– Începând cu data de 1 septembrie, va intra în vigoare Noul Cod Rutier, acesta fiind deja publicat în Monitorul Oficial al României
Începând cu data de 1 septembrie, șoferii vor circula respectând prevederile Noului Cod Rutier. Promulgat de către președintele României, Traian Băsescu, în cursul zilei de vineri, acesta a fost publicat luni în Monitorul Oficial. Conform Noului Cod Rutier, amenzile aplicate șoferilor care încalcă regulile de circulație vor crește, ajungând și până la 6 milioane de lei, pietonii accidentați ca urmare faptului că au încălcat regulile de circulație vor fi principalii vinovați de producerea evenimentului, iar punctele de penalizare își vor face, în sfârșit, simțită prezența.
După ce la jumătatea anului trecut intra în vigoare un Cod Rutier, prezentat la acea vreme ca fiind unul care va fi „bătut în cuie” pentru o lungă perioadă de timp, legislația rutieră este din nou dată peste cap. La sfârșitul săptămânii trecute, președintele Traian Băsescu a promulgat un Nou Cod Rutier, iar luni acesta a fost publicat în Monitorul Oficial. Prevederile documentului intră în vigoare abia pe data de 1 septembrie, până atunci polițiștii de la Rutieră, șoferii și pietonii având timp să se pună la punct cu noile prevederi ale Codului Rutier.
Noutatea fundamentală a Noului Cod Rutier este introducerea în premieră a punctelor de penalizare pentru participanții la trafic. Deși acest lucru a fost prevăzut și în celelalte Coduri Rutiere, acest sistem nu a fost niciodată aplicat. Din toamnă însă, șoferii vor trebui să fie extrem de atenți de modul în care circulă pe străzi, putându-se alege cu puncte de penalizare în cazul în care încalcă anumite reguli. Astfel, potrivit noului document, acumularea punctelor de penalizare, acordate în funcție de gravitatea contravenției, atrage după sine suspendarea permisului de conducere. Dacă la acumularea a 15 puncte de penalizare, permisul de conducere va fi suspendat timp de o lună, acumularea a 15 puncte în mai puțin de un an de la ultima suspendare înseamnă 60 de zile de suspendare a permisului, pe când 90 de zile de suspendare a permisului de conducere sunt valabile doar la săvârșirea anumitor fapte în mai puțin de șase luni de la ultima suspendare de acest gen. Concret, din toamnă, șoferii vor acumula două puncte de penalizare dacă depășesc cu 10-20 de kilometri viteza maximă admisă, pentru lipsa sau defecțiunea luminilor, nepurtarea centurilor de siguranță și folosirea telefonului mobil în timpul condusului. Trei puncte de penalizare vor fi „adunate” pentru depășirea cu 21-30 de kilometri a vitezei maxime admise, întoarcerea, mersul înapoi și schimbarea benzii de circulație, dacă aceste manevre se soldează cu producerea unui accident rutier, nerespectarea distanței regulamentare, dacă este provocat un accident și pătrunderea în intersecție, în cazul în care circulația este blocată. De asemenea, polițiștii de la Rutieră vor bifa patru puncte de penalizare în dreptul unui șofer care depășește cu 31-40 de kilometri viteza maximă admisă, nu respectă indicatorul STOP sau merge înapoi fără lumini pe timp de noapte sau în condiții de ceață. În sfârșit, șase puncte de penalizare vor fi date pentru depășirea cu 41-50 de kilometri a vitezei maxime admise, staționarea sau parcarea neregulamentară pe autostradă, mersul înapoi sau schimbarea sensurilor pe autostradă și nerespectarea semnelor de la calea ferată.
– O înjurătură împotriva altui șofer este taxată cu 6,6 milioane de lei
Conform Noului Cod Rutier, șoferii nu au scăpat de amenzi și de perioadele de suspendare a permisului de conducere. Astfel, un șofer va trebui să scoată din buzunar între 700.000 și un milion de lei dacă este surprins de oamenii legii conducând cu 10 kilometri la oră mai încet decât limita minimă de viteză, dacă nu semnalizează, nu poartă centura de siguranță, trece pe culoarea galbenă a semaforului. Totodată, aceeași amendă este valabilă și pentru pietonii care nu respectă regulile de circulație. Cu amendă între 1,3-1,6 milioane de lei, la care se adaugă și suspendarea pentru o lună a permisului de conducere, este taxată nerespectarea semnalelor polițiștilor, depășirea coloanei oprite la roșu sau la calea ferată, neacordarea de prioritate a pietonilor și depășirea neregulamentară. Între 2-2,6 milioane de lei amendă, plus suspendarea permisului pentru două luni de zile, se acordă pentru trecerea pe roșu și neacordarea priorității, distanța insuficientă față de vehiculele din sens opus, deschiderea ușilor mașinii în mers sau pe loc, fără luarea măsurilor de siguranță. Noul Cod Rutier prevede sancțiunile cele mai drastice (amendă între 3-6,6 milioane de lei, plus suspendarea permisului de conducere pentru trei luni) pentru conducerea sub influența alcoolului, neoprirea la semnalele de la calea ferată, precum și pentru depășirea cu peste 50 de kilometri pe oră a vitezei maxime admise. Trebuie precizat faptul că și înjurăturile și gesturile obscene făcute împotriva altui participant la trafic îl vor costa pe „făptaș” o sancțiune contravențională situată între 3 și 6,6 milioane de lei.
– Medicii de familie vor trebui să-și „pârască” pacienții la Poliție
Un rol important, potrivit Noului Cod Rutier, îl vor avea medicii de familie. Aceștia vor fi obligați, începând cu data de 1 septembrie, să atenționeze organele de Poliție în cazul în care observă afecțiuni incompatibile cu șofatul. Dacă medicul nu face acest lucru, iar pacientul comite un accident rutier soldat cu moartea sau rănirea cuiva, ca urmare a afecțiunilor sale, cadrul medical este pasibil de închisoare de la 3 luni la 2 ani.
„Deocamdată nu am primit nimic oficial în acest sens, doar ceea ce am aflat prin intermediul presei. Din câte am văzut, Noul Cod Rutier introduce în premieră punctele de penalizare. Au existat prevederi în acest sens și în alte coduri rutiere, dar sistemul nu a fost pus în practică”, ne-a declarat șeful Serviciului Poliției Rutiere Suceava, comisarul șef Romeo Butnariu. Acesta a mai precizat că la începutul săptămânii viitoare, inspectorul Constantin Petrea, din cadrul SPR, se va deplasa la București pentru instruirea legată de aplicarea Noului Cod Rutier, instruire la care va participa câte un reprezentant din fiecare județ.





