentru programul Rabla, de la alte persoane, ies în câștig cu minim 5.000 de lei, sau chiar 6.600 de lei, dacă găsesc persoane care să le dea lor rabla, contra sumei de 500 de lei.
Să fii proprietarul unei rable, condiție obligatorie pentru a beneficia de program
Contrar celor tentați să creadă că dacă găsesc o rablă pe stradă și o duc la o unitate de dezmembrare auto participantă în programul “Rabla”, s-au făcut cu aproape 38 de milioane de lei vechi, nu sunt primite decât mașinile înmatriculate, în stare de funcționare sau cărora nu le lipsesc piesele esențiale, pentru a putea fi utilizate, iar prezența proprietarului la biroul de dezmembrări auto este obligatorie.
“Nu primim orice mașină, luată de pe stradă sau cumpărată, dar fără acte, pentru că pot apărea tot felul de litigii de proprietate. O mașină care a fost radiată nu mai poate fi folosită în programul «Rabla», iar una mai nouă de 10 ani, indiferent de starea ei, nu poate fi folosită pentru a obține acel bon valoric. În rest, nu contează marca mașinii, așa cum nu sunt restricții nici la alegerea unui nou model de mașină. Dar cel care vrea să cumpere o mașină nouă trebuie să fie proprietar pe cel puțin o rablă din cele pe care le aduce să încaseze subvenția de la stat”, a explicat patronul firmei de dezmembrări auto.
Astfel, pentru a scăpa de o rablă și a încasa voucherul de 3.800 de lei, proprietarul acesteia trebuie să se prezinte cu cartea de identitate a mașinii, certificatul de înmatriculare și buletinul său de identitate, iar în cazul celor care vor să cumpere o mașină nouă, pe lângă actele menționate, mai are nevoie și de o notă de acceptare din partea dealer-ului auto, prin care se obligă să cumpere o mașină nouă în locul uneia vechi.
40.000 de mașini noi, disponibile prin programul „Rabla 2010”
Programul de înnoire a parcului auto, cunoscut sub numele „Rabla”, care va începe peste câteva zile, se va încheia pe 25 noiembrie 2010, desfășurându-se în două etape, nu în trei, precum anii trecuți.
Programul „Rabla 2010” va permite achiziționarea a 40.000 de mașini noi de către persoanele fizice, precum și a altor 20.000 de autovehicule de către companii.
Programul de stimulare a înnoirii parcului auto din acest an va include maximum trei vouchere pentru persoanele fizice, ceea ce înseamnă o primă de casare de aproximativ 2.700 de euro.