Publicitatea stradală va fi interzisă în parcuri, pe clădirile publice și pe copaci



Publicitatea stradală va fi interzisă în parcuri, pe clădirile publice și pe copaci
Publicitatea stradală va fi interzisă în parcuri, pe clădirile publice și pe copaci

Amplasarea de suporturi pentru publicitate stradală va fi interzisă în parcuri, pe arbori, în parcurile și rezervațiile naturale, pe sediile instituțiilor publice, pe asfaltul drumurilor, precum și în alte locuri unde administrația locală decide acest lucru printr-un regulament propriu.
Restricțiile au fost decise printr-un proiect de lege aprobat, joi, de Guvern.
Întrebată de jurnaliști dacă va fi interzisă publicitatea electorală pe clădirile istorice, ministrul Dezvoltării Regionale, Elena Udrea, inițiatorul actului normativ, a răspuns afirmativ.
„Absolut. Spre exemplu, centrele istorice, monumentele, clădirile monumente istorice nu mai permit nici un fel de publicitate, bineînțeles nici cea electorală. La această lege se adaugă și un ordin de ministru prin care am inițiat și aprobat procedura consultării publice la aprobarea documentației de urbanism. Sperăm ca, în felul acesta, domeniul urbanismului, al construcțiilor, să fie reglementat restrictiv pe viitor, în așa fel încât să nu mai constatăm dezvoltări urbanistice, haotice, cum se întâmplă în acest moment”, a spus Elena Udrea.
Conform proiectului, amplasarea mijloacelor de publicitate este interzisă pe monumentele naturii, în parcurile și rezervațiile naturale, în parcuri, pe clădirile reprezentând sedii ale autorităților administrației publice locale și centrale, precum și ale instituțiilor publice, „cu excepția afișajelor care anunță activitatea ce se desfășoară în interiorul sediilor”, pe arbori, pe zona carosabilă a străzilor și a drumurilor, „indiferent de categoria acestora”, dar și pe obiectele de artă monumentală și monumentele de for public, pe clădirile reprezentând monumente istorice sau componente ale unor ansambluri monument istoric, „în incinta și pe elementele de împrejmuire a cimitirelor, lăcașurilor de cult și grădinilor publice”, în intersecții, în sensurile giratorii, „pe pereții pasajelor rutiere subterane și supraterane ori sub poduri și pe stâlpii de susținere a elementelor de semnalizare rutieră sau de circulație.
În plus, va fi interzisă amplasarea de mesh-uri sau bannere publicitare pe clădirile aflate „în stare avansată de deteriorare”, dar doar în cazul în care acestea afectează „structura de rezistență și stabilitatea și integritatea elementelor constructive și decorative ale anvelopei clădirii”
Pe de altă parte, autoritățile locale vor avea și ele o serie de obligații noi odată cu intrarea în vigoare a proiectului propus de ministerul condus de Elena Udrea. Pe de-o parte, autoritatea locală va trebui să emită un regulament prin care să stabilească în ce zone ale orașelor pot fi amplasate mesajele publicitare și ce condiții trebuie să respecte cei care dețin aceste spații.
Pe de altă parte, autoritatea locală va trebui să instaleze panouri „speciale destinate afișelor publicitare și a anunțurilor de mică publicitate”, care vor fi curățate săptămânal de angajații unor „compartimente de specialitate” proprii, astfel încât „să se asigure actualitatea anunțurilor”.
Proiectul de lege prevede condițiile necesare amplasării fiecărui tip de afișaj publicitar stradal.
Spre exemplu, bannerele legate de stâlpi care sunt amplasate perpendicular deasupra străzilor nu vor mai putea fi instalate în intersecții și nici în zone unde împiedică vizibilitatea rutieră sau perspectiva asupra monumentelor istorice ori naturale. Ele nu vor mai putea fi montate nici în zonele în care există deja panouri publicitare.
Va fi interzisă totodată amplasarea de stâlpi al căror scop exclusiv este acela de a susține bannerele pe domeniul public.
„Bannerele montate perpendicular pe axul drumului vor fi instalate la o înălțime minimă de cinci metri față de sol, astfel încât să nu afecteze vizibilitatea rutieră și imaginea urbană. Bannerele vor fi amplasate astfel încât distanța între acestea să fie de minimum o sută de metri”, se mai arată în proiectul Ministerului Dezvoltării.
Cele care sunt amplasate în condițiile nou impuse de proiectul propus pot fi păstrate maximum „o lună calendaristică”.
Mesh-urile, pe de altă parte, pot fi amplasate în zonele decretate de autoritatea locală ca fiind „de publicitate restrânsă” pe construcții, inclusiv pe monumentele istorice, numai în situația în care ele „constituie protecție către domeniul public pe perioada efectuării lucrărilor de consolidare sau restaurare, dar nu mai mult de un an calendaristic”. În plus, ele trebuie să reproducă „imaginea construcției după consolidare sau restaurare”, eventualele mesaje publicitare urmând să nu ocupe mai mult de un sfert din suprafața totală de afișaj.
Ele pot apărea, de asemenea, pe calcanele construcțiilor care nu sunt clasate monumente istorice.
Pot fi, totuși, montate mesh-uri sau mesh-uri digitale pe fațadele clădirilor de locuit din zonele decretate ca fiind „de publicitate lărgită”, în care regulamentele locale o permit și pe cele ale clădirilor cu funcțiuni comerciale și de birouri situate în zonele de publicitate lărgită.
Vehiculele publicitare vor putea fi autorizate să circule prin localități doar pe un traseu stabilit de autoritatea administrației publice locale, staționarea lor urmând să fie interzisă. Totodată, ele nu vor putea circula în convoaie mai mari de două, fiind obligate să meargă cu o viteză mai mare decât jumătatea limitei maxime admise pe drumul pe care circulă.
Circulația convoaielor va fi totuși permisă, însă „numai cu ocazia manifestărilor speciale, în baza avizului emis de autoritățile administrației publice, cu durata de valabilitate de o zi”.
Mesajele publicitare pot fi montate și pe mijloacele de transport în comun, însă numai dacă acestea nu obturează vizibilitatea călătorilor.
Sancțiunile pentru nerespectarea acestor prevederi legale vor fi cuprinse între 500 de lei, minimul pentru persoanele fizice care încalcă legea, până la 50.000 de lei, cuantumul maxim prevăzut pentru sancționarea firmelor de afișaj sau a deținătorilor de vehicule de transport în comun.
Pentru un primar care încalcă obligațiile care-i revin prin acest proiect de lege, amenda poate fi cuprinsă între 10.000 de lei și 15.000 de lei.